سنگریزه ها را از ساحل نبرید! اما چرا؟

سنگریزه ها را از ساحل نبرید اما چرا؟

شورای کامبرلند در شمال انگلیس اخیراً اعلام کرد افرادی که سنگریزه‌ها را از سواحل جمع می‌کنند تا 1000 پوند جریمه خواهند شد. بسیاری از مردم این اعلامیه را عجیب و ناامیدکننده می دانستند، اما جالب است بدانید که تحقیقات علمی پشت این تصمیم به ظاهر عجیب نهفته است.

به گزارش ماهیلاتو، رفتن به ساحل خاطرات خوش دوران کودکی را برای بسیاری از افراد زنده می کند، بنابراین بیشتر ما برای یادآوری این حس زیبا سنگریزه هایی را با خود می بریم و هر چند وقت یکبار با نگاه کردن به آن ها خاطرات خود را تازه می کنیم.

با این حال، جالب است بدانید که گرفتن هرگونه مواد طبیعی از سواحل در بریتانیا غیرقانونی است. این یک محدودیت در قانون حفاظت از سواحل سال 1949 است که از حذف تاریخی صدها هزار تن رسوب از سواحل توسط کسانی که مصالح ساختمانی “رایگان” را استخراج می کنند، جلوگیری می کند.

طول سواحل زونا در انگلستان نیز به دلیل ویژگی اکولوژیکی آنها از نظر قانونی محافظت می شود و توسط Nature England برای زیستگاه هایی که ارائه می کنند و گونه هایی که به آنها وابسته هستند تعیین شده است. اما برای افرادی که در نزدیکی این سواحل زندگی می کنند، یکی از ارزش های اصلی سنگریزه ها کاهش فرسایش ساحلی و سیل (پیشروی ناگهانی دریا) است.

حجم ساحل برای اثربخشی آن در کاهش هر دو خطر حیاتی است. در واقع هر چه سنگریزه ها و رسوبات در ساحل بیشتر باشد، ظرفیت ساحل برای جذب انرژی امواج بیشتر می شود. حذف مقادیر زیادی شن، ماسه یا سایر رسوبات، توانایی ساحل را برای عمل به عنوان یک مانع طبیعی در برابر سیل و فرسایش تضعیف می کند.

این حجم به طور طبیعی در طول سال تغییر می کند زیرا ساحل با تغییرات جزر و مدی در فصول سازگار می شود. سنگریزه ها توسط امواج به داخل و خارج ساحل منتقل می شوند و رسوبات با اندازه های مختلف در مناطق مختلف ساحل جدا می شوند. امواج پرانرژی بیشتر در طول طوفان های زمستانی می توانند رسوبات بزرگ تری را به قسمت بالایی ساحل منتقل کنند و یک برآمدگی شیب دار از سنگریزه ها به نام خاکریز ایجاد کنند.

دیواره دریا در بالای ساحل اغلب اولین شکل طبیعی دفاع در برابر طوفان است. انرژی امواج را جذب و هدر می دهد و خطر حمل امواج به ساحل یا تخریب و فرسایش دیواره های دریا یا صخره های پشت آنها را کاهش می دهد.

همه چیز را جمع کن

اگرچه برداشتن چند سنگریزه از ساحل توسط یک نفر به طور قابل توجهی بر پوسته یا حجم کلی ساحل تأثیر نمی گذارد، تأثیر تجمعی بسیاری از افراد که چندین سنگریزه را حذف می کنند، ممکن است مهمتر باشد. برداشتن سنگریزه ها می تواند روند لایه بندی طبیعی ساحل را مختل کند و تعادل دینامیکی کلی آن را مختل کند.

با توجه به اهمیت حفظ رسوب در سیستم برای محافظت در برابر سیل و فرسایش، تحقیقات برای درک بهتر نحوه واکنش سواحل سنگریزه ای به امواج و طوفان ادامه دارد. این تحقیق به ویژه برای ارزیابی اثربخشی سواحل سنگفرش مصنوعی ایجاد شده در محافظت در برابر خطرات سیل و فرسایش ساحلی اهمیت دارد.

نظارت بر انتقال رسوب کلیدی برای پیشبرد این تحقیق است. روش‌های کم‌هزینه و شهروندی حاصل برای ردیابی رسوب پس از فرسایش از ساحل استفاده می‌شود.

در آب و هوای در حال تغییر که پیش‌بینی می‌شود این خطرات شدیدتر و مکرر شوند، نیاز فوری به حفاظت از رسوبات در سواحل وجود دارد و اجازه می‌دهد حفاظت از سواحل طبیعی و مزایای زیستگاه رشد کند.

درخواست از مردم برای برداشتن سنگریزه از ساحل ممکن است بی اهمیت و حتی خنده دار به نظر برسد، اما می تواند به سواحل کمک کند تا نقش موثری در حفاظت از سواحل ما داشته باشند.