آخرین آمار از بازگشت زائران ایرانی به کشور

زمان بازگشت زائران به ایران اعلام شد

به گزارش انتخابتو، تمتع مدیر عملیات حج آخرین آمار بازگشت زائران از حج را اعلام کرد.

غلامرضا رضایی درباره آخرین اقدامات و برنامه های انجام شده اینگونه گفت: الحمدلله شرایط زائران ایرانی در سرزمین وحی مثبت است، زائران ایرانی که اعمال و مناسک خود را در مکه و مدینه انجام دادند آرام آرام به میهن اسلام باز می گردند. “

مهر در خبر خود نوشت: وی با بیان اینکه پروازهای رفت و برگشت از جده و مدینه انجام شد، گفت: پروازهای رفت و برگشت زائران ایرانی از اول تیرماه آغاز و در 24 تیرماه از فرودگاه جده به پایان می رسد.

رضایی با بیان اینکه زائران «مدینه باد» از روز چهاردهم ذی الحجه به تدریج به مدینه نبی می روند، گفت: مراحل اعزام این عزیزان نیز با قطار سریع السیر حرمین انجام می شود. زائران مدینه کبال نیز با قطار به مکه سفر کرده بودند که امسال این روند به صورت مثبت و برنامه ریزی شده انجام شد.

وی در خصوص خدمات اداری به زائران ایرانی گفت: زائران هم اکنون در مکه مکرمه افرادی هستند که در روزهای قبل از ایام تشریق و با توجه به برنامه اقدامات و مناسک خود در شعائر مقدس به این شهر مشرف می شوند. از طرفی چون تراکم زائران در مسجدالحرام زیاد بود و افراد کمتری می‌توانستند از فضای معنوی و حضور این مکان مقدس بهره‌مند شوند، ازدحام جمعیت آرام‌تر شد و از طرفی ازدحام جمعیت در مسجد بیشتر شد. الحرام هم کم شد. الحرام این عزیزان از فرصت معنوی نهایت استفاده را می برند.

مدیر عملیات حج 1403 گفت: تاکید شد واحد حمل و نقل شهری جز برای حج و یا حمل و نقل زائران به قطار و سایر اقدامات، خدمات شبانه روزی خود را تا دقایق پایانی هفته کاهش ندهد. حضور این زائران برای خدمت رسانی به آنها به بهترین شکل ممکن است.

رضایی بیان کرد: همچنین به آشپزخانه ها اکیدا توصیه می شود با توجه به کیفیت و کمیت غذای زائران، تنوع روزهای اخیر را در نظر گرفته و تا آخرین لحظه از اجرای صحیح این خدمات اطمینان حاصل کنند.

وی شرایط بهداشتی و درمانی زائران ایرانی را مساعد توصیف کرد و گفت: بیشتر مراجعات در روزهای اخیر با سرماخوردگی یا خستگی ناشی از اقدامات و گرمای هوا همراه است اما بحمدالله مشکل خاصی مشاهده نشده و سلامتی زائران ما عالی است

رئیس ستاد مکه مکرمه در حجه تمتع 1403 با بیان اینکه با کسانی که بنا به دلایل موجه قصد بازگشت زودهنگام داشتند همکاری لازم صورت گرفت، گفت: تقریباً 930 نفر از این زائران پس از شروع سفر بازگشت، پس از بازگشت تحویل آنها، درخواست و بررسی های لازم به دلیل موجه بودن درخواست به کشور بازگردانده شد و کمک های لازم صورت گرفت.

همچنین بیمارانی که قرار بود در روزهای اول پروازها به کشور بازگردند به کشور بازگشتند و همکاری های لازم با مرکز پزشکی حج و زیارت صورت گرفت.

رضایی با بیان اینکه تمامی زائرانی که وارد مدینه می شوند تا اول محرم به مدینه اعزام می شوند، گفت: این زائران پنج روز در مدینه می مانند و با آخرین پرواز به کشور باز می گردند.

رئیس ستاد مکرمه مکرمه ضمن ارائه توصیه های مهم به زائران در خصوص قوانین چمدانی ابلاغی به مدیران مجموعه گفت: در جلسات اطلاع رسانی مدیران با زائران در ایران محدودیت بار زائران به طور جدی مورد توجه قرار گرفت. .

وی افزود: متأسفانه برخی از زائران به این موضوع مشکل زا توجهی ندارند؛ به همین دلیل بار دیگر تاکید می شود که آب زمزم و نوشابه در چمدان قرار داده نشود و زائران فقط یک بطری آب در کیف دستی خود داشته باشند.

رضایی گفت: حمل آب زمزم، مایعات و نوشیدنی با چمدان ممنوع است و امسال نظارت جدی بر مسئولان فرودگاهی کشور میزبان انجام می شود، لذا کاروان های کشورمان باید به این توصیه های جدی توجه کنند.

از زائران خواهشمندیم به این امر توجه داشته باشند چرا که نبردن آب و نوشیدنی زمزم به داخل چمدان باعث ایجاد مشکل برای زائران و کاروان‌ها می‌شود.

مدیر عملیات حج 1403 نیز درباره آخرین آمار بازگشت حجاج گفت: تا پایان 14 تیرماه 54 هزار و 270 نفر در مکه مکرمه و 12 هزار و 374 نفر در مدینه حضور دارند. حدود 21000 زائر و کارگر نیز به کشور بازگشتند.

در نهایت حمل و نقل، زیارت، اسکان، آذوقه و لوازم، راهنمایی زائران و… وی تاکید کرد: خدمات اداری از این قبیل تا آخرین لحظه حضور زائران در سرزمین وحی ادامه دارد و کسب این اختیار مهم است. حداکثر رضایت زائران.

۴۷۲۳۶

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین