از «قیصر» کیمیایی تا «توقی» حاتمی در موزه/ طراحی جلد موسیقی فیلم قیصر توسط کیارستمی

از قیصر کیمیایی تا توقی حاتمی در موزه طراحی جلد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، «روز ملی پاسداشت فرهنگی سینما» وارد ایستگاه خانه موزه بتهوون (چمن آرا) شد. روز سه شنبه 20 شهریور 1403 در خانه موزه بتهوون موسیقی مجموعه هزارداستان توسط محمدمهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره و علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما و شادمهر راستین دبیرکل خانه سینما ارائه شد. روز ملی سینما به مناسبت “روز ملی حفظ فرهنگ سینما” که دارای کامل ترین مجموعه موسیقی در جهان است از این موزه زنده موسیقی دیدن کرد و اسناد موسیقی متن بسیاری را معرفی کرد.

قدیمی ترین پخش کننده موسیقی زنده ایران

در این مراسم بابک چمن آرا مدیر خانه موزه بتهوون با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما گفت: شاید این سوال مطرح شود که جشن ملی سینما به چه معناست؟ روز مربوط به یک موسیقی است. مرکز، بتهوون بهترین های ایران زنده است، یک ناشر موسیقی باستانی است و هفتاد سال است که فعالیت می کند، هفت سال موزه است، ما در تمام این هفتاد سال موسیقی های مختلفی منتشر کرده ایم، قدیمی ترین موسیقی متنی که منتشر کرده ایم آثار آقای درویشی، شهبازیان، کارن همایونفر، رامین بهنام آخرین آهنگی که برای سال های 1336 و 1337 منتشر کردیم. کار چشم آذر قابل توجه بود.»

وی ادامه داد: از این رو به این فکر کردیم که می‌توانیم میزبان شما باشیم تا اسنادی در خصوص فعالیت‌های موزه خانه بتهوون (چمنارا) در سال‌های اخیر در زمینه موسیقی فیلم برای علاقمندان سینما رونمایی کنیم.

همایون خرم به انوشیروان روحانی در خانه موزه بتهوون

در حالی که موسیقی متن سریال هزار دست در خانه موزه بتهوون پخش می شد، چمن آرا درباره ضبط موسیقی متن قدیمی گفت: رسانه رایج در دهه 40 و 50 صفحه گرامافون بود و از صفحه های هفت اینچی برای ضبط موسیقی فیلم استفاده می شد. انتخاب ما برای روز ملی سینما مستندات موسیقی متن اثر آقایان اسفندیار منفردزاده، انوشیروان روحانی، همایون خرم و مرتضی حنانه است. این صفحات همگی مربوط به فیلم هایی است که بین سال های 1345 تا 1345 ساخته و منتشر شده اند. 1351.»

وی توضیح داد: هر کدام از این آثار در زمان خود برنده جایزه سپاس یا جشنواره های مشترک شدند که از نکات جالب این صفحات این است که به عنوان مثال جلد پوستر و موسیقی متن فیلم قیصر توسط آقای مهندس طراحی شده است. کیارستمی و روی جلد اکثر کتاب‌های آقای منفردزاده از عبارات توقی و توپولی استفاده کرده‌اند که خودشان آن را طراحی کرده‌اند.»

مدیر خانه بتهوون گفت: «ما هنوز هم ممکن است آخرین فروشگاهی باشیم که کاملترین مجموعه از صفحات، کاست ها و سی دی ها را دارد. بخش دائمی موسیقی فیلم در موزه بتهوون شامل دست نوشته ها و صفحات مرتبط منفردزاده، شهیار قنبری و مرتضی حنانه است.

کیمیایی

ما برای خرید نوار موسیقی جشن می گرفتیم

علی دهکردی در بازدید از خانه موزه بتهوون گفت: ما از بچگی با بتهوون پیوند داریم، یک بار برای تبلیغ آلبوم دوستان قدیمی ام به اینجا آمدم، اما موزه این مجموعه را ندیده بودم. «وقتی دانشجو بودم به دوستانم می‌گفتم سیگار نمی‌کشم. پول سیگار را یکی دو ماه پس انداز می کردم و کاست یا کتاب می خریدم.

وی با اشاره به نوستالژی موسیقایی گفت: در دوران معاصر برخلاف نسل های گذشته، معنای نوستالژی به سرعت به سراغ ما آمده است، من از آن دسته نسل هایی هستم که پدرم در کودکی گرامافون داشت و به همین دلیل صفحه هایی را دیدم. ، کاست و سی دی تا رسیدیم به جایی که موسیقی در فضا بود و سکو نداشت.» را هم دیدیم.

مدیرعامل خانه سینما گفت: وقتی با کاست موسیقی به شهر رفتم هنوز کاست نرسیده بود که یادم هست برای تبلیغ کاست با هم جشن گرفتیم.

کیمیایی

خانه سینما با همکاری کانون های فرهنگی، هفته فرهنگی روز ملی سینما را از 18 تا 26 شهریورماه در فرهنگسراهای شهرستان برگزار می کند.

عکس ها: فرناز عزیزی

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین