بی اشتهایی چگونه درمان می شود؟

بی اشتهایی چگونه درمان می شود؟

بی اشتهایی یک مشکل پیچیده است که ممکن است ریشه های روانی، فیزیکی یا ترکیبی از هر دو داشته باشد. این اختلال نه تنها بر وزن و سلامت جسمی افراد تأثیر می گذارد، بلکه می تواند زندگی اجتماعی او را نیز مختل کند. در این مقاله از انتخابتو به بررسی راه های درمان بی اشتهایی از جمله بی اشتهایی و بی اشتهایی ناشی از افسردگی در کودکان می پردازیم. پس اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

درمان بی اشتهایی ناشی از افسردگی

درمان بی اشتهایی عصبی معمولاً شامل ترکیبی از موارد زیر است:

  • توصیه های تغذیه ای: یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی متعادل را بر اساس نیازهای بدن خود تنظیم کنید. این متخصص همچنین به شما کمک می کند تا باورهای غلط خود را در مورد غذا و وزن تغییر دهید.
  • روان درمانی: روان درمانی، به ویژه درمان شناختی- رفتاری (CBT)، یکی از موثرترین درمان ها برای بی اشتهایی ناشی از افسردگی است. در این نوع درمان، شما یاد می گیرید که افکار و احساسات منفی خود را شناسایی کرده و با آنها کنار بیایید. همچنین مهارت هایی برای مدیریت استرس و بهبود اعتماد به نفس به شما آموزش داده می شود.
  • درمان دارویی: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی یا ضد روان پریشی را برای درمان علائم مرتبط با بی اشتهایی مانند افسردگی یا اضطراب تجویز کند.
  • بستری شدن در بیمارستان: در موارد شدید بی اشتهایی تهدید کننده زندگی، بستری شدن در بیمارستان ممکن است برای تثبیت وضعیت پزشکی و دریافت مراقبت های تخصصی ضروری باشد.

11 روش ساده و موثر برای درمان سوء هاضمه در خانه

درمان بی اشتهایی در کودکان

بی اشتهایی در کودکان نیز یک مشکل رایج برای بسیاری از والدین است. در ادامه این مقاله می خواهیم راه های ساده ای را به شما آموزش دهیم که می توانید به درمان بی اشتهایی کودکانتان کمک کنید.

1. برای غذا خوردن بدون حواس پرتی وقت بگذارید

اگرچه استفاده از تبلت، تلفن هوشمند و تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن ممکن است کودک شما را ساکت و مشغول نگه دارد، اما باعث می شود کودک تمام اشتیاق و میل به غذا خوردن را از دست بدهد. بنابراین، بهتر است استفاده از وسایل الکترونیکی و سایر عوامل حواس‌پرتی را در هنگام غذا خوردن محدود کنید. اول از همه گوشی تان را کنار بگذارید و خودتان این کار را شروع کنید!

2. غذا را به مقدار مناسب سرو کنید

شاید مشکل از بی اشتهایی فرزندتان نباشد، بلکه مقدار غذایی که در بشقاب او می گذارید بیش از توان اوست. به یاد داشته باشید که کودکان به اندازه بزرگسالان به غذا نیاز ندارند. بنابراین اگر بیش از حد غذا در بشقاب آنها بریزید، ممکن است همه آن را نخورند. دلیل گرسنه بودن آنها نیست، به این دلیل است که آنها سیر هستند. سعی کنید مقدار کمتری غذا را جلوی کودک خود قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که کودک شما گرسنه است.

3. زمان غذا خوردن را خیلی نزدیک به زمان خواب برنامه ریزی نکنید

ترغیب کودک خواب آلود و بی قرار به نشستن و غذا خوردن، نه تنها او را به خوردن تشویق می کند، بلکه او را از خوردن منصرف می کند. بنابراین، وعده های غذایی خود را خیلی نزدیک به زمان خواب برنامه ریزی نکنید.

4. استرس زمان صرف غذا را از بین ببرید

اجبار، هل دادن یا فریاد زدن کودک برای غذا خوردن کمکی به حل مشکل نمی کند. وقتی ناراحت می شوند یا شروع به گریه می کنند، میلشان به خوردن، حتی اندکی، از بین می رود.

بی اشتهایی در کودکان

5. کودک خود را در تهیه غذا مشارکت دهید

اجازه دهید بچه ها به شما در برنامه ریزی، خرید و تهیه غذا کمک کنند. اگر به تهیه غذا کمک کنند، ممکن است در مورد غذا هیجان بیشتری داشته باشند.

6. مصرف میان وعده ها را در طول روز کاهش دهید

اغلب کودکان از خوردن وعده های غذایی اصلی خودداری می کنند در حالی که در طول روز تنقلات یا نوشیدنی های زیادی مصرف می کنند. چون معده آنها کوچکتر است، به سرعت پر می شود. اگر کودک در زمان غذا به اندازه کافی احساس گرسنگی نکند، احتمال غذا خوردن کاهش می یابد. به همین دلیل بهتر است میزان تنقلات و تنقلاتی را که در طول روز به کودک می دهید کم کنید تا در وعده های اصلی اشتهای خود را از دست ندهد.

7. غذاهای زیر را امتحان کنید

می توانید با افزودن غذاهای زیر به رژیم غذایی فرزندتان کمک کنید با اشتهای بیشتری غذا بخورد. البته قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی کودک حتما با پزشک مشورت کنید.

