بلایی که مکمل های ورزشی در دوران پیری بر سر بدنسازان می آورد

بلایی که مکمل های ورزشی در دوران پیری بر سر

80-40 درصد ورزشکاران حرفه ای و 70-25 درصد از ورزشکاران مبتدی از مکمل های بدنسازی برای بهبود عملکرد ورزشی، افزایش سطح انرژی، افزایش قدرت بدنی، افزایش توده عضلانی و کاهش توده چربی استفاده می کنند.

به گزارش همشهری آنلاین اما برای سلامتی و عضله سازی و غیره. این مکمل ها با تمام فوایدی که برای سلامتی دارند، بی ضرر نیستند و به گفته متخصصان، اگر در دوزهای نامناسب و طولانی مدت استفاده شوند، زمانی ایجاد می شوند که فرد ورزش را متوقف کند. عوارض خود را در آینده نشان می دهد یا اگر بعد از انجام فعالیت بدنی یا بزرگتر شدن شغل خود را از دست داده باشد.

برخی از عوارض دیگر ظاهر نمی شوند

امین میرآقاسی متخصص تغذیه ورزشی به موضوع جالبی در رابطه با مکمل های ورزشی توجه می کند و می گوید: با افزایش سن و کاهش فعالیت بدنی، متابولیسم و ​​نیازهای تغذیه ای بدن تغییر می کند و مصرف مداوم برخی مکمل ها مانند پروتئین آب پنیر و یا مصرف مکمل های اضافی. مواد مغذی پروتئین، پیری و حتی می تواند عوارضی مانند میانسالی را به همراه داشته باشد که مهمترین آن آسیب کلیه است. این مشکل برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند می تواند خطرناک باشد.

به گفته این متخصص تغذیه ورزشی، با کاهش فعالیت بدنی، نیاز بدن به پروتئین نیز کاهش می یابد. در نتیجه، مصرف پروتئین اضافی ممکن است به کارایی بدن کمکی نکند و فقط به بار متابولیک اضافه کند.

میرآقاسی می گوید: اگر مکمل ها به درستی و بر حسب نیاز مصرف شوند، بعید است در سنین بالا مشکلی ایجاد کنند، اما مشکل اینجاست که مصرف مکمل های بدنسازی در افراد مختلف تاثیرات متفاوتی دارد.

به گفته این متخصص، مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال و یبوست و بیماری های قلبی مانند افزایش کلسترول و فشار خون از دیگر عوارض مصرف بی رویه یا خودسرانه این مکمل هاست.

وی تاکید می کند که برخی از عوارض ممکن است به تدریج رخ دهد و به راحتی قابل تشخیص نباشد. به عنوان مثال، مشکلات کلیوی یا گوارشی ممکن است زمان ببرد و تا زمانی که علائم واضح ظاهر نشود، مورد توجه قرار نگیرد.

این متخصص می گوید: البته یک بار دیگر تاکید می کنم که مصرف مکمل های بدنسازی مانند پروتئین آب پنیر، کراتین و اسیدهای آمینه معمولا اثرات کوتاه مدتی دارد و به مرور زمان از بدن دفع می شود. اگر این مکمل ها به درستی و با دوز صحیح مصرف شوند، اغلب پس از قطع ورزش در بدن باقی نمی مانند. اما اگر این مکمل ها در دوران جوانی به مقدار زیاد و به مدت طولانی مصرف شوند، ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند که در سنین بالا خود را نشان می دهد.

مکمل ها؛ تهدیدی برای سلامت بدنسازان در سنین بالا

مکمل هایی مانند پروتئین آب پنیر، کراتین، گینر، بتا آلانین و ال کارنیتین مکمل های محبوب و رایج در بدنسازی و سایر رشته ها هستند که هر کدام دارای اثرات و کاربردهای متفاوتی هستند. به عنوان مثال، پروتئین آب پنیر از شیر گرفته می شود و به عنوان منبع غنی پروتئین برای افزایش عضله سازی، تسریع ریکاوری عضلات و بهبود عملکرد ورزشی استفاده می شود، اما مصرف زیاد آن می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع و درد شکم شود. اسهال همچنین فشار زیادی به کلیه ها و کبد وارد می کند که در دراز مدت می تواند به این اندام ها آسیب برساند.

کراتین به دلیل اثربخشی فوری و قدرت بالا در بهبود عملکرد ورزشی مانند استقامت عضلانی که با حفظ آب در عضلات باعث افزایش انرژی و عملکرد ورزشی می شود، یکی از محبوب ترین مکمل ها در بین بدنسازان است. البته مصرف بیش از حد این مکمل عوارضی نیز دارد. عوارضی مانند مشکلات کلیوی، نفخ، گرفتگی عضلات و افزایش وزن به دلیل احتباس آب.

میرآقاسی کارشناس تغذیه ورزشی به عوارض طولانی مدت برخی مکمل ها توجه می کند و توضیحات مختصری در مورد آنها می دهد.

آسیب کلیه: مصرف طولانی مدت پروتئین های اضافی (مانند پروتئین آب پنیر) می تواند فشار اضافی بر کلیه ها وارد کند. حتی اگر مصرف مکمل در دوران جوانی مشکلی ایجاد نکند، ممکن است باعث کاهش کارایی کلیه ها و مشکلات مربوط به آن در سنین بالا شود. به خصوص اگر در این دوره دیگر ورزش نکنید و بدنتان به پروتئین اضافی نیاز نداشته باشد.

از دست دادن عضلات: اگر پس از ترک بدنسازی در دوران جوانی خود از مکمل های زیادی استفاده می کردید، ماهیچه های ساخته شده از مصرف مکمل ها و تمرینات سنگین می توانند به سرعت آتروفی شوند. این کاهش حجم عضلانی می تواند باعث ضعف فیزیکی و مشکلات اسکلتی عضلانی شود.

تجمع چربی در بدن: بسیاری از مکمل های بدنسازی به عضله سازی و کاهش چربی کمک می کنند. اما اگر فرد در سنین بالا ورزش را متوقف کند، این متابولیسم به حالت قبلی خود باز می گردد و تجمع چربی در بدن ممکن است افزایش یابد. به خصوص اگر رژیم غذایی به درستی تنظیم و رعایت نشود.

به خطر انداختن سلامت کبد: مصرف زیاد مکمل‌های حاوی افزودنی‌ها، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و موادی که می‌توانند بر کبد تأثیر بگذارند، می‌تواند عوارض طولانی‌مدتی ایجاد کند که ممکن است در سنین بالا بارزتر شود.

بروز مشکلات استخوانی: مصرف نامتعادل مکمل ها می تواند منجر به کاهش جذب مواد معدنی مانند کلسیم شود که می تواند منجر به پوکی استخوان و مشکلات مفصلی در سنین بالا شود.

در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید

متخصصان می گویند اگر مکمل ها به درستی و بر حسب نیاز مصرف شوند، احتمال بروز مشکلات در سنین بالا کاهش می یابد. با این حال، مصرف بیش از حد آن بدون مشورت با متخصص ممکن است مشکلات طولانی مدتی ایجاد کند که در سنین بالا یا حتی میانسالی خود را نشان می دهد.

میرآغاسی کارشناس تغذیه ورزشی می گوید: تامین نیازهای تغذیه ای با مواد غذایی طبیعی در دوران سالمندی بسیار مهم است، مکمل ها نباید جایگزین تغذیه شوند و در صورت تمایل فرد میانسال یا سالمند باید با پزشک خود مشورت کند. مصرف مکمل ها را ادامه دهید متخصص یا پزشک برای بررسی نیازها و خطرات خاص آنها.

این متخصص تاکید می کند: توصیه ما این است که تمامی افرادی که از مکمل ها استفاده می کنند، پس از قطع ورزش یا افزایش سن به طور مرتب سلامت خود را بررسی کنند و برای پیشگیری از عوارض احتمالی، رژیم غذایی متعادلی را زیر نظر متخصص داشته باشند.