آیا فراموشی روزانه به معنای بیماری آلزایمر است؟

آیا فراموشی روزانه به معنای بیماری آلزایمر است؟

ندا شیخی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به علائم آلزایمر اشاره کرد و گفت: فراموشی و یا مشکل در یادآوری وقایع اخیر یکی از اولین علائم آلزایمر است و اغلب بیمار ابتدا رویدادهای مرتبط را به خاطر می آورد. و بیشتر اوقات مشکل به نظر می رسد در حافظه اخیر او باشد.

عدم درک صحیح زمان و مکانی که افراد مبتلا به این بیماری می توانند در آن یک وعده غذایی مصرف کنند و دوباره غذا بخورند، اغلب یکی از اولین مراحل افرادی است که از این بیماری رنج نمی برند. اما در طول زمان به آرامی اتفاق می افتد.

متخصص مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با پیشرفت بیماری آلزایمر، حافظه قدیمی فرد نیز ضعیف می شود، اظهار داشت: به طور معمول در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، گفتار فرد بدتر نمی شود، اما او بدتر می شود. گفتار بدتر می شود در طول دوره بیماری دایره لغات بیمار کم کم کم می شود، کلمات را به خاطر نمی آورد و در نهایت این بیماری بر گفتار بیمار تأثیر می گذارد.

شهی نیا با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر در مراحل پیشرفته بینایی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه داد: فراموشی برخی موارد مانند فراموشی محل یک جسم به طور معمول به دلیل استرس و اضطراب روزانه رخ می دهد و ممکن است نشانه ای نباشد. بیماری آلزایمر؛ در واقع بیمار مبتلا به آلزایمر از بیماری خود آگاه نیست و ممکن است به دلایل دیگری به پزشک مراجعه کند، اما برخی از افرادی که به دلیل افسردگی، اضطراب و عدم تمرکز دچار مشکلات فراموشی هستند، از این وضعیت آگاه بوده و ناراضی هستند.

وی گفت: ممکن است افراد مبتلا به آلزایمر قبل از این افراد اجتماعی بوده باشند اما پس از ابتلا به این بیماری علائم عدم علاقه به صحبت یا حضور در اجتماع را داشته باشند و سلامت و مراقبت آنها تحت تاثیر قرار گیرد. جابجایی اشیا و قرار دادن آنها در مکان های دور از تصور از دیگر علائم بیماری آلزایمر است.

متخصص مغز و اعصاب و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اضطراب این افراد به طور غیرعادی افزایش می یابد و از دست دادن زمان و مکان، فراموشی نوبت های جدید، شماره تماس سایر افراد و نام همکاران از جمله علائم دیگر است. این یک بیماری محسوب می شود و این افراد حتی ممکن است مسیر روزانه خود را فراموش کنند.