  • شیر و لبنیات: شیر و ماست (به خصوص ماست های بدون لاکتوز) سرشار از کلسیم و پروتئین هستند که برای رشد کودک بسیار مهم است. برای تهیه انواع سس و دسر می توانید از ماست استفاده کنید.
  • فندق و فندق: بادام، گردو و بادام زمینی (برای بچه های بدون آلرژی) حاوی چربی های سالم، پروتئین و فیبر هستند که به افزایش انرژی و اشتها کمک می کنند.
  • مرکبات: پرتقال، لیمو و سایر مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و به تقویت سیستم ایمنی و افزایش اشتها کمک می کنند.
  • گوشت سفید: مرغ و ماهی سرشار از پروتئین هستند و برای رشد عضلات کودک ضروری هستند.
  • تخم مرغ: تخم مرغ منبع کاملی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است و می توان آن را به عنوان یک وعده غذایی کامل یا همراه با سایر غذاها مصرف کرد.
  • ادویه های خوشمزه: از ادویه هایی مانند آویشن، دارچین، گشنیز و رازیانه برای طعم دادن به غذاها استفاده کنید. این ادویه ها علاوه بر خوشمزه بودن، خاصیت درمانی نیز دارند.

شیر کامل سرزمین مادری - 1 لیتر

فندق مخلوط هیرشا - 450 گرم

۶۰۰۰۰۰

۴۵۰۰۰۰

تقسیمی

فندق صادراتی آنید ممتاز - 400 گرم

۳۱۶۰۰۰

۲۵۲۸۰۰

تقسیمی

تخم مرغ درجه A از مرکز مرغداری، 20 عدد
% ۱۲

۱۴۸۰۰۰

۱۳۰ هزار تقسیمی

قرص برای درمان بی اشتهایی

یکی از بخش های مهم درمان بی اشتهایی عصبی استفاده از دارو است. در میان ده ها قرص افزایش اشتها برای بزرگسالان، اشتها آور Chicoridin یکی از پرفروش ترین هاست. برای تهیه این قرص فقط از عصاره های گیاهی شامل شنبلیله، رازیانه و کاسنی استفاده شده است.

قرص چیکوریدین دینا 50 عدد
34%

55000

۴۱۰۰۰ تقسیمی

البته در موارد جدی تر، پزشک ممکن است داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی و محرک های اشتها را تجویز کند. این داروها می توانند به بهبود علائمی مانند افسردگی، اضطراب و وسواس که اغلب با بی اشتهایی مرتبط هستند، کمک کنند. برخی از داروها به طور خاص برای تحریک اشتها تجویز می شوند.

مهم است بدانید:

  • دارو به تنهایی کافی نیست: داروها باید همراه با روان درمانی و سایر روش های درمانی استفاده شوند.
  • هر دارویی برای همه مناسب نیست: نوع و دوز دارو را پزشک بر اساس شرایط فردی شما تعیین می کند.
  • عوارض جانبی: مانند هر دارویی، داروهای بی اشتهایی نیز می توانند عوارض جانبی داشته باشند. در مورد عوارض جانبی دارو حتما با پزشک خود صحبت کنید.
  • تحت نظر پزشک باشید: بدون مشورت با پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

فرصت هایی برای درمان بی اشتهایی

درمان بی اشتهایی عصبی با طب سنتی

در کنار درمان دارویی بی اشتهایی، می توانید از داروهای سنتی خانگی نیز استفاده کنید (البته فقط با اجازه پزشک). شرایط توصیه شده توسط طب سنتی برای درمان بی اشتهایی عبارتند از:

  • خاکشیر با آب گرم
  • پیاز یکی از سبزیجاتی است که در افزایش اشتها بسیار مفید است.
  • سیر (سه یا چهار حبه سیر خرد شده را در یک لیوان آب بریزید، چند دقیقه بجوشانید و در آخر صاف کنید. در آخر دو قاشق غذاخوری آبلیمو و کمی نمک اضافه کنید و مخلوط حاصل را هر روز بنوشید. دو بار چند بار برای غذا میل کنید. چند هفته).
  • زنجبیل
  • چای نعناع
  • چای لیموناد

هاکشیر خالص شده ممتاز حس خوبی دارد - 500 گرم

زنجبیل خشک - 100 گرم
% 5

۷۲۰۰۰

۶۸,۴۰۰ تقسیمی

چای گیاهی علف لیمو هوتی بسته 20 عددی

چای سبز هوتی چای با طعم نعناع 20 بسته

در مجموع؛ ترکیبی از روان درمانی، تغذیه درمانی، و در برخی موارد، دارو درمانی ممکن است به درمان بی اشتهایی عصبی کمک کند. علاوه بر این، حمایت خانواده و دوستان نقش بسیار مهمی در بهبود روند درمان دارد. به یاد داشته باشید که درمان بی اشتهایی یک سفر طولانی است و صبر کلید موفقیت است.

این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاعاتی است. قبل از استفاده از پیشنهادات این مقاله حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر سلب مسئولیت دیجی کالا مجله را بخوانید.

سوالات متداول

علت بی اشتهایی چیست؟

علل بی اشتهایی متنوع است و می تواند بر اساس عوامل فیزیکی، روانی و پزشکی باشد. برخی از علل شایع بی اشتهایی عبارتند از مشکلات جسمی مانند بیماری ها، عفونت ها و کمبودهای تغذیه ای، عوامل روانی مانند استرس، افسردگی و اختلالات خوردن و همچنین عوارض جانبی برخی داروها.

چه زمانی برای درمان بی اشتهایی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کاهش اشتها بیش از یک هفته طول بکشد و با کاهش وزن ناگهانی، خستگی مفرط، ضعف عضلانی، حالت تهوع یا تپش قلب همراه باشد، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

عوارض بی اشتهایی چیست؟

بی اشتهایی طولانی مدت می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. وقتی برای مدت طولانی غذا نمی خوریم، بدن ما از مواد مغذی مورد نیاز خود محروم می شود. این کمبود مواد مغذی می تواند منجر به سوء تغذیه و کاهش وزن شدید شود.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا