کدام مکمل ها برای بدن مضر هستند؟

کدام مکمل ها برای بدن مضر هستند؟

انتخابتو، بسیاری از افراد برای بهره مندی از فواید آنها مانند بهبود سلامت و تناسب اندام از مکمل ها استفاده می کنند، اما استفاده از برخی مکمل ها می تواند برای بدن مضر باشد، بنابراین کسب دانش کافی در این زمینه ضروری است. در زیر مکمل هایی را معرفی می کنیم که ممکن است معایب بیشتری نسبت به مزایا داشته باشند:

مکمل های کاهش وزن

مکمل های کاهش وزن نوید نتایج سریع و آسان را می دهند، اما اغلب با عوارض جانبی خطرناکی همراه هستند. بسیاری از این ها حاوی ترکیبی از گیاهان و محرک ها هستند که می توانند باعث مشکلات جدی سلامتی شوند. به عنوان مثال، محصولات حاوی افدرا زمانی در بین مردم محبوب بودند اما به دلیل افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده ممنوع شدند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که مکمل های کاهش وزن با افزایش خطر آسیب جدی به کبد مرتبط هستند. علاوه بر این، مشخص نیست که آیا موادی مانند عصاره چای سبز ممکن است در صورت مصرف زیاد برای کبد مضر باشد یا خیر. موادی که ممکن است باعث واکنش های غیرمنتظره و عوارض جانبی شوند.

مکمل های کافئین

مکمل های کافئین اغلب برای افزایش انرژی و همچنین بهبود عملکرد ورزشی استفاده می شود. در حالی که مصرف یک فنجان قهوه بی خطر است، مکمل های کافئین می توانند باعث مصرف بیش از حد کافئین شوند. دوزهای بالای کافئین می تواند باعث بی قراری، اضطراب، تپش قلب و در موارد شدید، ایست قلبی شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد کافئین فیبریلاسیون فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان نامنظم قلب، خطر سکته و نارسایی قلبی را افزایش می دهد، در حالی که مصرف بیش از حد مکمل های کافئین احتمال سردرد و خستگی را افزایش می دهد.

مکمل های کلسیم

کلسیم برای تقویت استخوان های بدن ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن به عنوان مکمل می تواند مضر باشد، بنابراین احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف مکمل کلسیم با افزایش خطر تجمع پلاک در شریان‌ها که می‌تواند منجر به حملات قلبی شود، مرتبط است. علاوه بر این، دوزهای بالای کلسیم (بیش از 800 تا 1200 میلی گرم در روز) می تواند منجر به سنگ کلیه شود. کارشناسان معتقدند دریافت کلسیم از منابع غذایی ایده آل تر است، زیرا بدن کلسیم را بهتر جذب می کند و عوارض جانبی کمتری دارد.

ویتامین E

ویتامین E به دلیل خواص آنتی اکسیدانی اش شناخته شده است و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند. دوزهای بالای مکمل های ویتامین E (بیش از هزار میلی گرم در روز) می تواند برای بدن مضر باشد و با افزایش خطر سکته مغزی همراه است. علاوه بر این، نتایج مطالعات انجام شده در ایالات متحده نشان می دهد که استفاده از مکمل های ویتامین E با دوزهای بالا، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد. کارشناسان معتقدند مصرف مقادیر کافی ویتامین E از منابع غذایی مفید است، اما استفاده از آن نه. دوزهای بالای مکمل ها خطرناک هستند.

مکمل بتاکاروتن

بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A، نوعی آنتی اکسیدان موجود در میوه ها و سبزیجات؛ اگرچه مصرف از طریق غذا مفید است، اما مکمل ها بتاکاروتن ممکن است خطرات قابل توجهی به خصوص برای افراد سیگاری ایجاد کند. نتایج مطالعات این است که دوزهای بالا بتاکاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را در بین افراد سیگاری افزایش دهد. در حالی که چنین مکمل هایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و مرگ در افراد سیگاری مرتبط است، مصرف آنها از طریق غذا خطر زیادی ندارد.