این بازیگر به 8.5 سال زندان محکوم شد

این بازیگر به 85 سال زندان محکوم شد

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، الکساندر رودنیانسکی، تهیه کننده اوکراینی فیلم هایی چون «بی عشق» و «لویاتان» به دلیل انتشار اطلاعات نادرست درباره ارتش روسیه به هشت سال و نیم زندان محکوم شد.

به گزارش ایسنا، رودنیانسکی 63 ساله در کیف به دنیا آمد اما بیشتر دوران حرفه ای خود را در روسیه گذراند و ده ها سریال و فیلم تلویزیونی از جمله درام جنایی “لویاتان” نامزد اسکار را ساخت. او از زمان اعزام نیرو به اوکراین در فوریه 2022، منتقد صریح سیاست‌های کرملین بوده و بارها این حمله را در رسانه‌های اجتماعی محکوم کرده است.

او مدت کوتاهی پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر اینکه انتقادهایش او را در تیررس کرملین قرار داده است، روسیه را ترک کرد و اواخر همان سال وزارت دادگستری روسیه او را “عامل خارجی” اعلام کرد و در سال 2023 توسط دادگاه مسکو به صورت غیابی دستگیر شد.

بر اساس بیانیه سرویس قضایی مسکو، دادگاه باسمانی مسکو روز دوشنبه او را به دلیل “انتشار آگاهانه اطلاعات نادرست در مورد استفاده از نیروهای مسلح روسیه” مجرم شناخت.

رودنیانسکی گفت که این پرونده مربوط به محتوای ضد جنگ او در اینستاگرام است و او به شدت با این تصمیم مخالف است.

او در پستی در تلگرام گفت: «کاخ باسمانی هرگز من را از صحبت کردن و انجام کاری که در تمام عمرم انجام می‌دادم، یعنی ساختن فیلم، باز نمی‌دارد.

او سال گذشته در گاردین نوشت: «هیچ کشور دیگری در جهان این جنایت را به رسمیت نمی شناسد و من نیز این جنایت را به رسمیت نمی شناسم. من به صحبت علیه تجاوز در هر پلتفرمی که در دسترسم باشد ادامه خواهم داد.»

از فوریه 2022، روسیه هزاران نفر از مخالفان تهاجم به اوکراین را دستگیر، جریمه و زندانی کرده است.

رودنیانسکی کار خود را در اوکراین آغاز کرد، جایی که اولین کانال تلویزیونی مستقل این کشور را در سال 1995 تأسیس کرد، اما بیشتر به خاطر فعالیت های سینمایی خود در روسیه شناخته می شود.

او تهیه کننده بیش از 30 فیلم است که چهار تای آنها نامزد اسکار شده اند.

فیلم سینمایی «بی عشق» به تهیه کنندگی رودنیانسکی داستان زن و شوهری را روایت می کند که وقتی فرزندانشان ناپدید می شوند باید با هم کار کنند. این فیلم برنده جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد. علاوه بر این، لویاتان، درباره مردی که از زادگاه خانواده اش اخراج شده و مبارزه او با فساد روسی است، در سال 2015 برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد.

245244

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین