روزانه بیش از 10 نفر به دلیل کمبود اعضای پیوندی جان خود را از دست می دهند/ ایران رتبه اول اهدای عضو در آسیا را دارد

روزانه بیش از 10 نفر به دلیل کمبود اعضای پیوندی

به گزارش خبرگزاري ايمنا، يكي از سنگين ترين مصيبت هاي مردم، از دست دادن عزيزاني است كه قبلاً در كنار آنها بوده و در غم و شادي آنها شريك بوده است، اما هستند افرادي كه مي توانند عزيزان خود را زنده كنند. بیمارانی که از بیماری هایی رنج می برند که توانایی تنفس را از بین می برد و قادر به ادامه زندگی نیست.

اهدای عضو مانند اهدای جان و نفس به افرادی است که با وجود بیماری نمی توانند از طعم شیرین زندگی لذت ببرند، به خانواده هایی که از دست دادن عزیزانشان به شدت اندوهگین هستند و با فداکاری و فداکاری به اهدای عضو رضایت می دهند، به افرادی که تلخی ها را شیرین می کنند. طعم آنها یاد بیماران و عزیزانشان را جاودانه خواهند کرد.

به گفته مدیرعامل انجمن اهدای عضو، در اسفندماه سال گذشته بیش از 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو بودند، اما یک سوم موارد مرگ مغزی مناسب برای اهدای عضو به مرحله اهدای عضو رسیده است روزانه بیش از 10 نفر جان خود را از دست می دهند زیرا اعضای پیوندی در کشور یافت نمی شود.

با توجه به ضرورت اشاعه فرهنگ اهدای عضو و افزایش آگاهی عمومی در این زمینه، کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

ایمنا: اولین پیوند عضو در ایران چه زمانی انجام شد و چه اقداماتی برای ارتقای جایگاه اهدای عضو در جامعه و فرهنگ سازی در مورد آن انجام شد؟

نظفی زاده: 12 اردیبهشت ماه هر سال با نام روز اهدای عضو جشن گرفته می شود، زیرا در این روز امام جماعت فتوایی مبنی بر حلال بودن اهدای عضو از افراد مبتلا به مرگ مغزی دادند و همین امر باعث شد ایران رتبه اول آسیا را از نظر اهدای عضو کسب کند. . اولین پیوند کبد و قلب در ایران در سال 1372 انجام شد و نقش این فتوا در ایران و تلاش متخصصان در این زمینه بسیار مهم بود.

امسال توجه به “هر ایرانی یک سفیر اهدای عضو است” است، همه افراد جامعه باید آگاهی کافی در مورد مرگ مغزی و اهدای عضو داشته باشند و برای انجام رسالت اطلاع رسانی، هر فردی باید به عنوان اهدای عضو عمل کند. سفیر سفیر اهدا: در صورت کارکرد عضو، اتفاقات مثبتی در رواج فرهنگ اهدای عضو و آشنایی مردم با مرگ مغزی رخ خواهد داد.

همه نهادهای فرهنگ سازی و افراد تأثیرگذار همواره در فرهنگ سازی اهدای عضو حمایت و کمک کرده اند و اگرچه همه اقدامات انجام شده برای فرهنگ سازی اهدای عضو مثبت بوده است، اما برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست به جامعه کافی نبوده است. فرهنگ اهدای عضو مهمتر از فرهنگ است.

به عنوان مثال، هنگامی که یک فرد مرگ مغزی در یک فیلم یا سریال زنده می شود، افرادی که مایل به اهدای اعضای بدن هستند، احساس ناخوشایندی را تجربه می کنند و افرادی که قادر به اهدای عضو هستند، از این عمل اجتناب می کنند. برای اطلاع رسانی صحیح

ایمنا: چند نفر از مبتلایان به مرگ مغزی به مرحله اهدای عضو می رسند و چند نفر به دلیل عدم امکان پیوند عضو جان خود را از دست می دهند؟

نظفی زاده: در حالی که یک سوم موارد مرگ مغزی مناسب برای اهدای عضو به مرحله اهدای عضو می رسد، روزانه بیش از 10 نفر در کشور به دلیل نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند.

بر اساس آمارهای فعلی، سالانه 3000 مورد مرگ مغزی واجد شرایط اهدا وجود دارد که از این تعداد 1000 مورد به مرحله اهدای عضو می رسد و حداقل 2000 مورد مرگ مغزی واجد شرایط اهدا به مرحله اهدای عضو نمی رسد و در واقع حداقل 7 مورد مرگ مغزی است. تا هشت هزار عضو بدن به سلامت دفن شده اند.

ایمنا: کدام اعضای یک مرده مغزی را می توان اهدا کرد و مدت طلایی رضایت خانواده چند روز است؟

نظفی زاده: یک فرد مرده مغزی دارای هشت عضو است که می توان آنها را اهدا کرد. اینها شامل قلب، ریه، کلیه، کبد، لوزالمعده و روده می شود، اما اگر رضایت خانواده فرد به دلیل ترشح سموم از مغز طولانی شود، اعضای کمتری را می توان اهدا کرد. اهدایی است و خانواده فرد مرگ مغزی باید از اهمیت زمان آگاه باشند.

