بلوغ در بازی با فرم

بلوغ در بازی با فرم

رامتین شهبازی منتقد ثابت جلسات نقد و بررسی فیلم های تجربی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران درباره کیفیت آثار تجربی ارسالی به این رویداد گفت: واقعیت این است که فیلم های تجربی با مشکلات مختلفی روبرو هستند. . اما و اگرها هر سال وقتی با هر فیلم تجربی مواجه می شویم، سوال اصلی این است که آیا واقعاً فیلمی تجربی محسوب می شود یا خیر؟

به گزارش مهر، شهبازی گفت: من سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز برگزیده و هیئت داوران بودم و می دانم چند دوست صمیمی در این زمینه دست دارند. به نظر می‌رسد برخلاف پیشرفت‌هایی که در سینمای کوتاه در بخش‌های مختلف داشته‌ایم، هنوز در رسیدن به تعریف خاصی از فیلم تجربی پیشرفتی نداشته‌ایم. این مشکل مشکل ما هم هست چون سینمای تجربی چارچوب منحصر به فردی در دنیا پیدا کرده است.

این منتقد سینما گفت: ما شاهد هستیم که برخی از فیلم‌های داستانی به دلیل روایت کمی متفاوت و نامتعارف در بخش تجربی قرار می‌گیرند. گاهی اوقات ترکیب انیمیشن و مستند را در این قالب تعریف می کنند، اما سینمای تجربی مجبور نیست واقعاً همه این آثار را در بر بگیرد. کارگردانی که می خواهد فیلم تجربی بسازد باید از نظر فرم پخته باشد. او باید برای بازی در فرم کامل باشد.

وی افزود: به یک معنا از ابتدا تصمیمی برای ساخت فیلم تجربی نداشتم. کسی که فیلم تجربی می‌سازد باید ادبیات، نقاشی، موسیقی و خیلی چیزهای دیگر بداند. آنچه ما از فیلم های تجربی در سطح جهانی آموخته ایم این است که فیلم تجربی نوعی بازی با فرم است، اما نه فقط فرم سینمایی، بلکه فرم های متقابل رسانه ای.

شهبازی در ادامه توضیح داد: فیلم تجربی درباره هنر نو است، لزوماً در دسته فیلم های مستند یا داستانی قرار نمی گیرد و می تواند در همه جشنواره ها شرکت کند. به نظر می رسد بچه های ما هنوز هنر جدید را نمی شناسند و می خواهند در فیلم های تجربی قصه بگویند. البته این ویژگی مشترک همه فیلم های تجربی نیست و در این دوره از جشنواره شاهد فیلم های کم و بیش خوبی در بین فیلم ها بودیم اما در مجموع این ضعف در جریان فیلم های تجربی خود را نشان می دهد.

این منتقد سینما تاکید کرد: فیلم تجربی ممکن است ضد داستان باشد یا نباشد، فیلم تجربی داستان و روایت خاص خود را دارد. بچه‌هایی که می‌خواهند فیلم‌های تجربی بسازند، باید واقعاً در این زمینه تخصص داشته باشند. این گروه از فیلمسازان واقعاً باید همه هنرهای دیگر را بدانند و در ساخت فیلم از آنها کمک بگیرند.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به کارگردانی مهدی آذرپندار تا 11 آبان ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود.

۲۴۴۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین