بازیگران سریال پاییز کویر بعد از 38 سال کجا هستند؟

بازیگران سریال پاییز کویر بعد از 38 سال کجا هستند؟

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، در کنار این ها ملودرام های خانوادگی مانند آینه و رعنا نیز تولید شد. یکی از این سریال های نوستالژیک سریال پایزی صحرا ساخته اسدالله نیک نژاد است که هم اکنون از شبکه آی فیلم بازپخش می شود. این سریال که در اواسط دهه شصت فیلمبرداری شد، در شرایط جنگ و ممنوعیت های ویدئویی بسیار پرمخاطب بود که تلویزیون را به اصلی ترین سرگرمی ویدیویی خانواده های ایرانی تبدیل کرد.

همشهری آنلاین نوشت: پاییز صحرا داستان صحرا و ساسان زن و شوهری از دو طبقه اجتماعی متفاوت بود که به دلیل دخالت مادر ساسان و مشکلات دیگر، ازدواجشان نزدیک به فروپاشی و طلاق بود. جالب اینجاست که این سریال در سال هایی که جنگ جریان داشت پخش می شد و گویا پناهگاهی برای فرار از اخبار جنگ و بار روانی آن شده است.

یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد این سریال مطرح شد، روسری بازیگران زن بود. به خصوص در مورد شهلا میرباختیار که نقش اصلی را بازی می کند و جمیلا شیخی که نقش مادرشوهرش را بازی می کند. بازیگران سریال در صحنه های خانه روسری و نقاب نمی زنند و فقط پارچه ای دور سرشان می پیچند. پس از انتشار چند قسمت، این مشکل باعث شد همه درباره سریال صحبت کنند و برخی روحانیون هم از این وضعیت گلایه داشتند. موضوع آنقدر بزرگ شد که محمد هاشمی، مدیرعامل وقت صدا و سیما، نامه ای به امام خمینی نوشت و نظر ایشان را جویا شد. امام چنین پاسخ دادند: دیدن این گونه فیلم ها و بازی ها اشکال شرعی ندارد، بسیاری از آنها آموزنده است و پخش آن اشکالی ندارد. به همین ترتیب، فیلم‌ها و آهنگ‌های ورزشی بیشتر عالی هستند. گاهی اوقات برعکس آن نیز نادر است، بنابراین باید بیشتر مراقب باشید. اما توجه به دو نکته ضروری است: اولاً شخصی که آرایش می کند باید محرمانه باشد و انجام چنین کاری برای غریبه حرام است. دوم اینکه بینندگان نباید شهوترانه نظر بدهند.

با این پاسخ در حالی که پخش سریال بدون مشکل ادامه داشت، نام چهره زن به تیتراژ فیلم ها و سریال ها اضافه شد.

کارگردان فیلم سقوط صحرا کیست؟

اسدالله نیک نژاد در اوایل انقلاب مستندهای مختلفی از جریان انقلاب ساخت و پس از ورود به تلویزیون 64 قسمت از «چه می گویی» را ساخت. او این سریال را نویسندگی و کارگردانی کرد. پس از این سریال در سال های 64 و 65 پاییز صحرا را گرفت و سپس به جبهه رفت و مستندهای جنگی بسیاری را ساخت. در یکی از اینها برای اولین بار از رزمندگان به عنوان تصویربردار در خط مقدم استفاده کرد. دوربین را به من داد. از دیگر فعالیت های وی ساخت فیلم ناتمام برنج خونین بود که برای اولین بار پس از انقلاب به انگلیسی دوبله شد و در جشنواره های بین المللی به نمایش درآمد. نیک نژاد سپس به آمریکا رفت و از آن زمان در آنجا ماندگار شد. اما در اوایل دهه نود برای ساخت لاله به ایران بازگشت. فیلمی که در مدت زمان بسیار کوتاه و حتی قبل از فیلمبرداری به دلیل بودجه بالایش (2.5 میلیارد تومان) با مشکلات زیادی مواجه شد و مدت ها سکوت اختیار کرد. اما در نهایت ساخت این فیلم با نظر مستقیم محمود احمدی نژاد ادامه یافت که نیک نژاد در سفر به نیویورک با او ملاقات کرد و درباره فیلم با او گفت و گو کرد.

از شهلا میرباختیار تا جمیله شیخی

بازیگران اصلی این سریال جمیلا شیخی، شهلا میرباختیار، داریوش مودبیان، جمشید مشایخی، اسماعیل داورفر، مهری ودادیان و آزیتا لاچینی بودند. شهلا میرباختیار که به تازگی عکسش 38 سال پس از سقوط کویر منتشر شده، در واقع بازیگر تئاتر بوده و به گفته خودش سقوط کویر اولین تجربه جدی او در تئاتر و سینما نیست. قبل از فروپاشی کویر، دکتر. او در نمایش های «آنتیگونه» به کارگردانی علی رفیعی بازی کرد. «ادیپ شهریار» و سلام؛ آهای اونوریها به کارگردانی جمشید ملک پور و در سریال هزاردستان ساخته علی حاتمی هم بازی کرد اما نقشش سانسور شد و جز چند سکانس کوتاه چیزی باقی نماند. شهلا میرباختیار پس از سقوط صحرا ۸ سال در ایران ماند و در فیلم‌ها و تئاترهای مختلف بازی کرد. او پس از مهاجرت از ایران نمایش های زیادی را کارگردانی کرد و کتابی درباره سینمای ایران نوشت. این کتاب توسط انتشارات مک فارلند در آمریکا منتشر شده است. او همچنین در دانشگاه دوره های بازیگری و کارگردانی را تدریس می کند.

در فیلم پاییز صحرا نقش همسر صحرا را داریوش مودبیان که در آن زمان 36 سال سن داشت بازی کرد. او همچنین بازیگر، کارگردان و پژوهشگر تئاتر است و در گفت و گوی خود درباره سریال طنز شناخته شده برای اهالی تئاتر گفت: در این سریال مردم شاهد اتفاقات زندگی روزمره بودند. همه کار خود را به خوبی انجام دادند. همه بازیگران پشت و جلوی دوربین برای این سریال زحمت کشیدند. یادم هست جمیله شیخی آنقدر خوب نقش یک مادرشوهر سختگیر را بازی می کرد که همه فکر می کردند در زندگی عادی هم همین رفتار و اخلاق را دارد. شهلا میرباختیار، جمشید مشایخی، زنده یاد اسماعیل داورفر و آزیتا لاچینی نیز که دیگر نقش های این سریال را ایفا کردند، پر انرژی بودند.

در آن سال ها با وجود جنگ و بمباران تهران، ما کار خودمان را انجام دادیم. گاهی تا نصف شب کار می‌کردیم، حتی ساعت دو یا سه نیمه شب پیاده به خانه می‌رفتم، اما باز هم صبح روز بعد با هیجان زیاد سر کار می‌رفتیم. جالب است بدانید که ما حتی در زمان خاموشی هم کار می کنیم.

جمیله شیخی که بارها به دلیل چهره و صدای خاصش نقش یک زن قوی و مستبد را بازی کرده است، در این سریال نقش مادرشوهری را بازی می کند که خود را عروس نمی بیند. او با پسرش و خانواده اش جور در می آید و آنقدر درگیر امور آنها می شود که زندگی آنها تباه می شود. جالب است که با وجود صدای قوی، نقش او در این سریال دوبله شد و فهیمه راستکار به نمایندگی از او صحبت کرد.

به جز جمیله شیخی، جمشید مشاییخی، مهری ودادیان و اسماعیل داورفر، بازیگران دیگری نیز در این سریال درگذشتند.

22055

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین