از هر 4 ایرانی یک نفر از اختلالات روانی رنج می برد

از هر 4 ایرانی یک نفر از اختلالات روانی رنج

از هر 4 ایرانی یک نفر از اختلالات روانی رنج

آثار و علائم بیماری های جسمی را اغلب می توان با چشم دید و از طریق حواس پنج گانه فهمید، اما علائم بیماری های روانی اغلب در عواطف، احساسات و رفتارهای فرد نفوذ می کند.

به گزارش ایسنا، بی توجهی به سلامت روان در دنیای پرچالش امروزی بر همه جنبه های زندگی افراد تأثیر می گذارد و بر نحوه تفکر، احساس و تعامل افراد در مواجهه با رویدادهای زندگی، نحوه مدیریت استرس، نحوه تعامل با دیگران و تصمیم گیری های مهم زندگی تأثیر می گذارد. در هر مرحله از زندگی موثر است.

یکی از مهم‌ترین عواملی که افراد را نسبت به سلامت روان خود بی‌توجه می‌کند، انگ اجتماعی مرتبط با اختلالات روانی هنگام مراجعه به مشاور، روانشناس یا روانپزشک است که نه تنها جامعه ایران، بلکه همه جوامع را تحت تأثیر قرار داده است. از سوی دیگر، پایین بودن سطح سواد سلامت جامعه نیز باعث می شود مقوله خودمراقبتی در حوزه سلامت روان همچنان مورد بی توجهی قرار گیرد. درست است که انگ مراجعه به مشاور یا روانشناس در سال‌های اخیر تا حدودی کاهش یافته است، اما این نگرش همچنان پابرجاست و سلامت روان جزو اولویت‌های زندگی مردم محسوب نمی‌شود.

با وجود عوامل استرس زای فراوانی که هر لحظه آماده حمله به روح آسیب پذیر مردم هستند، زمان آن فرا رسیده است که مقوله پیشگیری در رأس تصمیم گیری های کلان قرار گیرد و هر بخش از کشور به نوعی در این زمینه نقش آفرینی کند. چرا که این فقط برای بهبود کیفیت زندگی فردی نیست، بلکه تقویت بنیان های اجتماعی و فرهنگی ما نیز هست. با بهبود سلامت روان، می‌توانیم جهانی ایجاد کنیم که در آن همه احساس امنیت، شادی و رضایت کنند.

بهداشت روان موضوعی بسیار جامع و بین رشته ای است.

رئیس اداره سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، روانپزشک محمدرضا شالبافان با بیان اینکه سلامت روان موضوعی بسیار جامع و بین بخشی است، افزود: در همه موارد شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. منشا اختلالات روانی در افراد ممکن است جوامع باشد و همه سازمان های رسمی و غیردولتی به جز وزارت بهداشت در این زمینه نقش دارند.

درست است که وزارت بهداشت متولی سلامت است، اما بیشتر مولفه هایی که سلامت را تحت تأثیر قرار می دهد خارج از حوزه وزارت بهداشت است و تلاش وزارت بهداشت این است که بر ارائه خدمات متولی سلامت تمرکز کند. بهبود سلامت روان، کاهش صدمات و پیشگیری و درمان بیماری ها.

وی با بیان اینکه هنوز استانداردی در زمینه آمار بیماری های روانپزشکی تعیین نشده است و حتی یک مورد از این بیماری ها را می توان همچنان در آمار بررسی کرد. هدف گذاری باید به گونه ای باشد که با شیب مناسب به سمت کاهش آسیب های روانی و اجتماعی پیش برویم.

از هر چهار نفر یک نفر از اختلالات روانی رنج می برد

نیاز به ورود جدی همه نهادها در زمینه کاهش آسیب های روانی وجود دارد.

شالبافان ادامه داد: با توجه به اینکه طبق آخرین آمار در کشور ما از هر چهار نفر یک نفر به یکی از اختلالات روانی مبتلا است، همه دستگاه ها باید برنامه ریزی های جدی داشته باشند و در جهت کاهش اختلالات روانی گام بردارند و در جامعه سالم، کلان و سیاست های صعودی اجرا می شود.

