چگونه برنج باسماتی را با دو روش روکش و آبکش بپزیم؟

برنج رزگلد هندی - 10 کیلوگرم

برنج در سفره های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد; بوی مطبوعش مرا یاد یکی از سفره های خانه مادربزرگ می اندازد و بوی خوش زعفرانی همه خانه را پر کرده است. برنج در سفره های ایرانی جایگاه اول را دارد. از بچگی هر وقت گرسنه بودیم همه مشغله هایمان را رها می کردیم و از همه جای دنیا سر سفره مادرمان می رفتیم. میز پر از یک بشقاب برنج و یک بشقاب کاسه لعاب رنگارنگ بود، عطر و طعم آن ذهن را متحیر می کرد. حالا که بزرگ شده ایم و می خواهیم کسب و کار خود را راه اندازی کنیم، بهتر است انواع برنج و روش های پخت آن را با جزئیات بیشتری بدانیم تا بتوانیم بر اساس سلیقه و میل خود بهترین را انتخاب کنیم. یکی از معروف ترین انواع برنج. برنج باسماتی ظاهری چشم نواز دارد و می تواند میزهای ما را زیباتر کند. مخصوصاً اگر میهمانان زیادی داریم و بخواهیم مقدار زیادی غذا درست کنیم، این نوع برنج می تواند بهترین گزینه باشد. از آنجایی که روش پخت بسیار آسان است، به راحتی نمی سوزد و طعم مطبوعی دارد. منشا این برنج به هند و پاکستان برمی گردد و بسیاری از مردم را در سراسر جهان مجذوب خود کرده است.

4 نوع اصلی برنج باسماتی وجود دارد که هر کدام در مکان های مختلفی رشد می کنند. برنج باسماتی هندی، برنج باسماتی پاکستانی، برنج باسماتی کنیایی و برنج باسماتی آمریکایی. هنگام پخت این پلو باید به نکات مهمی توجه کنیم تا در نهایت بتوانیم یک غذای زیبا و لذیذ بپزیم و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده لذت ببریم. پس با ما همراه باشید تا طرز پخت برنج باسماتی را در فر یاد بگیرید.

چگونه زرشک پلو معطر و خوشمزه با مرغ تهیه کنیم؟

طرز پخت برنج باسماتی

برنج باسماتی را به دو صورت آب پز و آبکش می توان پخت. برای طبخ پلو خوشمزه و چشم نواز با استفاده از هر یک از این روش ها باید چند نکته کوچک را رعایت کنید. سپس می خواهیم هر یک از این روش ها را به صورت جداگانه آموزش دهیم.

3%

۶۲۵۰۰۰

575000 به مرد

طرز پخت برنج باسماتی

طرز پخت برنج باسماتی به روش کته

پختن برنج به این روش به روغن کمتری نیاز دارد. همچنین پروتئین و سایر ارزش های غذایی برنج را حفظ می کند. بنابراین، اگر غذاهای سالم تری را ترجیح می دهید، این روش را برای پخت برنج باسماتی انتخاب کنید. برای برش دادن این نوع برنج مراحل زیر را انجام دهید:

1- خیساندن برنج

ابتدا برنج را در سینی بریزید و ناخالصی های بین آنها را بردارید. به این ترتیب می توانید مطمئن شوید که مواد اضافی در آن باقی نمانده است. سپس برنج را در ظرف مناسبی بریزید و با مقداری آب شروع به شستن آن کنید تا تمام گرد و غبار آن گرفته شود و حشره ای در آن باقی نماند. حالا روی برنج آب بریزید تا حدود یک اینچ آب بپوشاند. برنج را به مدت 30 تا 60 دقیقه در آب خیس کنید.

2- نمک را اضافه کنید

در این مرحله آب برنج را خالی کرده و قابلمه مناسبی انتخاب کنید. برنج را به قابلمه اضافه کنید. حالا وقت اضافه کردن آب و نمک است. هر فنجان برنج به یک لیوان آب و یک قاشق چایخوری نمک نیاز دارد. در آخر مقدار کمی روغن داخل آن بریزید و قابلمه را روی گاز قرار دهید. حرارت را متوسط ​​کنید و در قابلمه را ببندید. وقتی قابلمه به جوش آمد درب آن را باز کرده و برنج را هم بزنید.

