چه عواملی باعث اختلالات تیروئید می شود؟

تیروئید چیست؟ علائم و تفاوت تیروئید پرکار و کم

انتخابتو، اختلالات غده تیروئید در سراسر جهان و در تمام سنین دیده می شود و تقریباً 1.6 میلیارد نفر در جهان به بیماری تیروئید یا در خطر ابتلا به آن مبتلا هستند. این مشکلات بیشتر در زنان باردار، نوزادان، کودکان و سالمندان دیده می شود و عوارض آن بیشتر است.

اختلالات غده تیروئید می تواند به عنوان بیماری های مهم (کم فعالی و بیش فعالی، التهاب ها، ندول ها و سرطان های تیروئید) ظاهر شود و عوامل خطر زیادی برای اختلالات تیروئید وجود دارد. مهمترین آنها سابقه خانوادگی، اختلال در مصرف روزانه ید (کم یا زیاد)، آلودگی هوا، آلودگی آب به مواد شیمیایی و پسماندهای صنعتی و شهری، استفاده از داروهای پر ید (مصرف) می باشد. بتادین استفاده بیش از حد از داروهای حاوی ید مانند شربت های خلط آور برای ضد عفونی کردن پوست یا زخم ها، افراد بالای 60 سال، سابقه پرتودرمانی سر و گردن، ابتلا به بیماری ها امنیت شخصی مثل دیابت نوع 1 سلیاکسیگار و سایر محصولات تنباکو، رژیم غذایی ناسالم، آسیب فیزیکی به غده تیروئید، برخی بیماری های روحی و روانی، عوامل ژنتیکی و بارداری.

طبق تحقیقات انجام شده نشان داده ایم که غده تیروئید یکی از غدد داخلی بدن است که به طور طبیعی به شکل پروانه در جلوی گردن قرار دارد و نقش مهمی در عملکرد طبیعی غدد درون ریز باقی مانده دارد. و در متابولیسم بدن مسری نیستاگرچه این بیماری بار بیماری زیادی را بر سیستم های مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان وارد می کند، مطالعات در سال های اخیر ارتباط بین اختلالات تیروئید (به ویژه کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید) و بیماری ها را ثابت کرده است. مسری نیست ارتباط وجود دارد.

اختلالات تیروئید (به ویژه کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید) می تواند باعث بیماری شود مسری نیست از جمله چاقی، دیابت سختی شریان ها همچنین در بیماری های قلبی عروقی، اختلالات رشد، فشار خون، پوکی استخوان، ناباروری و برخی بدخیمی ها موثر است.

بروز اختلالات تیروئید در زنان 8 تا 10 برابر بیشتر از مردان است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اجرای برنامه های موفقی مانند غنی سازی نمک با ید، غربالگری نوزادان از نظر کم کاری تیروئید و استفاده از مولتی ویتامین های غنی شده با اسید فولیک و ید در نوزادان نقش مهمی در کنترل مشکلات زنان باردار داشته است. زنان باردار، از جمله گواتر متعدد. یک گرهعقب ماندگی ذهنی در نوزادان و عوارض ناشی از کمبود ید در زنان باردار (سقط جنین، زایمان زودرس، مرده زایی و ظهور ناهنجاری های جنینی) نقش داشتند.

برنامه های جاری و اقدامات آتی در دفتر مدیریت بیماری ها مسری نیست به منظور کاهش بار بیماری ناشی از اختلالات تیروئید در کشور و پیشگیری از عوارض، تشخیص به موقع، درمان و کنترل مناسب و موثر موارد زیر را شامل می شود:

  • ادامه اجرای موفق برنامه ملی غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان به منظور پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری.
  • تدوین و بومی سازی دستورالعمل های علمی و اداری تشخیص و درمان بیماری های تیروئید در کشور
  • آموزش پزشکان و سایر ارائه دهندگان در زمینه تشخیص، درمان و پیگیری بهینه اختلالات تیروئید در کشور
  • آگاه سازی مردم از اهمیت غده تیروئید و مراقبت از آن و جذب خانواده های بهتر و بیشتر برای پیشگیری از بیماری و عوارض آن و مراقبت بهتر از مبتلایان و شیوع آن. خودمراقبتی
  • همکاری بین دستگاهی با سایر وزارتخانه ها و سازمان ها به منظور کنترل عوامل خطر قابل مداخله اختلالات تیروئید و جلوگیری از عوارض جدی.
  • اطمینان از همکاری و مشارکت ذینفعان (داخلی و خارجی) برای کاهش آلودگی هوا، آب و مواد غذایی به منظور کاهش بروز اختلالات تیروئید.
  • حصول اطمينان از مشاركت مراكز تحقيقاتي و انجمن هاي علمي در تحقيق و بررسي تاثيرات غده تيروئيد در بروز ساير بيماري ها. مسری نیست
  • ثبات همهگیرشناسی ژنتیک کم کاری تیروئید نوزادان در کشور، شناسایی مناطق پرخطر
  • تاکید بیشتر بر جمعیت زنان و مشکلات تیروئید در آن به دلیل شیوع بالای اختلالات تیروئید در زنان و عوارض قابل توجه این اختلالات در دوران بارداری و همچنین احتمال نابرابری در استفاده از خدمات درمانی در این جمعیت.
  • همکاری و حمایت بیشتر ارائه دهندگان بیمه برای مدیریت بهتر اختلالات تیروئید
  • همکاری و هماهنگی بیشتر با سازمان های مردم نهاد