افزایش تعداد اختلالات روانپزشکی در جهان پس از اپیدمی کرونا

وی با بیان اینکه شایع ترین مشکلات سلامت روان در کشور افسردگی و اختلالات اضطرابی است، پایان اپیدمی کووید 19 را یکی از عوامل زمینه ساز بیماری های روانی در انسان عنوان کرد و تصریح کرد: اختلالات روانپزشکی نیز پس از کووید افزایش یافت. -19 همه گیری. در این مدت این وضعیت که ممکن است ناشی از تشدید مشکلات اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و فردی باشد، در سراسر جهان افزایش یافته است.

سه سطح تضمین خدمات بدون درز در کشور

رئیس اداره سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است، بر توجه دولت ها به سلامت روان مردم تاکید کرد و گفت: در این زمینه وزارت بهداشت باید به سلامت روان مردم توجه داشته باشد. سلامت جمهوری اسلامی ایران در سه سطح به مشکلات روانی می پردازد. سطح اول مراکز جامع سلامت، سطح دوم مراکز درمانی سرپایی سراج و سطح سوم بیمارستان های تخصصی روانپزشکی ارائه دهنده خدمات درمانی بستری است. خدمات

3000 روانشناس در مراکز جامع سلامت خدمت می کنند

خدمات سرپایی تخصصی سلامت روان در مرکز 106 سراج

شالبافان ادامه داد: تقریباً 3000 روانشناس در مرکز جامع سلامت به مددجویان خدمات بهداشت روان ارائه می کنند. همچنین 106 مرکز سراج در کشور داریم که خدمات تخصصی سلامت روان به صورت سرپایی ارائه می کنند.

ضرورت توسعه خدمات مشاوره سلامت روان در کشور

وی با تاکید بر لزوم توسعه و ارتقای خدمات سلامت روان در سطح کشور گفت: با توجه به آمار اختلالات روانی و گستره جغرافیایی کشور، توسعه خدمات مشاوره سلامت روان و افزایش دسترسی به این خدمات ضروری است.

وی با بیان اینکه خودمراقبتی یکی از جنبه های مهم پیشگیری از بیماری ها است که در حوزه سلامت روان و مقابله با حوادث استرس زا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ادامه داد: افراد می توانند با شرکت در کارگاه های آموزشی بدیع، سواد سلامت روان خود را ارتقا دهند. به صورت فردی یا با یک مشاور مشورت کنید. کتاب ها و مقالات معتبر نیز نقش مهمی در افزایش آگاهی در مورد مسائل مرتبط با سلامت دارند. مواجهه با رویدادهای استرس زا در زندگی روزمره اجتناب ناپذیر است، اما بسیار مهم است که با این رویدادها به بهترین شکل ممکن سازگاری داشته باشیم. یکی از ماموریت های کلیدی دفاتر و مراکز بهداشت روان، اجتماعی و ترک اعتیاد وزارت بهداشت، توانمندسازی افراد برای مواجهه با شرایط استرس زا زندگی است.

وی با اشاره به اهمیت سلامت روان در محیط کار به عنوان بخش مهمی از زندگی روزمره مردم گفت: امسال شعار روز جهانی بهداشت روان و هفته ملی سلامت روان «اولویت امروز سلامت روان در محیط کار است» و اصلی ترین شعار روز جهانی بهداشت روان است. هدف از این هفته ترویج و افزایش آگاهی، سلامت روان مردم برای تغییر و بهبود نگرش آنها نسبت به مشکلات سلامتی است.

سلامت روان در محل کار پایه و اساس یک خانواده پر جنب و جوش است

شالبافان با بیان اینکه سلامت روان در محیط کار زیربنای سلامت روان و نشاط اعضای خانواده است، افزود: پیشگیری از اختلالات روانپزشکی بر درمان این اختلالات اولویت دارد. بنابراین باید دریابیم که چگونه افراد را قبل از گرفتار شدن در دام استرس، اضطراب و افسردگی توانمند کنیم.

وی بیان کرد: محیط کار می تواند استرس زا باشد اما آگاهی از نحوه مقابله با استرس کاری برای همه افراد اعم از کارفرما و کارمند یک ضرورت است. در این راستا مطالب آموزشی با رویکرد بومی سازی تهیه و به موسسات و مراکز ارائه می شود.

