سرم رتبه اول مصرف در کشور/ وارفارین به صورت گسترده در داروخانه ها توزیع می شود

سرم رتبه اول مصرف در کشور وارفارین به صورت گسترده

سید حیدر محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سال گذشته با هماهنگی ها و رایزنی های انجام شده با مدیران عامل شرکت های بین المللی به منظور تسهیل در تامین داروهای بیماران خاص از جمله برخی فاکتورهای خونی، داروهای شیمی درمانی، داروهای پیوندی، قلم. انسولین ها و داروها م. هماهنگی شدیدی در S وجود داشت.

وی افزود: برای رفع کمبود کالاهایی مانند کتامین، پروپوفولروند ترخیص کالا از گمرک با هماهنگی های لازم با این موسسه برای IVIG و سرم باقی مانده در گمرکات کشور سریعتر انجام شد.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور در امر تامین دارو وارفارین وی در کشور ادامه داد: با توجه به واردات مقادیر مناسب دارو به بیماران قلبی اطمینان می دهیم. وارفارینتوزیع چندگانه آن در دو ماه و نیم اخیر و تولید داخلی این دارو قطعا در ماه های آینده محدودیتی نخواهد داشت و بیماران نگران مصرف دارو نخواهند بود.

محمدی گفت: محموله های بزرگ در روزهای اخیر وارفارین در مراکز توزیع دارو و داروخانه ها توزیع می شود، بنابراین انبار خوبی از این دارو وجود دارد و با برنامه نمایندگان غذا و دارو در سراسر کشور، انبار خوبی از این دارو در داروخانه های منتخب وجود دارد.

او گفت که اولین تولید کننده دارو وارفارین ایچر با بیان اینکه در روزهای آینده حجم زیادی از این دارو در بازار توزیع می شود، اضافه کرد: مردم می توانند از سامانه و اپلیکیشن 190 استفاده کنند. Titek و یا با وارد کردن نام دارو در پورتال mobile.ttac.ir وارفارین آن را از نزدیکترین داروخانه خود تهیه کنید.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: وارفارین این داروی خاص است و تولید آن به دلیل وجود پنجره درمانی محدود نیازمند شرایط خاصی است که یکی از تولیدکنندگان داخلی موفق به تولید آن شده است: مردم می توانند بدون نگرانی به اندازه نیاز از آن استفاده کنند. وارفارین آن را طوری آماده کنید که تاریخ انقضا در خانه دیده نشود.

محمدی در خصوص مقادیر عددی داروهای ارائه شده در کشور افزود: متفورمین قیمت تمام شده این دارو که 2 میلیارد و 209 میلیون نسخه آن در سال 1402 تولید شد، حدود 1800 میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این، داروهای سرماخوردگی و آسپرین برای بزرگسالان به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

وی تاکید کرد: سرم تزریقی کلرید سدیم که در سال 1402 در مجموع 3 میلیارد و 500 میلیارد تومان هزینه داشت، رتبه اول مصرف را به خود اختصاص داد و رتبه نخست هزینه های ریالی سال گذشته مربوط به کلرید سدیم بود.