تاثیر یک میان وعده مناسب بر تامین انرژی دانش آموزان در مدرسه

تاثیر یک میان وعده مناسب بر تامین انرژی دانش آموزان

انتخابتو و به نقل از و به نظر می رسیداحمد اسماعیل زاده با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و اهمیت تغذیه در سلامت دانش آموزان تاکید کرد: تهیه میان وعده های سالم و مغذی بر سلامت دانش آموزان و همچنین حفظ و تامین سلامت آنان تاثیر مثبت دارد. وی در تشریح آموخته های خود گفت: غذا در کیسه برای میان وعده های مدرسه برای دانش آموزان، بهتر است ترکیبی از پروتئین، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات باشد.

میوه ها و سبزیجات یکی از انتخاب های مناسب به عنوان میان وعده در مدرسه هستند، زیرا سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند و برخی از ویتامین های مورد نیاز دانش آموزان مانند ویتامین A و C را تامین می کنند. ویتامین های گروه B و مواد معدنی مانند پتاسیم به تقویت سیستم ایمنی دانش آموزان کمک می کند.

درست کردن یک ساندویچ سالم

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه عمومی وزارت بهداشت ادامه داد: خیار، گوجه فرنگی و کدو تنبل نیز گزینه های مناسبی برای میان وعده هستند. خیار و گوجه فرنگی را می توان به عنوان ساندویچ سالم برای دانش آموز تهیه کرد، بنابراین ساندویچ سالم به معنای ساندویچ با پنیر یا پنیر است. فندق گردو، پسته، بادام یا سبزیجات و کاهو، تخم مرغ، کتلت، انواع کاکائو، فلافل خانگی یا آلویه و همبرگر

اسماعیل زاده گفت: برای تهیه یک ساندویچ سالم بهتر است از نان های سبوس دار مانند سنگک و بربر استفاده شود، بهتر است تا حد امکان از نان لواش و باگت سفید در ساندویچ ها استفاده نشود و همچنین به دلیل استفاده از پنیر خامه ای استفاده نشود. به محتوای بالای آن محتوای چربی

از درست کردن سوسیس و کالباس خودداری کنید

وی بر پرهیز از سوسیس و کالباس تاکید کرد و ادامه داد: یکی از مواد غذایی که این روزها مورد علاقه بسیاری از کودکان و نوجوانان است، کره بادام زمینی است که توصیه می شود مصرف آن را به هفته ای یک بار محدود کنید زیرا کره بادام پرکالری و پرکالری است. می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی در کودکان به دلیل عدم ورزش شود. لازم به ذکر است که مصرف کره بادام زمینی در صورتی که کودک دارای اضافه وزن یا چاق است به یک بار در ماه محدود شود.

مدیرکل دفتر توسعه تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: سمنو همچنین سرشار از ویتامین های گروه B است و می تواند نیاز برخی دانش آموزان را برطرف کند، کدو تنبل بخارپز با کمی دارچین نیز گزینه مناسبی برای میان وعده های دانش آموزان است. فرا رسیدن فصل سرما و آنفولانزا و سرماخوردگی فصلی با توجه به افزایش موارد، مصرف منابع غنی از ویتامین های A و C مانند کدو تنبل، پرتقال، نارنگی، هویج، خرما، انار و موز به پیشگیری از بیماری های فصلی کمک می کند. هر روز از این غذاها به عنوان میان وعده کودک خود استفاده کنید.

استفاده از شیر ساده و بیسکویت دانه ای

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: به دلیل قند زیاد، بهتر است به جای شیر طعم دار، آبجو و نوشابه از شیر ساده و به ویژه به جای کیک و بیسکویت خامه ای از بیسکویت سبوس دار استفاده شود.

صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است

وی با بیان اینکه صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است، افزود: بسیاری از کودکان و نوجوانان به طور منظم وعده سحری خود را از دست می دهند و خوردن صبحانه مقوی می تواند به عملکرد بهتر دانش آموزان در مدرسه کمک کند.

نقش والدین در تغذیه کودکان

مدیرکل دفتر توسعه تغذیه جامعه وزارت بهداشت با جلب توجه به نقش والدین در انتخاب رژیم غذایی سالم برای کودکان، گفت: تغذیه سالم و فعالیت بدنی به رشد، یادگیری، استخوان سازی و تقویت ماهیچه های کودکان کمک می کند. پدر، مادر یا معلم می توانند الگوی مناسبی برای فرزندان در ایجاد رفتارهای سالم و سبک زندگی مناسب باشند.

اسماعیل زاده ادامه داد: کودکان با مشاهده و انجام دادن یاد می گیرند، پس الگوی خوبی برای کودک خود باشید و در کنار فرزندان خود از وعده های غذایی و میان وعده های سالم استفاده کنید.