قلعه ای که در تاریخ فریاد می زند!

قلعه ای که در تاریخ فریاد می زند

انتخابتو به نقل از الی گشت، در دل کوه های مرتفع اردبیل قلعه ای با نام عجیب قلعه قههه خودنمایی می کند. این قلعه تاریخی که در 85 کیلومتری شمال شرقی مشکین شهر قرار دارد، به دلیل معماری منحصر به فرد خود و همچنین نقش مهمی که در تاریخ ایران داشته است، شهرت دارد.

Giggle در لغت به معنای خنده بلند است. برخی بر این باورند که این نام به دلیل صدای کبک در این منطقه به این قلعه داده شده است. گاهگاه هر نامی که داشته باشد، که صحنه حوادث مهمی در طول تاریخ بوده، میزبان زندانیان سیاسی و شورشیان بسیاری بوده است.

سفری به اعماق تاریخ

تاریخچه قلعه قهگاه به دوران قبل از اسلام برمی گردد. در آن زمان از این قلعه به عنوان یک پایگاه نظامی مهم استفاده می شد. اما اهمیت خنده در دوره صفویه به اوج خود رسید. در این دوره قلعه به عنوان خزانه سلطنتی و مهم ترین زندان کشور شناخته می شد.

موقعیت استراتژیک و دسترسی سخت قلعه، آن را به مکانی امن برای نگهداری جواهرات و زندانیان سیاسی تبدیل کرده است. بسیاری از شاهزادگان، امیران و یاغیان صفوی در کهگاه زندانی بودند.

مشهورترین اسیر این قلعه اسماعیل میرزا پسر شاه طهماسب است. اسماعیل میرزا که بعدها به شاه اسماعیل دوم شهرت یافت، به دلیل قیام علیه پدرش به کهگاه تبعید شد و نوزده سال از عمر خود را در این زندان هولناک گذراند.

معماری قلعه گاقهه

قلعه قهقه بر روی تپه ای سنگی به ارتفاع 300 متر ساخته شده است. برای محافظت از قلعه در برابر حملات دشمن، حصاری غیر قابل نفوذ در اطراف آن ساخته شد.

آب قلعه با جمع آوری آب باران و برف تامین می شد. مرتفع ترین قسمت قلعه در قسمت جنوبی آن قرار دارد. آثاری از یک بنا نیز در قلعه که محل نگهبانان بوده است، باقی مانده است.

مصالح به کار رفته در ساخت قلعه شامل ساروج، گچ آهک و آجر است. این قلعه دارای سه دیوار است که از دیوار چهارم به عنوان زندان استفاده می شده است. زندان قلعه در نوک قسمت شرقی قلعه قرار دارد و مشرف به صخره و دره 80 متری است.

قلعه قهگاه در سال 1392 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازدید از قلعه قاقهها

اگر قصد بازدید از قلعه گاقهه را دارید، بهترین فصل برای این کار بهار و نوروز است که بین اواسط اردیبهشت است. بالا رفتن از قلعه به دلیل سردی هوا در زمستان و گرمای زیاد در تابستان دشوار است.

برای رسیدن به قلعه قهقه باید به مشکین شهر و از آنجا به روستای کارا آغاج کلان بروید. از این روستا تا قلعه حدود دو ساعت راه است.

بازدید از قلعه قههه تجربه بی نظیری است.

به گزارش سلامنو