این روانپزشک با بیان اینکه تشخیص و مداخله زودهنگام در اختلالات روانی در تقویت افراد و ارتقای سطح سلامت روان جامعه موثر است، گفت: نیمی از جمعیت جهان کار می کنند و بیشتر آنها ساعات طولانی را در محیط کار سپری می کنند. ; بنابراین محیط کار باید امن، پرنشاط و آرام باشد. جامعه متشکل از مردم است و اگر سلامت روان تک تک افراد جامعه تامین شود، سلامت روان جامعه نیز به صورت زنجیره ای تامین می شود.

شالبافان با بیان اینکه سلامت روان کارکنان منجر به افزایش بهره وری در محیط کار می شود، گفت: همه ما در قبال سلامت روان خود و همکارانمان در محیط کار مسئول هستیم و باید سعی کنیم در این زمینه رفتار بدی نداشته باشیم. از سوی دیگر، از جمله گردش مالی نامناسب و از دست دادن درآمد، این منبع آسیب های روانی است.

رئیس اداره سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: مردم باید نسبت به اهمیت سلامت روان خود حساس بوده و در صورت نیاز به درمان، کنترل و مداخلات خاص مانند بیماری های جسمی اقدام کنند. مشاور، روانشناس و روانپزشک. هر فردی ممکن است در هر زمانی از زندگی خود به دلایل مختلف دچار اختلالات روانی شود، اما مشکل او باید در اسرع وقت کنترل و درمان شود.

مسئول سلامت روان اطرافیان خود باشید

وی گفت: هرگونه تغییر در افکار، عواطف، خواب، اشتها باید جدی گرفته شود و فرد باید به موقع برای درمان اقدام کند و در صورت سلامت روان به این کار ادامه دهد. همچنین باید در قبال سلامت روان اطرافیانمان مسئول باشیم و اگر فردی در خانواده یا محل کار نیاز به مداخله بهداشت روانی داشته باشد، راهنمایی کنیم.

به گفته رئیس اداره سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، مراکز جامع سلامت در سراسر کشور وجود دارد و افرادی که نیاز به مشاوره و مداخلات درمانی دارند می توانند به این مراکز مراجعه کنند.

اهمیت رفع انگ اختلالات روانی

وی با تاکید بر اهمیت رفع انگ اختلالات روانی گفت: همه افراد باید این نگرش را ایجاد کنند و بدون قضاوت اطرافیان خود به ارتقای سلامت روان خود کمک کنند و باید در جهت رفع انگ اختلالات روانی گام برداریم و همه باید گام بردارند. این اصلاح را شروع کنید.”

مراقب آسیب های فضای مجازی باشید

وی در خصوص مضرات فضای مجازی برای سلامت روان گفت: فناوری جزء لاینفک زندگی روزمره مردم شده است و فناوری در زندگی ما از محیط کسب و کار گرفته تا زندگی شخصی حضور دارد. اما چالش امروز ایجاد تعادل بین استفاده مداوم از فناوری و اثرات منفی آن بر سلامت روان است.

شالبافان ادامه داد: ظهور شبکه های اجتماعی نگرانی هایی را در مورد تاثیر آن بر سلامت روان ایجاد کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از این پلتفرم‌ها به‌ویژه در بین کودکان و جوانان می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس، انزوا، افسردگی و اعتیاد به اینترنت و شبکه‌های مجازی شود.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت، وی گفت: ارتباطات اجتماعی از طریق شبکه های مجازی و اینترنت بسیار ضعیف تر از ارتباطات واقعی است و می تواند با ایجاد انزوای اجتماعی و افسردگی در درازمدت، سلامت روان افراد را به خطر بیندازد.

ورزش کنید تا پرانرژی بمانید

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با بیان اینکه می توان از مناسب ترین روش ها در زندگی روزمره برای حفظ سلامت روان استفاده کرد، اظهار داشت: برای حفظ سلامت روان می توان از مناسب ترین روش ها در زندگی روزمره استفاده کرد. برای مثال می توانید استفاده از شبکه های مجازی را محدود کنید و به جای آن از ورزش استفاده کنید.

به گفته وی خواب منظم، تغذیه مناسب، مدیریت استرس، تاب آوری در برابر بحران ها، بهبود مهارت های زندگی، پرداختن به فعالیت های هنری، طبیعت گردی، یادگیری مهارت های جدید، حفظ روابط دوستانه و خانوادگی و دوری از سیگار و الکل از جمله موارد موجود است. راه حل ها گفت عقلت سالم است.