به طور معمول فرد مرگ مغزی را با بهترین مراقبت ها و دستگاه ها می توان تا دو هفته نگه داشت و نباید فراموش کرد که هر روز که می گذرد کیفیت اعضای بدن فرد از بین می رود.

روزانه بیش از 10 نفر به دلیل کمبود اعضای پیوندی جان خود را از دست می دهند/ ایران رتبه اول اهدای عضو در آسیا را دارد

ایمنا: آیا داشتن کارت اهدای عضو می تواند جایگزین رضایت خانواده برای اهدا شود؟

نظفی زاده: در نهایت رضایت خانواده فرد برای اهدای عضو الزامی است، اما طبق بررسی های انجام شده، اگر خانواده بدانند در چنین شرایطی چه می خواهند، سهولت در اهدای اعضا و کارت اهدای عضو ممکن است عاملی باشد که باعث تسهیل آن می شود. فرآیند تصمیم گیری خانواده فرد

کارت اهدای عضو به خانواده در شرایط سخت کمک می کند، اگر خانواده تمایل قلبی عزیز خود را برای اهدای عضو ندانند، احتمال رضایت به این روش 48 درصد است، در صورتی که تمایل فرد به اهدای عضو را بدانند، کارت اهدای عضو تقریباً به 100 درصد می رسد.

اهدای عضو جنبه ابراز و ابراز تمایل قلبی دارد و دریافت آن به هر نحو قابل قبول و ارزشمند است. سایت اینترنتی انجمن اقدام کرد و در صورت عدم دسترسی به اینترنت می تواند درخواست خود را برای دریافت کارت اهدای عضو از طریق پیامک به شماره کد ملی 3432 ثبت کند.

افرادی که از طریق انجمن اهداکنندگان عضو ایران کارت اهدای عضو دریافت می کنند نیز فیلم می گیرند و با خانواده خود صحبت می کنند تا خانواده در تصمیم گیری با مشکل کمتری مواجه شوند.

ایمنا: چند درصد از جامعه ایران کارت اهدای عضو دارند؟

نظفی زاده: در حالی که تقریباً 10 درصد از بزرگسالان در کشور به طور کلی دارای کارت اهدای عضو هستند، در ایالات متحده این رقم به 72 درصد از بزرگسالان رسیده است.

هیات دولت تصمیم گرفت تمایل فرد برای اهدای عضو را در کارت گواهی، کارت ملی و بیمه ثبت کند اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

روزانه بیش از 10 نفر به دلیل کمبود اعضای پیوندی جان خود را از دست می دهند/ ایران رتبه اول اهدای عضو در آسیا را دارد

من: وضعیت اهدای عضو در ایران چگونه ارزیابی می شود و کدام مناطق بیشترین آمار اهدای عضو را دارند؟

نظفی زاده: با توجه به افزایش و رشد جمعیت، تعداد موارد مرگ مغزی و بیماران نیازمند پیوند عضو نیز افزایش می‌یابد و بر این اساس، آمار اهدای عضو باید بیشتر از آمار فعلی قبل از اپیدمی کرونا باشد. امسال به ویژه در ماه های اخیر شاهد افزایش اهدای عضو بوده ایم اما هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم.

ایران رتبه اول اهدای عضو در آسیا را دارد، اما این رتبه با رتبه های 33 و 32 جهان مطابقت دارد که رتبه جالبی نیست. در آمار اهدای عضو امسال، بیشترین آمار از نظر تعداد به ازای هر میلیون متعلق به نیشابور است و شیراز بیشترین آمار را از نظر تعداد کل اهدای عضو در یک سال دارد.

پس از شیراز، بیشترین تعداد اهدای عضو در مشهد انجام شده و پس از آن بیمارستان مسیح دانشوری (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) قرار دارد. بر اساس عدد در میلیون، پس از دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، دانشگاه علوم پزشکی مراکش و دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه های دوم و سوم اهدای عضو را دارند.

ایمنا: همه‌گیری کرونا چه تاثیری بر آمار اهدای عضو داشته است؟

نظفی زاده: قبل از اپیدمی کرونا، تعداد اهداهای عضو 14.3 در هر میلیون بود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در دوران اپیدمی بیماری کرونا، شاهد کاهش میزان اهدای اعضای بدن در سطح جهان بودیم، زیرا امکان اهدای اعضایی که احتمال ابتلا به بیماری کرونا وجود داشت و به دلیل ابتلا به کرونا وجود نداشت. اپیدمی بیماری در ایران، تعداد اهدای عضو از 14.3 به حدود 7.8 رسیده است.

پس از پایان دوره اپیدمی کرونا، شاهد افزایش تعداد اهدای اعضای بدن در سراسر جهان بودیم، اما در ایران با وجود افزایش پس از دوره کرونا، این رقم همچنان با سطح قبل از همه گیری کووید-19 فاصله دارد. .

من: بیشترین لیست انتظار و به کدام ترتیب در پیوند کبد ایران کدام عضو است؟

نظفی زاده: طولانی ترین لیست انتظار جهان برای عضو کلیه ایران دارای بیشترین مراکز پیوند کبد در جهان است، سالانه حداقل 700 تا 800 پیوند کبد در مرکز پیوند کبد شیراز انجام می‌شود و بعد از شیراز، مرکز با بیشترین تعداد پیوند کبد، ایران است. مرکزی که سالانه 400 پیوند کبد در آمریکا انجام می دهد.