خواص روغن کرچک برای پوست و زیبایی

خواص روغن کرچک برای پوست و زیبایی

خواص روغن کرچک برای پوست و زیبایی

بعد- دانه های روغنی گیاه کرچک از گذشته های دور توجه مردم را به خود جلب کرده است و قرن ها پیش بشریت توانسته است علاوه بر مصارف خوراکی، مصارف درمانی نیز پیدا کند. این آشنایی طولانی مدت بشر با خواص روغن کرچک باعث شده تا خواص دیگری در زمینه زیبایی، پوست، مو و حتی درمان های متفاوتی برای آن کشف شود.

1. درمان آکنه و جوش: اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است و با کاهش باکتری های پوست به درمان آکنه و همچنین جوش ها کمک می کند. قبل از رفتن به رختخواب صورت خود را کاملا با آب گرم بشویید و تمیز کنید، مقداری روغن کرچک را با حرکات دایره ای به مدت 10 دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم کاملا بشویید.

2. جوانسازی پوست صورت: یکی از فواید روغن کرچک این است که وقتی به صورت موضعی روی پوست صورت و اطراف چشم استفاده شود، به افزایش تولید کلاژن و الاستین کمک می کند و با رفع چین و چروک پوست را جوان می کند.

3. مرطوب کننده طبیعی پوست: اگر به دنبال یک مرطوب کننده ارزان و طبیعی پوست هستید، استفاده از روغن کرچک را به شما توصیه می کنیم. اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک به راحتی به پوست نفوذ کرده و پوست صورت و بدن را مرطوب می کند.

4. درمان زخم های پوستی: روغن کرچک برای درمان زخم ها مفید است. اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک به بافت اسکار نفوذ کرده و باعث رشد بافت سالم در اطراف آن می شود.

5. درمان لکه های پوستی: روغن کرچک برای درمان لکه های تیره صورت مفید است. اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک به ویژه اسیدهای چرب امگا 3 به پوست نفوذ کرده و لک های پوستی را درمان می کند.

6. درمان ترک های پوستی در دوران بارداری: اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک می تواند به بهبود علائم کشش در دوران بارداری کمک کند. به خانم های باردار توصیه می شود در ماه های آخر بارداری روغن کرچک را به صورت موضعی در ناحیه شکم و سینه بمالند.

7. رفع سیاهی و تورم دور چشم: روغن کرچک با افزایش گردش خون در پوست اطراف چشم به درمان سیاهی و پف دور چشم کمک می کند. برای درمان سیاهی دور چشم توصیه می شود چند قطره روغن کرچک را به آرامی روی پوست اطراف چشم ماساژ دهید.

8. درمان آفتاب سوختگی: روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی قوی است و ممکن است به بهبود سریعتر آفتاب سوختگی کمک کند. مقدار مساوی روغن نارگیل و روغن کرچک را با هم مخلوط کرده و روی نواحی آسیب دیده پوست برای درمان آفتاب سوختگی بمالید.

9. درمان ترک پاشنه پا: روغن کرچک یکی از بهترین درمان های طبیعی و خانگی برای ترک پاشنه پا است. مقدار بالای رطوبت موجود در روغن کرچک به آن اجازه می دهد تا به پوست پاشنه پا نفوذ کند و ترک را مرطوب و درمان کند. هر شب قبل از رفتن به رختخواب، مقداری روغن کرچک به پاشنه پا بمالید، جوراب بپوشید و بگذارید یک شب بماند.

10. تقویت و رشد ناخن: روغن کرچک دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که به درمان قارچ ناخن و تقویت و بهبود رشد طبیعی ناخن کمک می کند.

11. ترمیم لب های ترک خورده: روغن کرچک نه تنها پوست خشک را درمان می کند، بلکه یک نرم کننده طبیعی برای لب های خشک و ترک خورده است. بسیاری از رژ لب‌ها و بالم لب‌هایی که از فروشگاه‌ها می‌خرید، روغن کرچک را در فهرست مواد تشکیل‌دهنده خود قرار می‌دهند. همچنین می توانید رژ لب خود را بدون استفاده از مواد شیمیایی با استفاده از روغن کرچک یا مخلوط کردن آن با اسانس و موم زنبور عسل درست کنید.