3- جوشاندن برنج

وقتی آب برنج تمام شد درب قابلمه را ببندید و برنج را بپزید. اجازه دهید نیم ساعت بگذرد و برنج دم بکشد.

پرواز: اگر از قابلمه تفلون استفاده می کنید، می توانید برنج را بعد از پخت در بشقاب زیبا سرو کنید و با ظاهری چشم نواز روی میز بگذارید.

انواع برنج ایرانی و خارجی را می توانید با بهترین قیمت و تخفیف از سوپرمارکت دیجی کالا خریداری کنید.

برنج طارم معطر گلستان مقدار 4.5 کیلوگرم

برنج معطر هاشمی - 2.5 کیلوگرم

طرز تهیه سس گوشت و هویج; طعم لذیذ و رضایت بخش

چگونه برنج باسماتی را با آبکش بپزیم؟

این روش پخت برنج باسماتی، برنج را زیباتر و مناسب مهمانی ها می کند. با قرار دادن نان یا سیب زمینی زیر آن، می توانید یک استقبال شیک و همه جانبه برای اعضای خانواده یا مهمانان خود ایجاد کنید. تهیه برنج باسماتی به روش آبکشی طبق مراحل زیر انجام می شود:

فرهایی که برای پخت برنج آبکش شده باید بدانید!

برنج را خیس کنید

مهم نیست که چگونه می خواهید برنج را بپزید. در تمامی موارد پس از تمیز کردن و شستشو در مرحله اول به مدت 30 تا 60 دقیقه خیس کنید.

چگونه برنج باسماتی را با آبکش بپزیم؟

پختن مرحله اول در آب جوش

یک قابلمه مناسب بردارید و آن را تا نیمه از آب پر کنید. حالا برای هر لیوان برنج یک قاشق غذاخوری نمک بریزید و روی حرارت زیاد بگذارید تا آب داخل آن بجوشد. حالا برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید و با قاشق هم بزنید و اجازه دهید برنج در آب نیم پز شود.

برنج را آبکش کنید

حالا در این مرحله باید محتویات قابلمه را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود و برنج را در آبکش بگذارید.

پختن برنج

روغن را کف قابلمه بریزید و بگذارید داغ شود. سپس کف قابلمه را با حلقه های نان یا سیب زمینی بپوشانید و به تدریج برنج را روی آن بریزید. حرارت را متوسط ​​کنید و در قابلمه را ببندید. 15 دقیقه صبر کنید تا بخار برنج بالا بیاید. حالا بگذارید با حرارت ملایم بجوشد.

یادداشت 1: برنج را با احتیاط از آبکش به قابلمه منتقل کنید تا دانه های بلند برنج باسماتی نشکند و ظاهر زیبای آن خراب نشود.

تبصره 2: مقدار کمی زعفران را با چند قاشق آب جوش در یک کاسه کوچک مخلوط کنید و در بخار قوری بگذارید تا زعفران رنگ خاصی به خود بگیرد. در پایان چند قاشق برنج اضافه کنید و هنگام سرو روی برنج را با آن تزیین کنید.

با این روش ها می توانید یک پلوی معطر و خوشمزه درست کنید که همه از آن لذت ببرند. حال بهتر است یک سری تکنیک های فتوپیک پاتینگ طرز تهیه برنج باسماتی را یاد بگیرید که قطعا به کارتان می آید.

برنج پاکستانی دیانا - 10 کیلوگرم

چگونه هویج خوش رنگ و معطر تهیه کنیم؟

فرهای پخت برنج باسماتی

این نکات از شما یک آشپز حرفه ای می سازد. بنابراین این موارد را به خاطر بسپارید و فراموش نکنید که در هنگام آشپزی از آنها پیروی کنید.

