«اصفهان» قدرتی برای ترغیب «صاحبان خصوصی» به مرمت «خانه های تاریخی» ندارد/ساختمان دوقلوی «هتل سهروردی» در حال تخریب است.

اصفهان قدرتی برای ترغیب صاحبان خصوصی به مرمت خانه های

به گزارش انتخابتو از اصفهان، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد که بر خلاف گزارش رسانه ها، خانه تاریخی سهروردی همچنان پابرجاست و تخریب نشده است.

نکته اینجاست که خانه ای که هم اکنون در حوالی هتل سهروردی در حال حفاری است از نظر تاریخی دوقلوهای این خانه محسوب می شود و سابیار نیز مشابه آن است، اما مالک شخصی آن تصمیم به تخریب آن گرفته است که همان مشکل است. بارها اعلام کرده ایم که با اینکه اصفهان بیشترین خانه های تاریخی کشور را دارد اما قدرت حفاظت از آنها را ندارد.

ناکامی میراث فرهنگی در قانع کردن مالکان خصوصی خانه های تاریخی

به گفته کارشناسان، بخشی از مشکل ناشی از ناتوانی آژانس در متقاعد کردن مالکان خصوصی خانه های تاریخی برای حفظ این آثار است. این در حالی است که عکس این وضعیت را در شهرهای دیگر کشور و خواهر و برادرهای فرزندخوانده اصفهان مانند یزد و شیراز می بینیم.

آنچه میراث دوستان را نگران می کند عدم درک صحیح از حفظ و نگهداری بناهای تاریخی در اصفهان است و با این روند در سال های آینده اثری از آنها باقی نخواهد ماند، هرچند بعید است که اصفهان در حال حاضر از بین برود. . این خانه دیگر رتبه اول را در تعداد خانه های تاریخی کشور نخواهد داشت.

در همین زمینه شهرام امیری سخنگوی میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه خانه سهرودی واقع در ضلع جنوبی مسجد تاریخی «سید» در خیابان میرداماد متعلق به دوره قاجاریه است، اظهار داشت: این خانه متعلق به دوره قاجاریه است. زمین مجاور خانه تاریخی سهرودی که با مجوز شهرداری خاکبرداری شد.

وی افزود: زمین گودبرداری شده در ضلع جنوبی خانه سهروردی، دارای پروانه ساخت بدون ایجاد زیرزمین و دارای ارتفاع چهار و نیم متر می باشد.; خانه تاریخی «سهروردی» تخریب نشده و سالم است. اما آنچه علاقه مندان به میراث فرهنگی را نگران کرد، کاوش های انجام شده در زمین مجاور این بنا بود.

تخریب خانه تاریخی دوره قاجار

امیری با بیان اینکه در این منطقه سه خانه تاریخی وجود دارد، گفت: خانه تاریخی «مدرسه فاطمیه» متعلق به حوزه علمیه و خانه دیگر به هتل سهروردی معروف است. سومین خانه تاریخی صاحب شخصی است که هر سه متعلق به دوره قاجاریه است.

وی افزود: هتل سهروردی تعطیل است و مالک با نصب داربست در حال مرمت ساختمان است. در زمان افتتاح هتل، زمین مجاور که کاوش های پی ساختمان در آن ادامه داشت، به عنوان پارکینگ هتل مورد استفاده قرار گرفت و مالک خانه تاریخی سهروردی قصد دارد بعداً برای این بنا مجوز هتل بگیرد. مرمت

اگرچه سخنگوی انجمن فرهنگیان اصفهان معتقد است آنچه در زمین مجاور هتل سهروردی رخ داده هیچ ربطی به این بنای تاریخی ندارد، اما آنچه واقعا دوستان را نگران می کند عدم درک صحیح از حفاظت و صیانت از آثار تاریخی است. با این روند، تعداد بناهای تاریخی اصفهان در سال های آینده چندان کم نخواهد بود، اما اکنون نیز بعید به نظر می رسد که اصفهان در تعداد خانه های تاریخی کشور جایگاه اول را به خود اختصاص دهد.

46

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین