آلودگی فرآورده های خونی به صفر رسید/ نیاز به تجهیز آمبولانس و هلیکوپترهای امدادی به خون

افزایش 5 درصدی اهدای خون در سال جاری بیشترین شاخص

انتخابتومصطفی جمالی امروز – شنبه بیست و چهارم شهریور – در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اهدای 100 درصدی داوطلبانه خون در کشور گفت: سبک سازمان انتقال خون ایران به مدت 20 سال به عنوان بهترین کشور منطقه معرفی شده است. ماموران انتقال خون سربازان گمنامی هستند که بدون دغدغه در زمینه اهدای خون فعالیت می کنند.

وی با اشاره به بهبود شبکه خون رسانی کشور افزود: اگر در تصادفات رانندگی بر بالین بیمار انتقال خون انجام شود، می تواند جان بسیاری از قربانیان این حادثه را نجات دهد، باید از هم اکنون بدانیم آلودگی در فرآورده های خونی به صفر رسیده است، غربالگری آنتی بادی نیز داریم.” او گفت که جان بسیاری از نوزادان نجات یافته و این بسیار مهم است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در کشورهای دیگر اهدای خون پرداخت می شود، میزان پلاسمای ارسالی تا پایان امسال از 180 هزار لیتر به 350 هزار لیتر افزایش می یابد، کیسه های فیلتر افزایش می یابد، پیش بیمارستانی. واحد انتقال خون و ناوگان نیروی دریایی ارتش در حال ایجاد است. ایجاد کیسه های راهبردی و کیسه های خون به مدت شش ماه از جمله فعالیت های این سازمان است که با کمک های داوطلبانه مردم کار خود را انجام می دهد و 80 درصد اعتبارات لازم تامین شده است.

جمالی گفت: انتقال خون پیش بیمارستانی را به صورت پایلوت اجرا کرده ایم، اگر آمبولانس ها یا بالگردهای امدادی مجهز به خون باشند و در محل حادثه انتقال خون انجام شود، با همکاری سازمان هلال احمر نیز می توان این کار را انجام داد. بنابراین می توان از تلفات جانی و میزان مرگ و میر جلوگیری کرد.» برای اولین بار در کردستان نمایندگی اجتماعی سازمان انتقال خون ایجاد شد و قرار شد انتقال خون عمومی باشد.

از دیگر اقدامات، مقدمات ایجاد برنامه راهبردی انتقال خون، واحد رسیدگی سریع به شکایات اهداکنندگان در کشور، ژن درمانی، افزایش تولیدات علمی و توسعه مراکز استاندارد اهدای خون است. .