  • روش پخت برنج باسماتی تفاوت چندانی با سایر برنج ها ندارد. اما نکته مهم در اینجا این است که قابلمه شما درب مناسبی داشته باشد. در این صورت بخار کافی در قابلمه جمع می شود و برنج دانه بلند کاملا پخته می شود.
  • برنج را هنگام جوشیدن هم نزنید تا به ظاهر زیبای آن آسیبی نرسد.
  • وقتی پخت برنج تمام شد، درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا برنج نچسبد.
  • مقداری روغن اضافه کنید تا برنج نرم تر شود.
چربی حیوانی نیک منش کرمانشاهی مرغوب - 900 گرم

طرز تهیه خورش آلو; شیرین و خوشمزه

برنج باسماتی چه نوع برنجی است؟

باسماتی در زبان سانسکریت به معنی معطر است. پس از نام آن، می توانید متوجه شوید که این برنج چقدر تند و خوش طعم است. این برنج دانه بلند طعم ملایمی دارد و هزاران سال است که در مناطق مختلف کشت می شود. کیفیت برنج باسماتی به گونه ای است که در گذشته فقط در سفره های ثروتمندان یافت می شد. این برنج فقط می تواند در زمین هایی که از آب های معدنی تغذیه می شود رشد کند. در نتیجه ارزش غذایی بالایی دارد و عموماً دانه های آن هنگام پخت به هم نمی چسبند. اگر تا به حال از این برنج استفاده نکرده اید، بد نیست بدانید که تفاوت های زیادی با برنج ایرانی دارد. مهمترین تفاوت برنج ایرانی این است که دانه های برنج باسماتی بلندتر و سوزنی شکل است. همچنین در حین پخت به آب بیشتری نیاز دارد و هرچه آب بیشتری به آن اضافه شود، دانه ها بیشتر به هم نمی چسبند.

برنج هندی شاد - 10 کیلوگرم

بیشتر بخوانید: تکین فیروزکوهی

خواص برنج باسماتی

مهمترین خواص برنج باسماتی عبارتند از:

  • ارزش غذایی بالایی دارد.
  • برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که این نوع برنج از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
  • برنج باسماتی شاخص گلیسمی پایینی دارد و بهترین گزینه برای بیماران دیابتی محسوب می شود.
  • این نوع برنج سرشار از کربوهیدرات است و می تواند برای افرادی که رژیم دارند مفید باشد. چون چقرمگی بالایی دارد.
  • برنج باسماتی به دلیل داشتن فیبر زیاد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای درمان یبوست مفید است.
  • با مصرف مداوم این نوع برنج، فشار خون کنترل شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته کاهش می یابد.
  • میزان آرسنیک این برنج نسبت به سایر برنج ها کمتر است. آرسنیک یکی از فلزات سنگینی است که در برنج بیشتر از سایر غلات یافت می شود. آرسنیک خطر بیماری قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان را افزایش می دهد.

طرز تهیه برنج باسماتی

سوالات متداول

در زیر می خواهیم به سوالات کلی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهیم:

برنج باسماتی چیست؟

برنج باسماتی در ایران به برنج هندی یا برنج پاکستانی معروف است. این برنج طعم ملایمی دارد و در زمان پخت حجمش دو برابر می شود.

چند نوع برنج باسماتی وجود دارد؟

این نوع برنج مانند سایر انواع برنج در رنگ های قهوه ای و سفید به فروش می رسد.

چگونه برنج قهوه ای باسماتی را نگهداری کنیم؟

برنج قهوه ای باسماتی بهتر است در یک ظرف سرپوشیده نگهداری شود. می توان آن را برای چندین ماه نگهداری کرد اما برای ماندگاری طولانی تر باید منجمد شود.

آشنایی با انواع برنج ایرانی و بررسی تفاوت آنها با برنج قهوه ای

آخرین کلمه

در این مطلب طرز پخت برنج باسماتی و فواید مختلف آن را توضیح دادیم. از بو و ظاهر مطبوع آن که می تواند سفره هایمان را تزئین کند صحبت کردیم. در نهایت ارزش غذایی را بررسی کردیم و به سوالات متداول پاسخ دادیم. این برنج در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد و برای ذائقه ایرانی نیز مناسب است. بنابراین می توانید با خیال راحت آن را در سبد غذای خود قرار دهید.

منبع: recipetineats

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا