اعتراض خانه سینما به پیش نویس سند ملی سینما

اعتراض خانه سینما به پیش نویس سند ملی سینما

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، خانه سینما در پی اخبار اخیر مبنی بر انتشار پیش نویس سند ملی سینما اطلاعیه ای صادر کرد.

مهر نوشت: در متن این اطلاعیه آمده است: «ابتدای مردادماه تصاویری از پیش نویس سند ملی سینما به صورت مجازی به خانه سینما ارسال شد و درخواست اظهارنظر در این خصوص شد.البته در وی ضمن انتقاد شدید از هیأت مدیره خانه سینما به دلیل عدم انجام این کار.» تشریفات رسمی و اداری ارسال متن پیشنهادی و بی اطلاعی خانه سینما از ویرایش متن توسط آقای دکتر سایگین خزایی به طور شفاهی تأیید شد.

بعدها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر. اسماعیلی از مدیرکل خانه سینما دعوت کرد تا به شورای هنری بپیوندد و درباره مدرک ملی سینما صحبت کند. بخش کوتاهی از صحبت های آقای دهکردی در این خبر منعکس شد که احتمال مشکوک شدن نظرات ضد و نقیض هیات مدیره خانه سینما و مدیرکل را مطرح کرد که از آقای دهکردی در خصوص موضوع سوال کردیم و ایشان به شرح زیر توضیح دادند :

«در ابتدای سخنان خود وظیفه اخلاقی دانستم که از دعوت خود تشکر کنم، از وزیر و دوستانی که در جلسه حضور داشتند نیز تشکر کردم، به اهمیت کلی چنین اسنادی نیز توجه کردم، اما ادامه دادم. من اعلام کردم که در هیچ قسمتی از آنها برای تدوین و نوشتن دعوت نشده است و صاحبان واقعی سینما کاسب و علاقه مند هستند. نظرات و سوالات خود را در مورد این پیش نویس بیان کردند و خاطرنشان کردند که این سند کاری نیست که بتوان عجله کرد، زیرا بعداً نمایندگانی از گروه نویسندگان متن پیش نویس از طرف سینما بسیار مهم است جلسه هیأت رئیسه خانه سینما با اعضای هیأت رئیسه خانه سینما برگزار شد: «به ایشان گفتم که انتظار داریم این کار را انجام دهد و با نظر مثبت و دستور وزیر، قرار مشترکی برای چهارشنبه مرداد انجام شد. 10.”

روابط عمومی خانه سینما لازم می‌داند که در زمان توافقی جلسه با حضور دو نماینده حوزه هنری، هیئت مدیره و مشاوران حقوقی خانه سینما برگزار شد.

پس از بحث و تبادل نظر دقیق، مقرر شد خانه سینما نظر کتبی خود را ارائه کند.

هیئت رئیسه خانه سینما پس از بررسی تمامی موارد، نقطه نظرات و نظرات خود را به شرح ذیل به اطلاع وزیر و شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان سینمایی رساند.

«هیئت مدیره خانه سینما به نمایندگی از جامعه اصناف سینمای ایران پس از بررسی و بررسی متن پیشنهادی با عنوان «سند ملی سینما»، مخالفت کامل با محتوای کلی این پیش نویس را اعلام و از این موضوع ابراز تعجب کرد. انگیزه های تهیه کنندگان این سند دلایل این مخالفت را به شرح زیر بیان می کند.

1) از بررسی این پیش‌نویس به نظر می‌رسد که رگولاتورها در تلاش هستند تا سینما را دولتی‌تر کنند، دستورالعمل‌هایی را برای نهادهای دولتی تهیه می‌کنند، اما هیچ حقی برای هنرمندان و بخش خصوصی قائل نیستند. در جای جای این پیش نویس که با توجه به تجربه بشر رویکردی غیرقابل پیش بینی و ناموفق است، هدف تسهیل و تشویق خلاقیت و نوآوری که اولین ویژگی مقررات در حوزه هنر به شمار می رود نیست، بلکه کنترل و محدود کردن آن است. به منظور افزایش خلاقیت و فرصت های عمل هنری هنرمندان.

2) تفویض تصویب آیین نامه ها، ضوابط و اساسنامه های تولید فیلم به شورای عالی انقلاب فرهنگی که وظیفه آن قانون گذاری و تصویب اساسنامه و آیین نامه نیست، بلکه سیاست گذاری و صدور اسناد بالادستی است، نشان از بی توجهی به بدیهیات حقوقی و قانونی دارد. امکان تغییر مقررات به معاصر بسته تر بر اساس الزامات. با توجه به مصوبه شورای اسلامی در سال 1401 مبنی بر عدم امکان طرح دعوی علیه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع دو معنا دارد. (بی توجهی به نظرات حقوقدانانی که مصوبه مجلس را مغایر اصل 177 قانون اساسی می دانند)

3) در متن پیشنهادی به نظر می رسد برگزارکنندگان عمداً در صدد نادیده گرفتن جایگاه حقوقی جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) هستند تا از هرگونه دخالت و مسئولیت جلوگیری کنند و در واقع مغایر با درک فرهنگی پیش بینی شده است. . این برنامه افق 20 ساله و قانون اساسی کشور است، زیرا هیچ تلاشی برای تقویت بخش خصوصی صورت نگرفته و منجر به کاهش و حذف تدریجی اشتغال عمومی و رشد و ارتقاء بخش خصوصی می شود. در مقابل، هدف سند پیشنهادی حذف بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی است.

4) پیش نویس سند بر خلاف نام خود حاوی اجزای سند ملی نیست زیرا برای تهیه چنین سندی رعایت اجزای زیر ضروری به نظر می رسد:

4-1- سند ملی به این معناست که منظر نه تنها توسط مقررات دولتی، بلکه توسط تحولات انسانی و فناوری با رویکرد مقررات ملی تنظیم می شود.

4-2- سند ملی به معنای ایمان و اعتماد به مسئولیت شهروندان و ایمان به هنرمندان است نه نصب بیش از حد وسایل کنترلی و بازرسی های قبلی در این بند.

4-3- سند ملی به جای مجموعه ای از مقررات محدودکننده و قهری حاوی عباراتی است که خلاقیت و نوآوری را تسهیل و تشویق می کند.

4-4- سند ملی را با نظر نه تنها کارشناسان اداری، بلکه کارشناسان آن حوزه و نمایندگان صنفی مردمی تهیه می کنند.

در نهایت، انجمن اصناف سینمای ایران بار دیگر مخالفت خود را با پیش نویس سند ملی سینما اعلام می کند. همچنین خانه سینما به عنوان وظیفه اصلی خود می تواند بر اندیشه جمعی و نظر مشترک اصناف مختلف سینما تکیه کند. با در نظر گرفتن تخصص لازم و بررسی دقیق و زمان کافی، پیش نویس و خلاصه تهیه کنید.»

22055

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین