اقدامات سازمان غذا و دارو برای کنترل عرضه و توزیع داروهای سقط جنین

اقدامات سازمان غذا و دارو برای کنترل عرضه و توزیع

انتخابتو به نقل از سازمان غذا و دارو، آزیتا نبی زاده با اشاره به تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری و جدیت وزیر بهداشت در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان، گفت: توزیع و مصرف داروهای سقط جنین توسط این سازمان به عنوان داروی سقط جنین در کشور تهیه و تدوین و اعلام شد.

به منظور نظارت بر اجرای دستورالعمل توزیع و مصرف داروهای سقط جنین، چک لیست نحوه اجرای دستورالعمل و گزارش دقیق چک لیست تهیه و به دانشگاه ها ارسال شد.

مدیر گروه ارزیابی فناوری سلامت و مطالعات مدیریت اقتصادی سازمان غذا و دارو به تهیه و تدوین برنامه عملیاتی نظارت بر اجرای دستورالعمل توزیع و مصرف داروهای سقط جنین متناسب با اجرای آن اشاره می کند. در ماده 58 قانون حمایت از خانواده و جوانان آمده است: ثبت اطلاعات داروهای سقط جنین در سامانه TTAC به معاونت های غذا و دارو در سراسر کشور به منظور توزیع و پیگیری دقیق زنجیره تامین دارو. میزوپروستول اعلام شده است.

با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل عرضه و توزیع داروهای سقط جنین: میزوپروستول (افلاقی 1399) بر اساس مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانان، توزیع داروهای سقط جنین در مراکز عرضه مجاز تنها در حد تامین نیازهای پزشکی مرکز کاهش می یابد و توزیع این دارو فقط مجاز است. در بیمارستان ها طبق بند اول، داروخانه های عرضه کننده دارو در سامانه TTAC ثبت و نظارت می شوند.

نبی زاده وی افزود: با هدف کنترل و نظارت بر مصرف مواد مخدر میزوپروستولبه مرکز آمار و فناوری اطلاعات و سازمان های بیمه گر امکان استعلام کالای مورد نظر از طریق وب سرویس استعلام شناسه ردیابی و رهگیری در قالب دز شمار داده شد.