آیا تب دنگی مسری است؟

شیوع تب دنگی در برخی کشورها آماده سازی کادر

انتخابتو، حسین فرشیدی امروز – سه شنبه 21 تیرماه – در نشست خبری با موضوع تب برگزار شد. تب دنگی وی گفت: شهرهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گیلان دچار آتش سوزی شدند. تب دنگی مازندران و گلستان نیز خطر ابتلا به این بیماری را دارند و وزارت بهداشت تنها 20 درصد و 80 درصد در مبارزه با پشه ها دارد. ایدز بستگی به همکاری سایر سازمان ها مانند استانداران، پدافند غیرعامل، گمرک، وزارت امور داخله و مرزبانی دارد.

وی افزود: در پاکستان به ویژه در شهرستان پانجور تب در چند سال اخیر تب دنگی گسترده است و فاصله این شهر تا مرز ما کمتر از 200 کیلومتر است و زیارت اربعین از این مسیر انجام می شود. ایدز تعریف شده، Tab تب دنگی این بیماری مانند سایر بیماری های عفونی مانند مالاریا از فردی به فرد سالم قابل انتقال است و دستورالعمل های درمانی در کشور موجود است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پشه ایدز از خون تغذیه می کند و می تواند افراد زیادی را مبتلا کند. اولین مورد ابتلا به این پشه از امارات بود. ایدز اگر قرار نگیرد صبح اول وقت پشه صورت و دست ها را نیش می زند و تا خون نخورد نمی ایستد.

در مشهد و قم پیشا ایدز یافت

شاهنامه فردوسی آرشیورئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت وی بیان کرد: پشه ها همین الان ایدز با توجه به گرمای هوا در منازل مستقر می شوند و با سرد شدن هوا از شهر خارج می شوند. در حال حاضر این پشه ها در کیش و قشم هستند اما همچنان به صورت محلی منتقل می شوند. گزارش نشده. افراد باید از اسپری ها یا محلول های دافع پشه یا پشه بند استفاده کنند.

او گفت در مشهد و قم پشه وجود دارد ایدز وی افزود: اقدامات بهداشت محیطی و کنترل جدی ناقلین باید در استان های جنوبی و آسیب دیده انجام شود، اصلاح، آموزش و ضدعفونی توسط کارشناسان بهداشت محیط در این استان ها ضروری است، 125 بیمار دنگی در امارات آلوده و به این استان مراجعه کردند. تحریم ایران و آنچه داریم با توجه به کمبود منابع در تلاش هستیم اقدامات اساسی برای مقابله با این بیماری انجام دهیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان به دلیل گونه پشه در استان های شمالی در معرض خطر هستند. ایدز قدرت آلودگی کمتر است، الان رفت و آمد به امارات زیاد است، پشه‌های ما آلوده هستند، پشه‌ها هستند و وقتی آنها هم آلوده شوند، دیر یا زود همه‌گیری خواهیم داشت.