ویژگی های لب ها و تاثیر آن بر سلامتی

وزن چغندر قرمز تازه 1 کیلوگرم

لبو نوعی چغندر از خانواده اسفناج، گیاهی قرمز و شیرین با ریشه های غده ای و قندی، برگ های بزرگ و پهن و مواد مغذی ذخیره شده در ریشه این گیاه است. از این سبزی در پخت انواع سوپ، دسر و بورانی استفاده می شود. خواص لبو یا چغندر قرمز به دلیل فیتوکمیکال ها و ترکیبات زیست فعال موجود در آن است. مشخص شده است که چغندر نقش مفیدی در بهبود نتایج بالینی و پاتولوژیک دارد.

ارزش غذایی لب

لبو منبع خوبی از مواد مغذی، فیبر و بسیاری از ترکیبات گیاهی است. مزایای سلامتی این سبزی شامل بهبود سلامت قلب، توانایی کاهش فشار خون و افزایش ظرفیت ورزش است. در زیر شما را با ارزش غذایی و خواص لبو آشنا می کنیم.

لیپو سرشار از مواد مغذی ضروری، منبع عالی فیبر، فولات (ویتامین B9)، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است. چغندر و آب چغندر با فواید متعددی از جمله بهبود جریان خون، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد ورزشی مرتبط هستند. بسیاری از این مزایا به دلیل محتوای نیترات معدنی بالا در لابیا است. چغندر اغلب پخته یا ترشی می شود.

قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز به ترتیب 70 و 80 درصد کربوهیدرات های چغندر خام و پخته را تشکیل می دهند. چغندر همچنین منبعی از فروکتان ها، کربوهیدرات های با زنجیره کوتاه است که به عنوان FODMAPs طبقه بندی می شوند و خواص لب محسوب می شوند. شاخص گلیسمی لیبو 61 است که متوسط ​​در نظر گرفته می شود. شاخص (GI) میزان افزایش سطح قند خون بعد از غذا را نشان می دهد. از طرفی بار گلیسمی لب فقط 5 است که بسیار کم است. این بدان معنی است که نمی تواند اثر سریعی بر سطح قند خون ایجاد کند. زیرا میزان کل کربوهیدرات در هر وعده کم است.

جدول ارزش غذایی

به طور کلی ارزش غذایی هر 100 گرم لبو را می توان در جدول زیر خلاصه کرد:

ارزش غذایی در هر 100 گرم
انرژی 43 کیلو کالری
فیبر 2.8 گرم
این 87.58 گرم
قند 3.3.3
پروتئین 1.66 گرم
کربوهیدرات 9.6 گرم
روغن 0.2 گرم

یک لیوان آب لیپو با نصف لیپو در کنار آن قرار داده شده است

خواص و فواید چغندر قرمز

کمک به سلامت پروستات

مواد مغذی لیپوماتیک به محافظت از سلامت پروستات در مردان کمک می کند. این ریزمغذی ها شامل ویتامین C، بتاکاروتن و پتاسیم است. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از لیپوماتیک در کاهش بروز بیماری های مردانه موثر است. به عنوان مثال آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که چغندر تکثیر سلول های سرطانی را در آزمایش های حیوانی کاهش می دهد. بیشتر تحقیقات در مورد تأثیر چغندر در کاهش تکثیر سلول های تومور سرطان سینه و پروستات در انسان انجام شده است که نتایج مثبتی به همراه داشته است.

چگونه 8 غذا و میان وعده خوشمزه را با لبو تهیه کنیم؟

چغندر قرمز و کمک آن به کاهش وزن

مانند سایر گروه های سبزیجات، کلم پیچ سرشار از آب و کم کالری است و گزارش های بسیاری نشان می دهد که افزایش مصرف غذاهای کم کالری مانند میوه ها و سبزیجات با کاهش وزن مرتبط است. علاوه بر این، اگرچه چغندر کالری کمی دارد، اما حاوی مقادیر متوسطی پروتئین و فیبر است که هر دو به شما کمک می کنند به وزن ایده آل خود برسید. فیبر موجود در چغندر نیز ممکن است با کاهش اشتها و افزایش احساس سیری در معده به کاهش وزن کمک کند. البته هنوز هیچ مطالعه ای وجود ندارد که اثرات مستقیم چغندر را بر وزن آزمایش کند، اما افزودن چغندر به رژیم غذایی احتمالا به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این، لب ها به هیدراته نگه داشتن بدن و سم زدایی کمک می کنند.

کاهش فشار خون با خوردن چغندر قرمز

لیپو حاوی نیترات است و نیترات ها فشار خون را کاهش می دهند و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهند. خوب است بدانید که نیترات در بدن انسان به اکسید نیتریک تبدیل می شود و رگ های خونی بدن را شل می کند و جریان خون را بهبود می بخشد. در این صورت فشار خون فرد پایین می آید. این پدیده که ارتباط بین خواص لیپوماتیک و فشار خون بالا را نشان می دهد، چند ساعت پس از مصرف چغندر رخ می دهد.

چغندر قرمز برای بهبود عملکرد کبد

وجود کلسیم، بتالین، ویتامین های گروه B، آهن و آنتی اکسیدان ها، لبو را به یکی از بهترین و محبوب ترین غذاها و سبزیجات برای کبد تبدیل کرده است. همچنین صفرا را رقیق می کند و به آن اجازه می دهد به راحتی از طریق کبد و روده کوچک جریان یابد که به بهبود سلامت کبد کمک می کند. بتالین موجود در لب ها به کبد کمک می کند تا سموم را دفع کند. فیبر سموم خارج شده از کبد را تمیز می کند و تضمین می کند که این سموم دوباره وارد بدن نمی شوند. کاهش التهاب و بهبود جریان خون در کبد از دیگر فواید مصرف لیپو برای کبد است.

