بهترین غذا برای رشد نوزادان شیر مادر است که مصرف شیر خشک در نوزادان چه عوارضی دارد؟

نقش مکمل های ضروری در بهبود کیفیت شیر ​​مادر

مريم وفاپور وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره اهمیت تغذیه کودک با شیر مادر گفت: تغذیه با شیر مادر یکی از پایه های مهم و حیاتی برای رشد و سلامت نوزادان و نوزادان محسوب می شود ارائه و توضیح شیر برای نوزادان و مادران به روش های مختلف ضروری است.

برای ترویج فواید و اثرات شیر ​​مادر می توانید از رسانه های مختلف، آموزش در سطح جامعه و خانواده و مراکز درمانی و بهداشتی استفاده کنید، زیرا بهبود سلامت نوزادان و کودکان خردسال با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد.

متخصص اطفال گفت: شیر مادر بهترین غذا برای تغذیه نوزاد است و به تنهایی تمام نیازهای نوزاد را تا 6 ماهگی تامین می کند. بنابراین بهتر است 6 ماه اول به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه شود. غذاهایی غیر از شیر مادر نباید استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر تحت نظر پزشک برای نوزاد مکمل یا دارویی تجویز می شود، باید طبق دستور نیز مصرف شود. مثلاً برخی از ویتامین هایی که نوزاد باید از روز اول تولد مصرف کند. دو سالگی، یعنی به جز این موارد، شیردهی کامل ترین تغذیه نوزاد است و تمام نیازهای نوزاد و شیرخوار را تامین می کند، بنابراین تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی توصیه می شود.

وفاپور وی با بیان اینکه شیر مادر از ابتلای نوزاد به بیماری های مختلف از جمله عفونت های دستگاه تنفسی، گوارشی و گوش جلوگیری می کند، تصریح کرد: وضو گرفتن شیر مادر در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند آسم، برخی سرطان‌ها، آلرژی‌ها و چاقی در بزرگسالی موثر است، ضریب هوشی کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند بیشتر از کودکانی است که با شیر خشک تغذیه می‌شوند و طبق آمار، سال اول زندگی و مرگ میر در نوزادان شیرده کمتر بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: شیردهی اثرات زیادی بر مادر دارد که از جمله آنها می توان به کاهش وزن پس از زایمان، کاهش خونریزی، انقباض سریع رحم و پیشگیری از برخی سرطان ها مانند سرطان سینه و سرطان تخمدان اشاره کرد. برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 نیز از جمله این موارد هستند.

وی بابیان اینکه ترکیبات موجود در شیر مادر به هضم، جذب و دفع راحت تر در نوزادان شیرده کمک می کند، گفت: اختلالاتی مانند قولنج و دردهای شکمی کمتر دیده می شود و کودکانی که با شیرخشک تغذیه می شوند، ناراحتی کمتری دارند. هنگام تغذیه هوای زیادی می بلعید که باعث قولنج و درد شکم بیشتر می شود.