فواید تمرینات قدرتی چیست؟

فواید تمرینات قدرتی چیست؟

انتخابتو، انجام تمرینات قدرتی علاوه بر افزایش قدرت عضلانی برای سلامتی نیز بسیار مفید است و در نتیجه از بروز بیماری ها جلوگیری کرده و سلامت روان را بهبود می بخشد.

افزایش قدرت و استقامت عضلات

با انجام تمرینات قدرتی عضلات را تحت فشار قرار داده و باعث رشد و تکامل آن ها می شوید در این صورت قدرت و استقامت عضلانی به مرور زمان افزایش می یابد و به راحتی می توانید کارهای روزانه را انجام دهید. همچنین افزایش قدرت عضلانی باعث افزایش تعادل بدن و کاهش خطر آسیب و زمین خوردن می شود.

تقویت سلامت استخوان

تمرینات قدرتی به حفظ استخوان های قوی و سالم کمک می کند. به عنوان مثال، از طریق تمرین با وزنه، روند رشد استخوان تحریک می شود، تراکم استخوان افزایش می یابد و خطر ابتلا به پوکی استخوان کاهش می یابد. تمرینات قدرتی منظم می تواند به مبارزه با از دست دادن استخوان، افزایش استحکام استخوان و کاهش خطر شکستگی کمک کند.

کنترل وزن و افزایش متابولیسم بدن

تمرینات قدرتی نقش مهمی در کنترل وزن و افزایش متابولیسم ایفا می کند. ساخت توده عضلانی بدون چربی از طریق تمرینات قدرتی باعث افزایش سرعت متابولیسم پایه و سوزاندن کالری بیشتر می شود که در این صورت روند کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل آسان می شود. علاوه بر این، تمرینات قدرتی، توده عضلانی را در طول فرآیند کاهش وزن حفظ می‌کند و تضمین می‌کند که وزن از دست رفته عمدتاً از چربی تشکیل شده است و بافت عضلانی آسیب نمی‌بیند.

پیشگیری از بیماری های مزمن

انجام تمرینات قدرتی به عنوان بخشی از سبک زندگی می تواند به محافظت از بدن در برابر بیماری های مزمن کمک کند. زیرا این نوع تمرین با کنترل این عوامل خطر بر شاخص های مختلف سلامتی از جمله فشار خون، سطح کلسترول و حساسیت به انسولین تأثیر مثبت دارد. بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 کاهش می یابد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که تمرینات قدرتی منظم با کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان سینه و سرطان روده بزرگ مرتبط است.

بهبود سلامت روان

تمرینات قدرتی ابزاری قدرتمند برای بهبود سلامت روان است. ورزش منظم باعث ترشح اندورفین می شود که خلق و خو را بهبود می بخشد، استرس و اضطراب را کاهش می دهد و علائم افسردگی را کاهش می دهد. علاوه بر این، نتایج مطالعات نشان می دهد که انجام تمرینات قدرتی عملکرد شناختی و حافظه را بهبود می بخشد و سلامت روانی کلی را بهبود می بخشد.