هپاتیت B چگونه منتقل می شود و علائم آن چیست؟

هپاتیت B چگونه منتقل می شود و علائم آن چیست؟

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: در صورت وجود ناقل هپاتیت در خانواده، امکان انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده وجود دارد، اما این امر مستلزم تماس مداوم و طولانی مدت با هپاتیت B است. حامل به مخاط یا خون یک فرد سالم.

اگرچه ویروس هپاتیت B در مایعات مختلف بدن مانند بزاق، مایع لثه، ادرار و شیر مادر یافت می‌شود، اما تا به امروز فقط خون و بزاق می‌توانند این بیماری را منتقل کنند و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، این تنها مایع در جهان است. . هپاتیت B از طریق خون منتقل می شود.

رئیس انجمن تحقیقات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد گفت: از نظر تئوری عطسه و ذرات موجود در دهان فرد مبتلا می تواند وارد چشم فرد سالم شود و باعث انتقال بیماری شود. دهان خود را با یک دستمال بپوشانید، البته، اگر فرد مبتلا به هپاتیت B واکسینه شده باشد، می توانید با خیال راحت با او زندگی کنید.

علویان خاطرنشان کرد: از آنجایی که عفونت در دوران شیرخوارگی منتقل می شود، احتمال ابتلای خواهر و برادر مادر مبتلا نیز وجود دارد، بنابراین توصیه می شود اعضای خانواده فرد مبتلا نیز به این عفونت مبتلا شوند. وی از منظر بهداشتی ادامه داد: انتقال هپاتیت B از مادر آلوده و انتقال بیماری از طریق خون و فرآورده های خونی از مهم ترین راه های انتقال هپاتیت B است.

فرمود: ارتباط با بیماران یا خون آنها. خالکوبیحجامت ناسالم و خالکوبی از دیگر راه های انتقال بیماری هپاتیت B می توان به اعتیاد تزریقی، درمان دندانپزشکی در مراکز ناسالم و انتقال از طریق نیش برخی حشرات نادر اشاره کرد.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد، اظهار داشت: مردم باید توجه داشته باشند که ویروس های هپاتیت B از طریق تعاملات ساده روزمره مانند صحبت کردن، دست دادن، بوسیدن، بغل کردن یا در بعضی جاها بیماری هپاتیت B می تواند بدون علامت باشد یا علائم بسیار جدی با درگیری شدید کبد ایجاد کند، معمولاً پس از ورود ویروس به بدن و پس از یک دوره کمون، با علائمی شبیه سرماخوردگی مانند کسالت، خستگی و بی حالی پیشرفت می کند. احساس کسالت، بی اشتهایی، تب، درد عضلانی، آرتریت و غیره. حباب ها ممکن است بثورات ایجاد شود.