بازدید گردشگران خارجی از قنات کصباح گناباد

بازدید گردشگران خارجی از قنات کصباح گناباد

انتخابتو به نقل از ایرنا، مهدی ذوالفقاری وی در بازدید گردشگران خارجی از قنات جهانی کسبه گناباد افزود: این گردشگران از کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، نیوزلند و استرالیا برای بازدید از بنای تاریخی قنات کصب به گناباد رفتند.

وی ادامه داد: این اولین گروه گردشگران خارجی است که امسال از قنات های جهانی شهر گناباد بازدید می کنند.

مسئول گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: این گردشگران خارجی پس از بازدید از قنات های جهانی در شهر گناباد در ادامه سفر خود به کشورمان از این شهر به سمت مشهد حرکت کردند.

قنات جهانی شهر گناباد با قدمتی بیش از 2500 سال قدیمی ترین و بزرگ ترین قنات کشور و یکی از شاهکارهای تاریخ تمدن بشری در تامین آب است. جنوب خراسان رضوی چشم گردشگران و مسافران است.

قنات شهر گناباد شاهکاری از هنر، دانش، فناوری و مدیریت منابع آب است که عمق چاه، تکنولوژی حفر قنات و روش بهره برداری از آب مهمترین ویژگی آن است. آن را به یکی از جاذبه های تاریخی و مهندسی جهان تبدیل کرد.

از مجموع 250 اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد، 148 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در این میان قنات جهانی قصبه از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است.

قنات کسبه یک بنای تاریخی مفید برای گردشگری و کشاورزی است که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی و به شماره ۱۳۸۵ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این قنات از 2 نهر اصلی و 6 شاخه فرعی تشکیل شده که چاه اصلی آن در دامنه شمالی «سیاه کوه» قرار دارد، در حالی که مظهر فعلی قنات در جنوب محله معروف به «کسبه شهر» قرار دارد. خلیج شرقی).

طول این قنات بیش از 33 کیلومتر، عمق چاه اصلی در انتهای محدوده «کابینت نو» حدود 300 متر و دبی آب بیش از 130 لیتر در ثانیه است.

مرکز شهرستان گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

به گزارش سلامنو