افزایش شاخص اهدای خون زنان در کشور/ افزایش 12 درصدی اهدای خون در سال 1403

افزایش شاخص اهدای خون زنان در کشور افزایش 12 درصدی

انتخابتو به نقل از پایگاه دانش سازمان انتقال خون، بشیر حاجی بیگی گفت: استان تهران طی دو ماه گذشته بیش از 17 درصد به تامین خون کشور کمک کرد و پایتخت نشینان بیش از 74 هزار و 600 واحد اهدا کردند. خون که پس از آن استان خراسان رضوی و استان فارس با حدود 7 درصد بیشترین سهم از ذخیره خون کشور را به خود اختصاص دادند.

در مدت مذکور استان های کهگیلویه و بویار احمد با 52 درصد افزایش، سیستان و بلوچستان با رشد بالای 32 درصد و استان مرکزی با رشد بالای 32 درصد بیشترین افزایش آمار اهدای خون را داشته اند. آنها با بیش از 28 درصد در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در حالی که شاخص اهدای مستمر در کشور در دو ماه گذشته بالای 55 درصد بوده است، استان سمنان با نرخ بیش از 66 درصد در این شاخص از استان های یزد و سایر استان ها پیشی گرفته است. آنها با بیش از 65 درصد و تقریباً 65 درصد با قم به مقام های بعدی دست یافتند.

حاجی بیگی ادامه داد: در دو ماهه اول سال 1403 شاخص اهدای خون کشور بیش از 12 درصد افزایش یافت و بیش از 435 هزار واحد خون در سراسر کشور اهدا شد. در دو ماهه نخست سال 19 هزار و 28 واحد خون از زنان در کشور به بیماران اهدا شد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 16 درصد افزایش داشته است.

در حالی که میزان اهدای خون زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 127 درصد افزایش یافته است، تعداد اهدای خون زنان در این استان در دو ماهه سال 1402 از 101 واحد به 101 واحد افزایش یافته است. 229 در دو ماه امسال.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: استان یزد 431 واحد اهدای خون را به ثبت رساند که در این شاخص نزدیک به 97 درصد افزایش داشت و پس از آن استان کرمانشاه با افزایش بیش از 86 درصدی تعداد زنان اهداکننده خون در دو دوره اخیر در رتبه دوم قرار دارد. سال ها. 740 اهداکننده زن در ماه وجود داشت.

حاجی بیگی خاطرنشان کرد: هنوز راه زیادی برای رسیدن به شاخصی مناسب بانوان کشور در پیش داریم، اما افزایش این شاخص نشان می دهد که تلاش ها و فرهنگ سازی در مسیر درستی پیش می رود و امیدواریم بانوان در این زمینه تلاش کنند. نقش بیشتری در حوزه اهدای خون در آینده نزدیک خواهد داشت.