چه غذاهایی برای کنترل استرس و اضطراب مفید هستند؟

چه غذاهایی برای کنترل استرس و اضطراب مفید هستند؟

انتخابتو و به نقل از پایگاه دانش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیمرجان عجمی خاطرنشان می کند: تغذیه مناسب می تواند کمک موثری باشد وی برای کنترل استرس گفت: رژیم غذایی مناسب بر اساس سه اصل مهم تعادل، تنوع و البته اعتدال در دریافت گروه های غذایی مختلف است و علاوه بر رعایت این اصول کلی، نوشیدن آب به مقدار کافی و جسمی است. فعالیت می تواند باشد اثر در کاهش استرس تاثیر بسزایی دارد.

اضافه شده: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های B6، B12 و B12 فولات پرهیز از منابع غذایی حاوی کافئین، کاهش استرس و اضطراب و مصرف وعده های غذایی منظم و کم اهمیت است. قند خون این به تعادل قند خون پایین، اختلالات قند خون و گرسنگی کمک می کند می تواند استرس و اضطراب را تحریک کند و اگر مقادیر بیش از حد منابع غذایی حاوی قند یا کربوهیدرات های ساده را در رژیم غذایی خود مصرف کنید، قند خون و در نتیجه انسولین در خون ابتدا افزایش و سپس کاهش می یابد.

مدیر واحد ترجمه دانش و آموزش همگانی پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور ادامه داد: نوسانات سریع قند خون و متعاقب آن انسولین می تواند باعث تغییر در خلق و خو و رفتار شود و افراد برای کاهش سطح قند خود به شیرینی های بیشتری نیاز دارند. استرس و این چرخه معیوب تکرار می شود، بنابراین دریافت فیبر کافی، میوه و سبزیجات، پروتئین و چربی های سالم به جای شکر و شیرینی ها می تواند نوسانات قند خون را کاهش دهد و به کاهش احساس استرس و اضطراب کمک کند.

عجمی با اشاره به اینکه آجیل و دانه ها، سویا، گردو و روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب لازم برای بدن هستند، گفت: ماهی سالمون ساردین ممکن است برای کاهش افسردگی و استرس مفید باشد و مصرف ساردین، به ویژه در دوران نوجوانی، با عملکرد شناختی بهتر مغز در آینده مرتبط است.

با بیان اینکه حبوبات منبع خوبی از پروتئین و همچنین حاوی ریزمغذی های ضروری برای بدن هستند، تصریح کرد: ویتامین D یکی از ویتامین های مهم با عملکردهای فراوان در بدن است که کمبود آن می تواند با تغییرات خلقی نیز همراه باشد. این ویتامین که نقش مهمی در محافظت از مغز و عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی دارد، حتی می تواند به عنوان یک درمان کمکی در بیماری آلزایمر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می تواند به دریافت ویتامین D کمک کند اما راه اصلی تامین آن سنتز از طریق پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. برای حفظ سلامت کلی و کاهش استرس و اضطراب، سعی کنید از منابع حاوی قند مانند دسرها و آب میوه ها دوری کنید. مصنوعیبرای به حداقل رساندن نوسانات قند خون، یکی از عواملی که باعث استرس می شود، محدود کردن قند، انواع نوشابه ها و نوشیدنی های حاوی قند یا شکر است، در عوض از منابع حاوی فیبر، میوه ها و سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید.

عجمی با بیان اینکه بسیاری از افراد به مصرف قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا عادت دارند، افزود: مصرف بیش از حد کافئین صرف نظر از منبع و منبع آن می تواند باعث تغییرات خلقی و کاهش استرس، اضطراب و حتی افسردگی شود.

وی با بیان اینکه برای کاهش مصرف کافئین، جایگزینی قهوه با چای سبز توصیه می شود، بیان کرد: چای سبز علاوه بر کافئین حاوی اسیدهای آمینه کمتری است. تیان آن من برای کاهش استرس و اضطراب مفید است، به علاوه دریافت آب کافی و فعالیت بدنی روزانه به حفظ سلامتی و آرامش بیشتر کمک می کند.