آیا تب دنگی به تهران رسیده است؟

تب دنگی در اصفهان تشخیص داده نشد/ قطعی است 129 نفر در کشور به تب دنگی مبتلا شده اند.

به گزارش خبرگزاري ايمنا، امروز شنبه 9 تيرماه خبري مبني بر مشاهده تب در استان هاي هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، تهران، خراسان رضوي، سيستان بلوچستان، اصفهان و گيلان منتشر شد. تب دنگی در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد و با واکنش های بسیاری روبرو شد اما مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت ماجرای تب فردی را بیان کردند. تب دنگی گزارش شده است که تاکنون تب در تهران گزارش نشده است. تب دنگی در تهران گزارش نشده است و تنها مورد شناسایی شده فردی است که از یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس به تهران آمده است.

با توجه به این، بابک عشرتی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت وی گفت: تاکنون یک مورد تب داشته است. تب دنگی در تهران گزارش نشده است و تنها مورد شناسایی شده فردی است که از یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس به تهران آمده است.

وی با بیان اینکه شناسایی این فرد اخیرا اتفاق نیفتاده و زمان زیادی نیز گذشته است، خاطرنشان کرد: در مجموع تاکنون هیچ موردی از انتقال محلی در تهران نداشته ایم.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ مورد تب شناسایی شده است. تب دنگی ۱۱ نفر در کشور بودند که سابقه سفر نداشتند و فقط در استان هرمزگان شناسایی شدند.

عشرتی ادامه داد: این افراد سابقه سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه امارات در 40 شهر کشور را داشتند. ایدز گفته شد که بیشترین موارد شناسایی شده و گزارش شده در استان فارس مشاهده شده و این افراد در کشورهای دیگر نیز مبتلا بوده اند.

شاهنامه فردوسی آرشیورئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت همچنین در مورد اخبار ورود آتش تب دنگی وی به تهران گفت: خبر آتش سوزی در راه است تب دنگی این موضوع برای تهران صادق نیست و برخی از اخبار منعکس شده است.

وی افزود: یک فرد مبتلا به تب حدود یک ماه پیش در امارات تب دنگی در تهران به معنای رسیدن آتش تشخیص داده شد. تب دنگی نه به تهران

پشه ایدز به استان تهران نرسید و فقط یک بیمار شناسایی شد

حسین فرشیدی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وی همچنین در این خصوص اظهار داشت: بیست و ششم 151 مورد تایید شده تب تا کنون در ماه مه تب دنگی مشخص شد بیماران داخل کشور از کشورهای دیگر ورودی به ایران هستند.

وی افزود: از این 151 بیمار، تنها 12 بیمار سفر قبلی نداشته اند و از طریق بالی و سنجش هویت آزمایشگاهی وارد کیشوار شده اند و مابقی از طریق سفر به کشورهای خارجی و عمدتاً بلوچستان امارات وارد کیشوار شده و از هر 12 بیمار یک نفر شناسایی شده است. او همچنین اصالتاً آفریقایی دارد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تنها در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان 12 بیمار شناسایی شده است، اما در 6 استان کیشور پشه مشاهده شده است همچنین نباید موارد زیر را فراموش کرد: توصیه های لازم و موارد احتیاط.

فرشیدی گفت: اقدامات بسیار خوبی در دو ماه گذشته برای کنترل پشه ها انجام شده است ایدز و بیماری هایی که پشه ها را می گیرند اتفاق افتاد ایدز باید در روز شروع فعالیت انجام شود و همکاران بهداشتی گاهی در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در دمای 45 تا 50 درجه مستقر هستند. ایدز خشک شدن مکان‌های مختلف در اثر گرما و ایجاد محدودیت‌های بیولوژیکی برای پشه‌ها، نباید این موضوع را فراموش کنیم.

او گفت که در کمتر از دو هفته پس از بارندگی دوباره شاهد تولد بوده است. کودک وی با بیان اینکه پشه در این مناطق خواهد بود خاطرنشان کرد: در صورت وجود پشه در استان یا شهرستان گذشته بله، فرد باید در اسرع وقت به مراکز جامع سلامت مراجعه کند نزدیکترین به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

علائم تب تب دنگی

بعد تب دنگی به لطف یک پشه زیر کاپوت ایدز این بیماری افرادی را مبتلا می کند که علائم آنها سردرد، کمردرد، تب بالا و در برخی موارد خارش و بثورات در قسمت های مختلف بدن است. آتش تب دنگی این یک بیماری دردناک و ناتوان کننده است که توسط پشه ها منتقل می شود. ایدز انسان را آلوده می کند و باعث عفونت نیل غربی و تب زرد می شود. تب دنگی این بیماری به عنوان تب آرتروز نیز شناخته می شود، زیرا درد بیمار به شدت شکستگی استخوان است، برخی از علائم تب عبارتند از: تب دنگی علائم دیگر عبارتند از تب، سردرد، بثورات پوستی شبیه سرخک، و درد عضلات و مفاصل. تب دنگی شامل می شود:

  • تب شدید ناگهانی
  • سردردهای مکرر و شدید
  • درد پشت چشم
  • درد شدید در مفاصل و عضلات
  • خارش پوست
  • خونریزی بینی یا لثه
  • بدن به راحتی کبود می شود

شرایط تزریق واکسن تب تب دنگی

محمدرضا ناظر، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری پرداختن به راه های درمان تب تب دنگی وی گفت: شناخت بیماری تب ضروری است. تب دنگی روش درمانی خاصی وجود ندارد و روش هایی برای درمان این بیماری پیشنهاد شده اما ثابت نشده است، اما مهم ترین درمان تب تب است. تب دنگی اصلاح و کنترل اختلالات آب و الکترولیت خون ریزی ممکن است برای فردی که از این بیماری رنج می برد رخ دهد.

او راه هایی برای محافظت از خود در برابر آتش توضیح داد تب دنگی وی افزود: یکی از راه های پیشگیری از تب است تب دنگی این واکسن تزریقی است و برای افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شده اند تجویز می شود اما افرادی که سابقه بیماری را ندارند و تزریق را انجام می دهند به شکل کشنده بیماری مبتلا می شوند.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در زمینه راهبردهای پیشگیری از تب تب دنگی وی گفت: یکی از راه های مقابله با پشه است ایدز می توان در مورد استفاده از اسپری های حشره کش، توری و لباس های بلند صحبت کرد، البته باکتری به نام BTI برای از بین بردن پشه ساخته شده است، اما این موضوع تاثیر زیادی روی پشه ندارد زیرا در مکان های کوچک که آب راکد است، پشه گونه ها ایدز مصری تخمگذارهای غیرقابل دسترس برای انتشار این باکتری وجود دارد.