افزایش استقامت بدن ورزشکاران با چغندر قرمز

لیپو و آب آن به کارکرد بهتر قلب و ریه ها در حین ورزش کمک می کند. اکسید نیتریک حاصل از لیپوساکشن باعث افزایش جریان خون در عضلات شما می شود. برخی از ورزشکاران برای بهبود عملکرد خود در حین ورزش چغندر می خورند یا آب چغندر می نوشند. نیترات های غذایی بر کارایی میتوکندری، اندام های سلولی که به طور غیرمستقیم مسئول تولید انرژی و مصرف اکسیژن هستند، تأثیر می گذارد.

چغندر قرمز و کاهش التهاب بدن

همانطور که می بینید، رنگدانه هایی به نام بتالین در لب ها وجود دارد که خاصیت ضد التهابی دارند. این وضعیت می تواند بسیاری از جنبه های سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا التهاب مزمن با شرایطی مانند چاقی، بیماری قلبی، بیماری کبد و سرطان مرتبط است. مطالعه ای روی 24 فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف 250 میلی لیتر آب چغندر به مدت 2 هفته به طور قابل توجهی چندین نشانگر التهاب از جمله پروتئین واکنشی و فاکتور نکروز تومور آلفا را کاهش می دهد. علاوه بر این، یک مطالعه قدیمی که در سال 2014 بر روی افراد مبتلا به استئوآرتریت (بیماری که باعث التهاب در مفاصل می شود) انجام شد، نشان داد که کپسول های بتالین ساخته شده با عصاره چغندر باعث کاهش درد و ناراحتی می شود. همچنین نشان داده شده است که آب و عصاره چغندر باعث کاهش التهاب کلیه در موش های تزریق شده با مواد شیمیایی سمی و مضر می شود. با این حال، برای تعیین اینکه آیا مصرف مقادیر طبیعی شیرین بیان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، همان فواید ضد التهابی را دارد، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

یک کاسه سوپ لبو

محافظت از لب ها و عملکرد مغز

همانطور که می دانید عملکردهای ذهنی و شناختی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد و احتمال ابتلا به اختلالات عصبی مانند زوال عقل افزایش می یابد. نیترات موجود در شیرین بیان ممکن است با افزایش گشاد شدن رگ های خونی، عملکرد مغز را بهبود بخشد و در نتیجه جریان خون به مغز را افزایش دهد. نشان داده شده است که چغندر جریان خون را بهبود می بخشد، به خصوص در لوب های پیشانی مغز، نواحی مرتبط با تفکر سطح بالاتر، مانند تصمیم گیری و حافظه کاری. علاوه بر این، یک مطالعه قدیمی در مورد خواص آب چغندر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که زمان واکنش در طول تست عملکرد شناختی در افرادی که 250 میلی لیتر آب چغندر در روز به مدت 2 هفته مصرف می کردند، 4 درصد سریعتر افزایش می یابد. در مقایسه با گروه کنترل. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا می توان از lebu برای بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر زوال عقل در جمعیت عمومی استفاده کرد، مورد نیاز است. خلاصه: چغندر قرمز حاوی نیترات است که ممکن است جریان خون به مغز را افزایش دهد و عملکرد شناختی را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

ویتامین ها و مواد معدنی چغندر قرمز

چغندر منبع بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است که مهمترین آنها عبارتند از:

فولات؛ 100 گرم لبو که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می شود، ویتامینی است که برای رشد طبیعی بافت ها و عملکرد سلولی در بدن بسیار مهم است و باید به خصوص توسط زنان باردار مصرف شود نیاز به این ماده

منگنز؛ این یکی از مواد معدنی مهم است که معمولاً به مقدار زیاد در غلات کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات یافت می شود. 100 گرم چغندر 17 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین می کند.

پتاسیم؛ رژیم غذایی سرشار از پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می کند و تأثیر مثبتی بر سلامت قلب دارد. 100 گرم چغندر تقریباً 325 میلی گرم از این ماده معدنی دارد.

اهن؛ این ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در سلامت بدن شما دارد و وجود آن برای انتقال اکسیژن به گلبول های قرمز ضروری است. 100 گرم چغندر 10 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را تامین می کند.

ویتامین C؛ این ویتامین معروف یک آنتی اکسیدان قوی است که برای عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پوست ضروری است. 100 گرم چغندر 9 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند.

عوارض مصرف زیاد لیپو

در واقع، همیشه بهتر است از یک رژیم غذایی متنوع پیروی کنید. خوردن مقادیر کم لبو در روز بعید است که مضر باشد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به کاهش فشار خون، ادرار و مدفوع قرمز یا سیاه و مشکلات گوارشی در افراد دارای حساسیت غذایی شود. خوردن بیش از حد چغندر در روز ممکن است به این معنی باشد که شما مواد مغذی را از سایر غذاها دریافت نمی کنید. بنابراین با یک متخصص مشورت کنید و سعی کنید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و بهینه کنید. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از ایجاد هر گونه تغییر مهم در رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

راه حل

در نهایت، لیبو سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که سیستم ایمنی شما را تقویت می کند و به کاهش وزن، بهبود عملکرد گوارشی و قلب، درمان سرماخوردگی و غیره کمک می کند. این یک انتخاب هوشمندانه است که کمک خواهد کرد. البته به یاد داشته باشید که در رژیم غذایی و مصرف انواع غذاها نباید زیاده روی کنید.

منبع: nutritionvemetabolism.biomedcentral

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا