«ازبکی‌ها ایران را مقصد زیارتی می‌بینند و برای ورزش‌های آبی به دبی و تایلند می‌روند»/ سالانه 100 هزار ایرانی برای سفر به ازبکستان تلاش می‌کنند.

ازبکی‌ها ایران را مقصد زیارتی می‌بینند و برای ورزش‌های آبی

ازدواج کاباییانی: «فرالدین نصریف» سفیر ازبکستان از اواخر سال 2023 در ایران مشغول به کار است. به همین دلیل نزدیک به یک سال است که در ایران خدمت می کند. او علاقه شدیدی به فرهنگ، تاریخ و مهمان نوازی ایران دارد. او هر ساعت از روز را صرف کار و برنامه ریزی برای تقویت همکاری های دوجانبه بین ایران و ازبکستان می کند. او فرهنگ غنی ایران را تحسین می کند و در هر جلسه از تمدن کهن و فرهنگ عمیق این کشور صحبت می کند. «نصریف» نگاه بسیار مثبتی به مردم ایران دارد و آنها را مردمی خونگرم، مهربان و با فرهنگ می داند. مهربانی ایرانیان و علاقه آنها به شعر و ادب نظر او را جلب کرد. او در ایران احساس آرامش و شادی می کند و احساس دلتنگی نمی کند. چون معتقد است ایرانی ها در هر ملاقات رسمی و غیررسمی چه در رستوران، چه در کوچه و چه در بازار با رویی باز و انرژی مثبت با او برخورد می کنند. این تعاملات علاقه او را به فرهنگ و سنت های ایران افزایش داد. «فرالدین نصریف» نیز علاقه خاصی به شعر، ادبیات و زبان فارسی دارد. «نصریف» معتقد است که ایران برای جذب گردشگر باید به تبلیغات مدرن روی آورد زیرا ازبک ها به دلیل پیشینه فرهنگی و نزدیکی جغرافیایی ایران را نمی شناسند.

متن زیر حاصل گفت و گوی انتخابتو با «فرالدین نصریف» سفیر ازبکستان در ایران است:

سفرها و علایق شخصی سفیر در ایران:

در مدت اقامتم به شهرهای همدان، کرمان، یزد، اصفهان و بوشهر سفر کردم و در هر یک از این سفرها میزبانی شگفت انگیز ایرانیان را تجربه کردم. هر کدام از شهرهای ایران سنت های خاص و تنوع جغرافیایی منحصر به فرد خود را دارند که سفر به این شهرها را برای همگان فراموش نشدنی می کند. علاوه بر این، هر شهر غذاهای محلی لذیذی دارد که به درک تمدن و تاریخ فرهنگی آن منطقه کمک می کند. در این سفرها اتفاقی نیفتاد که باعث نارضایتی یا سردرگمی شود. هر کشوری آداب و رسوم و سنت های خاص خود را دارد و به عنوان مهمان وظیفه ماست که به آنها احترام بگذاریم و با این فرهنگ ها سازگار شویم.

نقاط ضعف و چالش های گردشگری ایران:

ایران کشوری پهناور با جاذبه های گردشگری فراوان برای کشف است. ایران مانند بهشت ​​گمشده ای است که هر گردشگری باید به دنبال آن باشد. این کشور دارای طبیعت بکر، آثار تاریخی باستانی، تمدنی غنی و غذاهای متنوع با جاذبه های فراوان برای هر گردشگری است. برای تقویت همکاری بین دو کشور، تنها داشتن روابط دیپلماتیک کافی نیست. شناخت فرهنگ و تمدن کشورها نیز ضروری است. بهترین ابزار برای برقراری ارتباط و همکاری در حوزه گردشگری، شناخت فرهنگ کشور مقصد است. ایران که دارای فرهنگ غنی است از نظر گردشگری و اطلاع رسانی در اولویت قرار دارد. ایران باید زیرساخت های گردشگری خود را توسعه دهد. به ویژه ایران نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در ارائه خدمات مدرن و تبلیغات بین المللی برای جذب گردشگران خارجی دارد. ایران با وجود تاریخ غنی و طبیعت زیبای خود با بهبود زیرساخت های حمل و نقل و اقامتی می تواند گردشگران بیشتری را جذب کند.

1727928308 900 ازبکی‌ها ایران را مقصد زیارتی می‌بینند و برای ورزش‌های آبی

میدان ریگستان در سمرقند (ازبکستان)

شرایط پرواز و ویزا برای سفر به ازبکستان:

در حال حاضر خطوط هوایی ایران بین ایران و ازبکستان (تهران – تاشکند) هفته ای دو بار در روزهای چهارشنبه و یکشنبه پرواز دارد. تنها راه ارتباط مستقیم ایران و ازبکستان پروازهای هوایی است. شرکت های توریستی در تلاش هستند تا با ایجاد کانال های ارتباطی بیشتر بین این دو کشور، فرصت های سفر راحت و مقرون به صرفه تری را فراهم کنند. اگر مسافران ایرانی بخواهند از طریق زمینی به ازبکستان بروند، باید از ترکمنستان ویزای خود را دریافت کرده و از این کشور به ازبکستان بروند. نوروز گذشته 70 موتورسوار ایرانی از مرز ترکمنستان وارد ازبکستان شدند. ایرانیان برای سفر به ازبکستان نیاز به ویزا دارند. مسافران ایرانی می توانند با مراجعه به سایت وزارت امور خارجه ازبکستان برای دریافت ویزای الکترونیکی اقدام کنند. ویزای الکترونیکی ظرف چند روز صادر می شود و برای یک بار ورود با اعتبار یک ماهه 20 دلار هزینه دارد. برای دریافت ویزا حضوری باید به کنسولگری مراجعه کنند و هزینه آن 60 دلار است. برای دریافت ویزای ازبکستان شرایط خاصی لازم نیست.

جذب گردشگر و نمایشگاه های گردشگری:

اسفندماه سال گذشته نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با حضور گسترده ازبکستان برگزار شد. غرفه ازبکستان در این نمایشگاه با معرفی مکان های گردشگری و تاریخی مانند سمرقند، بخارا و خیوه توجه زیادی را به خود جلب کرد. این نمایشگاه به افزایش تعداد گردشگران ایرانی به ازبکستان کمک کرده است و در شش ماه اخیر که من سفیر هستم بیش از 10000 ایرانی به ازبکستان سفر کرده اند و زمانی که ما موفق باشیم سالانه بیش از 100000 ایرانی به ازبکستان سفر خواهند کرد. . . زیرا ازبکستان دارای پتانسیل گردشگری و شرایط زیرساختی است. سفر به ازبکستان برای ایرانیان بسیار ارزان است و در خط لوله گردشگری ایران نیست و در استان های مختلف جاذبه های متفاوتی وجود دارد. جاذبه های فرهنگی و مذهبی. جاذبه های گردشگری هر منطقه باید جداگانه معرفی شود. به عنوان مثال، تاشکند برای جوانان مناسب است. از آنجا که برنامه ها و کنسرت های موسیقی در تاشکند برگزار می شود. بخارا و سمرقند برای علاقه مندان به میراث فرهنگی و تاریخ مناسب است.

1727928309 794 ازبکی‌ها ایران را مقصد زیارتی می‌بینند و برای ورزش‌های آبی

میدان نقش جهان اصفهان

جاهای دیدنی ازبکستان:

ازبکستان با داشتن مکان های گردشگری و تاریخی منحصر به فرد مانند آرامگاه تیمور در سمرقند و مجموعه تاریخی خیوه به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگران ایرانی تبدیل شده است. این کشور همچنین تجربه لذت بخشی را با غذاهای محلی و نان های سنتی مانند آش پیلو ازبکی به گردشگران ارائه می دهد. آثار تاریخی ازبکستان از جمله مساجد باستانی و مقابر تاریخی نمونه هایی از هنر و معماری دوره تیموری است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

تعداد گردشگران ازبکستان:

این سوال را باید از سفارت ایران در ازبکستان پرسید. با این حال، همکاری مثبت مقامات ایران و ازبکستان در حال حاضر برای تسهیل صدور روادید و سفرهای دوجانبه و گسترش گردشگری ادامه دارد. در سال‌های اخیر، به ویژه در سال‌های 2023 و 2024، تحولات مهمی در ازبکستان رخ داده است. از جمله معرفی خیوه به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری اسلامی و شهر سبز به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری های اقتصادی. امیدواریم با معرفی این دو شهر و کشور ازبکستان به مردم عزیز ایران بتوانیم به شناخت بهتر ازبکستان و بهبود روابط گردشگری دو کشور کمک کنیم.

جاذبه های ایران برای گردشگران و مسافران ازبکستان:

ازبک ها با توجه به اینکه با ایرانی ها همسایه هستند هیچ شناختی از ایران ندارند. از مناظر زیبای مازندران، کیش، قشم بی خبرند. ازبک ها برای انجام ورزش های آبی به دبی و تایلند می روند. آنها ایران را یک مقصد زیارتی می بینند و از جاذبه های گردشگری و مکان های مختلف ایران بی اطلاع هستند.

راه حل معرفی ایران به ازبکستان:

برای تقویت درک متقابل ایران و ازبکستان باید همکاری‌های فرهنگی و گردشگری افزایش یابد. نمایشگاه های بین المللی و برنامه های فرهنگی می تواند به ارتقای جاذبه های گردشگری و فرهنگی هر کشور کمک کند. ایران نیاز به تبلیغات بیشتر در ازبکستان دارد و تورگردانان ایرانی باید در نمایشگاه های گردشگری در تاشکند و بخارا شرکت کنند. برادری بین استان های مختلف مانند بخارا و همدان، سمرقند و اصفهان، خیوه و یزد بسیار موثر است و استانداران و شهرداران این استان ها می توانند برای تبادل گردشگری با یکدیگر همکاری کنند. مردم ازبکستان بسیار سفر می کنند و برای انتخاب مقصد خود به شرکت های گردشگری مراجعه می کنند. آنها تلویزیون زیادی تماشا می کنند و ایران می تواند خود را در تلویزیون ازبکستان تبلیغ کند.

روابط اقتصادی ایران و ازبکستان:

روابط اقتصادی ایران و ازبکستان در سال های اخیر به سرعت گسترش یافته و شامل صادرات و واردات محصولات مختلف از جمله منسوجات، مواد شیمیایی و فرآورده های نفتی، شوینده ها و محصولات کشاورزی می شود. نمایشگاه های مشترک اقتصادی، از جمله نمایشگاه هایی که برای اکتبر 2024 در خوارزم و سمرقند برنامه ریزی شده است، فرصت های جدیدی را برای تقویت این روابط ارائه می دهد. فعالیت های اقتصادی دو کشور در سال 2023 بالغ بر 500 میلیون دلار بوده است و امسال تلاش می کنیم از مرز یک میلیارد دلار عبور کنیم.

1727928310 574 ازبکی‌ها ایران را مقصد زیارتی می‌بینند و برای ورزش‌های آبی

همکاری با هنرمندان و توسعه صادرات و واردات صنایع دستی:

صنایع دستی هر دو کشور ایران و ازبکستان بسیار غنی و بسیار شبیه به هم هستند، بنابراین نمی توانیم از این منطقه خرید کنیم، اما می توانیم نمایشگاه های مشترک برگزار کنیم.

استفاده از فناوری برای بهبود همکاری:

ازبکستان جاذبه های گردشگری خود را با استفاده از اپلیکیشن های دیجیتال و پلتفرم های آنلاین مانند اینستاگرام معرفی کرده است. این ابزارها به شرکت های توریستی کمک می کند تا تورها و مناطق دیدنی خود را برای گردشگران تبلیغ کنند و تعاملات فرهنگی و تجاری را تسهیل کنند.

۲۳۳۲۳۳

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین