سوپ میوه خشک، یک کاسه سوپ خوشمزه

سوپ میوه خشک، یک کاسه سوپ خوشمزه

برای فرار آش یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی است. آش بسیار متنوع است و در نقاط مختلف کشور به روش های مختلف تهیه می شود. آش یک غذای پرطرفدار است که به دلیل ارزش غذایی آن یک وعده غذایی کامل به حساب می آید. با شروع پاییز و زمستان، آشپزی در خانه پربارتر می شود. زیرا خوردن آش در هوای سرد گرمای مطبوعی را برای بدن به ارمغان می آورد که خوشایند است. آش کشک، سوپ گوجه فرنگی، سوپ ترشی، سوپ گندم، آش ترخین، آش چاله کلامکار، سوپ دوغ و غیره. یکی از انواع سوپ های خوشمزه است که هر کدام طعم و مزه خاص خود را دارند. به گزارش انتخابتو، سوپ خشکبار یکی از سوپ های خوشمزه ایرانی با طعم شیرین است و از ترکیب میوه های خشکی مانند برگ زردآلو، آلبالو خشک و آلو بخارا تهیه می شود. اگر عاشق سوپ هستید توصیه می کنیم این سوپ میوه خشک خوشمزه را از دست ندهید و حتما آن را امتحان کنید. اگر دوست دارید این سوپ خشکبار را به راحتی در خانه تهیه کنید، در مقاله بعدی ما را دنبال کنید.

مواد مورد نیاز

لوبیا چیتی: نصف فنجان
عدس: نصف فنجان
نخود: نصف پیمانه
پیاز بزرگ: 2 عدد
ترکیب آلو بخارا، برگ آلبالو خشک و زردآلو: 1 لیوان
رشته آشی: نصف بسته
رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
رب انار: 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
پیاز داغ و نعناع داغ: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

آب میوه خشک

برای تهیه این سوپ خوشمزه ابتدا نخود و لوبیا را که از شب قبل خیس کرده اید، جدا بپزید. عدس ها را جداگانه بجوشانید و کنار بگذارید. آلو بخارا، آلبالو خشک و برگ زردآلو را در یک لیوان آب سرد خیس کنید و بگذارید تا نرم شوند. پیازها را پوست گرفته و خرد کنید و در تابه مناسبی با کمی روغن بریزید. اجازه دهید پیاز نرم و کمی طلایی شود سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و با پیاز داغ به مدت سی ثانیه تفت دهید. به گزارش انتخابتو، در این مرحله نوبت به افزودن رب گوجه فرنگی و رب انار می رسد. پس از 1 دقیقه تفت دادن رب گوجه فرنگی، نخود، لوبیا و عدس پخته شده را اضافه کنید. در مرحله بعد میوه های خشک خیس شده را به همراه آبی که برای خیساندن میوه ها استفاده می شود به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و یک لیوان دیگر آب جوش بریزید. اجازه دهید سوپ شروع به جوشیدن کند. حرارت را کم کنید و نیم ساعت صبر کنید تا آش بجوشد سپس رشته ها را با مقداری نمک اضافه کنید و 15 دقیقه دیگر صبر کنید تا رشته ها بپزند و نرم شوند. در این مرحله سوپ خوشمزه ما آماده سرو است. سوپ را در بشقاب بریزید و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید و نوش جان کنید.
نکات برجسته
1- پیاز داغ طعم بسیار خوبی به غذا می دهد. اما نکته مهم این است که پیاز داغ کاملا نازک و خشک باشد. پیاز را نازک برش دهید تا پیاز داغ خشک و پودر شده به دست آید. سپس در روغن فراوان گرم شده سرخ کنید. به یاد داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد. بنابراین نباید در یک مرحله مقدار زیادی پیاز اضافه کنید. بعد از سرخ شدن پیاز، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملا گرفته شود. سپس آن را روی سینی پهن کنید. وقتی دوباره درست کردید، پیازهای سرخ شده را روی پیاز داغ قرار ندهید. چون قبلی ها را روغن کاری می کند. همچنین باعث می شود پیاز داغ تبدیل به خمیر شود.

2- لوبیا و نخود را از شب قبل به مدت 12 ساعت در آب خیس کنید تا باقالی ها پف کنند. برای تهیه سوپ بهتر است حبوبات را جداگانه بپزید و به آش اضافه کنید. به این ترتیب رنگ طبیعی حبوبات حفظ می شود و سوپ شما رنگ و قوام بهتری خواهد داشت.

3- رب انار نوعی رب است که از دانه های انار تهیه می شود و به دو صورت ترش و شیرین در بازار موجود است. رب انار معمولا تیره رنگ است. اما زیاد سیاه نشود که نشانه سوختگی خمیر در هنگام پخت است. یک رب انار خوب نباید خیلی سفت باشد. همچنین نباید بوی ترش بدهد. برای تهیه سوپ خشکبار سعی کنید رب انار را از فروشگاه های معتبر یا از کسانی که در منزل رب انار تمیز درست می کنند بخرید. اگر رب انار شما رقیق نشد، آن را با سرکه رقیق کنید.