افراد مسن باید از این غذاها دوری کنند

افراد مسن باید از این غذاها دوری کنند

افراد مسن باید از این غذاها دوری کنند

پزشک و متخصص طب ایرانی دکتر ارمغان السادات کیهان مهر با بیان اینکه در طب سنتی ایران زندگی به چهار مرحله رشد، جوانی، میانسالی و سالمندی (سالمندی) تقسیم می شود، اظهار داشت: هر یک از مراحل چهارگانه ویژگی های خاص خود را دارد. هر فردی با پیروی از این دستورالعمل ها و اقدامات احتیاطی بهداشتی می تواند بهترین زندگی خود را داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین، وی با بیان اینکه فرد از سن 60 سالگی وارد دوران سالمندی می شود، اظهار داشت: یکی از ویژگی های دوران سالمندی کاهش حرارت غریزی بدن است؛ بنابراین در دوران سالمندی، گرمای غریزی بدن کاهش می یابد. هر انسانی با سطحی از انرژی زندگی متولد می شود که به طور طبیعی در سال های اول زندگی به اوج می رسد و به تدریج کاهش می یابد. رعایت اقدامات بهداشتی می تواند این گرما را حفظ کند. سبک زندگی ناسالم باعث هدر رفتن و کاهش زودهنگام این انرژی می شود.

این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: در سنین بالا مزاج سرد و خشک است، البته برخی افراد به دلیل مشکلات گوارشی و تجمع نامناسب رطوبت در بدن سرد و خشک می شوند. گرما و انرژی در هر دو گونه کاهش می یابد، اما برخی از افراد مسن ضعیف و برخی چاق می شوند و هر کدام از اینها ویژگی های خاص خود را دارند.

دکتر کیهان مهر گفت: در واقع سالمندی یک بیماری نیست، یک فرآیند طبیعی زیستی است، اما در این مدت میزان ابتلا به بیماری ها افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می دهد سبک زندگی نقش قوی تری نسبت به ژن ها در افزایش طول عمر دارد، گفت: طب ایرانی رعایت شش اصل را برای داشتن زندگی سالم در طول سالیان از جمله سالمندی ضروری می داند: سالمندان اغلب سرد و خشک هستند. هوای بهاری (دما و رطوبت) برای این مزاج مناسب است. این اصل ممکن است شامل شهر، خانه و اتاقی باشد که سالمند در آن زندگی می کند. از طرفی چیدمان خانه و وسایل باید به گونه ای باشد که هوا به خوبی جریان داشته باشد و سالمندان منزوی نشوند.

سالمندان باید از غذاهای سرد دوری کنند

کیهان مهر افزود: غذاهای زود هضم و مقوی که مصرف آنها به مقدار کم و مکرر توصیه می شود برای این گروه مناسب است. توصیه می شود حتی الامکان از مصرف غذاهای سرد پرهیز شود و از گوشت گوسفند و پرنده، تخم مرغ با عسل، سوپ و آش ساده، آب نخود و آبگوشت استفاده شود.

این پزشک و کارشناس پزشکی ایرانی در خصوص اقدامات خواب و بیداری سالمندان نیز اظهار داشت: سالمندان به دلیل بیماری و مشکلات اضطرابی اغلب نمی توانند خواب باکیفیتی داشته باشند. به این افراد توصیه می شود شب ها شام بخورند و زود بخوابند. نوشیدن شیر گرم ممکن است به بهبود خواب کمک کند. قابل ذکر است که مدت خواب شبانه عموماً در سالمندان کوتاه می شود و البته بسته به مزاج افراد متفاوت خواهد بود.

اهمیت ورزش در دوران پیری

وی با بیان اینکه ورزش صبحگاهی، ماساژ و چرب کردن بدن با روغن بنفشه و بادام مفید است، افزود: ورزش حرارت غریزی را افزایش می دهد و با توجه به اینکه حرارت غریزی در این دوران کاهش می یابد بسیار مفید است. هر سالمندی باید با توجه به شرایط بدنی خود ورزش کند، از جمله ورزش های هوازی مانند پیاده روی.

پیشگیری از یبوست در سالمندان

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت، کیهان مهر همچنین درباره یبوست که یکی از مشکلات رایج سالمندان است، گفت: تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم می تواند در رفع این مشکل موثر باشد. پرهیز از مصرف مواد یبوست آور و استفاده از انواع سوپ ها و ملین ها می تواند به پیشگیری و درمان یبوست کمک کند.

لزوم حفظ نشاط در دوران پیری

وی در پایان با بیان این مطلب گفت: داشتن ارتباط خوب با اطرافیان به ویژه فرزندان، نوه ها و دوستان و انجام فعالیت های ذهنی مانند تفریح ​​و مطالعه در نشاط سالمندان بسیار موثر است. همچنین گلاب، پرتقال، آب سیب، زعفران، خرما، سیب و غیره. مصرف مواد غذایی نیز می تواند به این امر کمک کند.