افزایش 11 درصدی استعمال دخانیات در بین زنان / 50 هزار مرگ در سال به دلیل استعمال دخانیات

نتایج اولیه طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن مراکز عرضه سیگار

انتخابتو و از وبدا، علیرضا یک رئیس فرهنگ سازی صحیح در رسانه ها و تلویزیون مبنی بر اینکه سیگار باعث آرامش و تسکین روح نمی شود، موضوع مهم و مهمی است. فرهنگ منفی در سریال های تلویزیونی باید اصلاح شود و سالانه نزدیک به 50 هزار نفر در ایران بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند.

وی با مقایسه مصرف سیگار در سال های 1395 و 1400 افزود: در سال 1400 مصرف دخانیات برای مردان سه درصد و برای زنان 11 درصد افزایش یافت و در این سال ها شاهد افزایش 54 درصدی مصرف قلیان بودیم. دلیل اصلی این امر افزایش تنباکوهای معطر است. نتیجه تبلیغات با رایحه های مختلف و اطمینان از مصرف بیشتر مردم است و باید جدی گرفته شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، ترویج و تبلیغ اماکن ممنوعه استعمال دخانیات را اقدامی مهم و ارزشمند دانست و گفت: هرچه فرهنگ سازی در این زمینه بیشتر شود، مکان های عاری از دخانیات بیشتر می شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: یکی دیگر از اقدامات در این زمینه ممنوعیت استعمال دخانیات و جلوگیری از فروش سیگار به افراد زیر 18 سال است که با همکاری نهادهای قانونی انجام می شود. یکی از اهداف مهم برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشکی خانواده، برنامه ترک سیگار است و اجرای برنامه های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی درمانی از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه است.

رئیس استانداردسازی بسته بندی سیگار با همکاری وزارت سکوت وی تاکید کرد و افزود: طراحی ساده بسته بندی سیگار در کاهش جذابیت افراد موثر است و تنوع و یکنواختی کمتر باعث کاهش قاچاق دخانیات می شود.

وی سیگار الکترونیک را روشی نوین برای جذب جوانان معرفی کرد و گفت: ترویج فرهنگ غلط استفاده از سیگارهای الکترونیکی با درصد نیکوتین کمتر و عوارض کمتر باعث ترویج و افزایش جذابیت درصد بیشتری از افراد جامعه برای استفاده از این سیگار می شود. . مصرف دخانیات باعث می شود فرد با مشکلات بیشتری مواجه شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزایش مالیات سیگار بر مصرف سیگار را مهم ارزیابی کرد و افزود: سیگار در کشور به شدت ارزان است و افزایش قیمت سیگار باعث کاهش تقاضا می شود که این امر باعث کاهش تعداد سیگار می شود. این یکی از برنامه های مهم ماست.”

وی دخانیات را یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری‌های مزمن در جهان دانست و تصریح کرد: برای کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سلامت جامعه باید همکاری وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف مورد توجه قرار گیرد.