اگر فردی دچار گرمازدگی شد چه کنیم؟

اگر فردی دچار گرمازدگی شد چه کنیم؟

به گزارش خبرگزاري ايمنا، با گرم شدن هوا، وضعيت فيزيولوژيكي بدن نيز تغيير مي كند و براي جلوگيري از گرمازدگي، افراد نبايد در معرض گرماي مداوم، كم آبي، فعاليت مداوم، استفاده از برخي داروها و همچنین بدن نباید در معرض گرم شدن قرار گیرد. آب و هوا می تواند باعث گرمازدگی شود.

افرادی که دائما فعال هستند یا بیماری مزمن دارند و دارو مصرف می کنند باید مایعات زیادی بنوشند تا از گرمازدگی و عوارض ناشی از آن جلوگیری کنند. در فصل گرما باید از لباس هایی استفاده کرد که گردش هوا را تا حد امکان تسهیل کند و از پوشیدن لباس های الیاف نایلونی خودداری کرد. بنابراین، گرمای هوا راحت‌تر توزیع می‌شود.

اگر بدن در دمای بالا کمتر از حد معمول عرق می کند، زمانی که در معرض گرما هستید دست و صورت خود را برای مدت معینی با آب بشویید یا اگر داروی خاصی مصرف می کنید و در سفر هستید و نمی توانید برای مدتی مایعات بنوشید. . از مقادیر کافی استفاده کنید و پزشک خود را در این مورد مطلع کنید.

بیماران کلیوی، دیابتی ها، بیماران قلبی، سالمندان و افرادی که در تنظیم دمای بدن مشکل دارند بیشتر از سایر افراد در معرض گرمازدگی هستند. ضعف، خواب آلودگی، تشنگی، گاهی از دست دادن هوشیاری و گیجی از جمله علائم گرمازدگی است.

اگر در گرمای شدید با فردی گیج، بی حال یا بیهوش برخورد کردید، دمای بدن او را پایین بیاورید، اگر بیدار است و حالت تهوع یا استفراغ نداشت به او مایعات سرد بدهید و اگر حالت تهوع داشت به او مایعات گرم بدن بدهید. با کمک حوله گرم خنک شوید و هرگز سعی نکنید ناگهان بدن خود را با آب سرد خنک کنید.

پس از انجام اقدامات احتیاطی فوق برای فردی که دچار گرمازدگی شده است، او را به آرامی تهویه کرده و دمای بدن او را با دستمال مرطوب پایین بیاورید. اگر فرد مبتلا به گرمازدگی هوشیاری خود را از دست داده است، به او غذا یا نوشیدنی ندهید، بلکه او را دراز بکشید. بیمار را در کنار خود نگه دارید، با اورژانس تماس بگیرید و از حرکات خودسرانه خودداری کنید.