پشه ها دوست دارند چه رنگی را نیش بزنند؟

پشه ها دوست دارند چه رنگی را نیش بزنند؟

با نزدیک شدن به تابستان، با گرم شدن هوا و تابش خورشید، پشه ها دوباره ظاهر می شوند. این حشرات به ویژه در محیط های مرطوب تولید مثل می کنند. مطالعه‌ای که اخیراً در آمریکا انجام شد نشان داد که رنگ لباسی که می‌پوشید می‌تواند بر جذابیت پشه‌ها برای شما تأثیر بگذارد.

به گزارش یورونیوز، تیمی از محققان به سرپرستی پروفسور زیست شناسی جفری ریفل از دانشگاه واشنگتن رفتار تغذیه پشه ها را بررسی کردند. این دانشمندان به دنبال درک سیستم های حسی پشه ها بودند تا بفهمند این حشرات دقیقا چگونه غذای خود را پیدا می کنند. آنها همچنین به تفاوت‌های رفتاری بین پشه‌های نر که از شهد تغذیه می‌کنند و نیش نمی‌زنند و ماده‌ها که برای تولید تخم به خون نیاز دارند، بررسی کردند.

آیا همه در برابر پشه برابرند؟

برخی افراد ممکن است استدلال کنند که این حشرات پرنده بیشتر از دیگران مورد علاقه هستند. ادعایی که نمی تواند اشتباه باشد. در واقع برخی از ویژگی های بدن ما مانند دی اکسید کربن، تعریق، دما و بوی پوست می تواند ما را برای پشه ها جذاب کند.

با این حال، به نظر می رسد که پشه ها ابتدا جذب بوی پوست می شوند و این حشره این را به گونه ای تشخیص می دهد که هیچ حشره دیگری نمی تواند.

پروفسور ریفل گفت: بوی پوست ما، عرق ما، نفس ما و دی اکسید کربنی که از خود ساطع می کنیم، همه جاذبه های بسیار قوی برای پشه ها هستند. وی افزود: و البته رنگ لباسی که می پوشیم.

رنگ هایی که پشه ها دوست دارند

به گفته نویسندگان این مطالعه، پشه ها بیشتر جذب رنگ های گرم می شوند، یعنی رنگ هایی که رنگ پوست ما را به آنها یادآوری می کنند. محققان می گویند این حشرات جذب رنگ های قرمز، نارنجی و سیاه می شوند.

بنابراین کسانی که می‌خواهند پشه نیش نخورند لباس‌هایی را با رنگ‌های سبز، آبی روشن، بنفش و حتی سفید انتخاب کنند. این رنگ های روشن گرما و نور بیشتری را منعکس می کنند که پشه ها آن را دوست ندارند.

بنفش نیز از جمله رنگ هایی بود که پشه ها نادیده گرفتند. این به این دلیل است که بنفش کوتاه ترین طول موج را در بین هر رنگی در طیف نور مرئی دارد. از آنجایی که آنها رنگ های با طول موج بلند مانند قرمز و نارنجی را ترجیح می دهند، نمی توانند به بنفش نزدیک شوند.