اعلام نتیجه سازمان نقش رستم/ تاثیر فروریختن مقبره هخامنشیان

اعلام نتیجه سازمان نقش رستم تاثیر فروریختن مقبره هخامنشیان

به گزارش انتخابتو، پایش چهار ماهه محوطه نهش رستم و گزارش کاوش و ساماندهی در نشست علمی مشترک اساتید زمین شناسی دانشگاه شیراز و گروه باستان شناسی پایگاه جهانی تخت جمشید مورد بررسی قرار گرفت.

مهر در یکی از اخبار خود نوشت: در این جلسه علی فقیه رئیس گروه زمین شناسی دانشگاه شیراز گفت: پس از اسکن زمین و مطالعات GPR، ژئوفیزیک و ژئوالکتریکی که در رستم انجام شد، می توان گفت ریزش های مرتبط با زلزله رخ داده است. . و خوشبختانه آثار نقش رستم به ویژه مقبره های شاهان هخامنشی و نقش برجسته های ساسانی در دل صخره حکاکی شده است که ریزش اثری بر آنها ندارد.

وی گفت: صخره های کوه کیلومترها به هم پیوسته اند و تمامی آثار صخره ای نقش رستم از خطر ریزش در امان هستند و تنها دغدغه بنای سنگی منسوب به کعبه زرتشت است. هم این بنا و هم دیوارهای سفالی نقش رستم دارای ویژگی‌های معماری برجسته‌ای هستند که بدون آن فروریختگی‌ها تا به امروز نتوانسته‌اند آن‌ها را بر هم بزنند. از آنجایی که سد نقش رستم 10 متر ضخامت دارد و از خاک رس ساخته شده است، تنها آسیب سد رسی نقش رستم فرسایش ناشی از بارندگی است.

فقیه گفت: در مورد بنای منسوب به بن خنگ، بناهای سنگی آن از سنگ های محکمی ساخته شده است که می تواند 25 قرن در برابر انواع زلزله مقاومت کند.

عسگری رئیس برنامه آمایش این منطقه به بررسی ساختمان کعبه یا بن خنگ زرتشتیان و تحلیل دوام آن پرداخت و گفت: طی کاوش های باستان شناسی که صد سال پیش انجام شد، هیئت آمریکایی دریافتند که این بنا سالم ترین بنای ساخته شده است. از زمان هخامنشیان تغییر یافته و از زیر زمین قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: هخامنشیان این سازه را در برابر خطر زلزله و انواع آسیب‌های دیگر کاملاً ایمن کرده‌اند و به دلیل اهمیت مذهبی این بنا، ساختار معماری و مصالح سنگی به کار رفته در ساخت آن یکی از آثار معماری است. شاهکارهای دوران باستان . مطالعات ایمنی کف و زیر سطح این بنا ادامه دارد و به محض تامین اعتبار، مطالعات ژئوتکنیکی پی کعبه زرتشتی انجام می شود و مقاوم سازی زمین این بنا در اولویت است. .

در ادامه این نشست علمی، علیرضا عسکری چاوردی باستان شناس به تشریح جزئیات طرح ساماندهی میدانی پرداخت و گفت: مطالعات میدانی به مدت 4 ماه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد. در این مدت خوشبختانه بخشی از سیستم های انتقال و انحراف آب نقش رستم در قسمت شرقی محوطه حوض آب آرام بازسازی شد تا از ریزش سنگ از قله کوه در هنگام بارندگی جلوگیری شود. در قسمت غربی منطقه، سامانه انتقال آب به مخزن کوهستان اسکن شد و در فصل بارندگی مقداری از آب کوه به این مخزن منتقل شد. در قسمت میانی، حفره‌ای بین بستر اصلی خاک و خاک پر شده بود که اریک اشمیت حدود 90 سال پیش، چاله بزرگی به ابعاد 80 در 100 متر در اطراف کعبه زرتشتی باز کرد و دوباره بخشی از آن را با خاک ریز پر کرد. تصمیم بر این شد که در برنامه امسال با توجه به اختلاف تراکم حفاری اکتشافی که در اثر فرورفتن آب در چاه اکتشافی هر ساله و پر شدن آن فضا با آب از زیر سطح اتفاق می افتد، این شکاف ها پاکسازی شود. می توان عمق شکاف های سال های گذشته را مشخص کرد.

وی افزود: با توجه به نتایج چهار ماه کار میدانی، مشکل اصلی نقش رستم در قسمت مرکزی کعبه زرتشتی و اطراف آن و خوشبختانه با تشخیص عمق شکاف ها و طول خط افقی است. . در قسمت متوجه شدیم که همه این شکاف ها مربوط به کاوش های باستان شناسی هیئت آمریکایی بوده و در آن زمان حفره های بزرگ و عمیقی در این منطقه باز کرده اند و به همین دلیل سطح بسته شده تا باران وارد این چاله ها نشود. هنگام بارندگی، آب باید به سرعت از سطح منطقه خارج شود. بنابراین در این مرحله شیب منطقه، زهکشی آن و طرح هدایت آب های سطحی به خارج از منطقه لحاظ می شود. شکاف باز شده در سطح منطقه در سال های اخیر با تجمع خاک سطحی پاک شد، بنابراین توانستیم عرض و عمق ترک های سطح خاک منطقه را مشخص کنیم. بیشتر شکاف‌های موجود در همان منطقه از ترانشه‌های آمریکایی در سطح پاک شده‌اند، با شکاف‌های عمیق در وسط که در امتداد حفاری اکتشافی اریک اشمیت به سمت پایین ادامه می‌یابد که با تقویت آن مشکل رانش خاک در این منطقه حل می‌شود. بنای کعبه زرتشتیان به دیواری دور آن تبدیل شد.

3.png

از آنجایی که در حال حاضر محدودیت های بازدید در منطقه نقره رستم به دلیل حضور گردشگران وجود دارد، تلاش می شود تا با تکمیل شیب و ایجاد مسیرهای انتقال آب، عبور و مرور گردشگران تسهیل شود. خارج از منطقه

۲۳۳۲۱۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین