افزایش تخلفات و اشتباهات در آزمایش ها به دلیل عدم اعمال تعرفه واقعی برای آزمایشگاه ها

تعرفه های جدید آزمایشگاه های غذا و دارو به زودی

انتخابتو و به نقل از سازمان غذا و دارو، مهدی انصاری زن و شوهر با استناد به دشواری تعرفه‌ها برای آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت محصولات بهداشتی، تعرفه‌های فعلی از سال 2019 بدون تغییر باقی مانده است. در حین تعرفه های جدید اوایل سال 1402 به معاونت توسعه سازمانی ابلاغ شد و قرار بود از طریق سازمان برنامه بودجه پیگیری شود که به دلایل مختلف به تعویق افتاد و ابلاغ نشد.

در حالی که تعرفه های جدید باید در سال 1402 اعلام شود، در حالی که افزایش تعرفه ها در سازمان برنامه و بودجه بر اساس نرخ تورم سالانه محاسبه می شود، میانگین نرخ تورم سالانه در سه سال منتهی به سال 1402 باید به شرح زیر باشد: از 100 هزار تومان به 245. هزار تومان که غیر منطقی است تجهیزات و تغییری بود که جوابگوی هزینه های شیمیایی نبود.

مدیر کل آزمایشگاه های مرجع غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: به عنوان سازمان غذا و دارو تلاش کردیم تعرفه ها واقعی باشد اما اگر محقق نشد به همکاران خود اطلاع دادیم. سازمان برنامه بودجه گفت: اگر تعرفه های واقعی را تغییر دهیم و از آزمایشگاه ها استفاده نکنیم، خطر تخلف و اشتباه در گزارش های آزمایشگاهی افزایش می یابد.

انصاری زن و شوهر در حالی که آزمایش تقلبی قند خون در آزمایشگاه تشخیص طبی به دلیل تعرفه پایین تنها یک بیمار را در معرض خطر قرار می دهد، هر گونه اشتباه در آزمایشگاه کنترل کیفیت محصولات بهداشتی کل جامعه را در معرض خطر قرار می دهد.

در حال حاضر آزمایشگاه‌ها در حوزه تعرفه‌ها تحت فشار هستند که در صورت افزایش 145 درصدی تعرفه این امر ادامه خواهد داشت، زیرا تورم در این حوزه بالای 500 درصد، بالای 700 درصد و حتی بالای 1000 درصد است.