تا اینجا خیلی نزدیک/ «ایران را به درستی چهارراه فرهنگ ها و تمدن ها می نامند»

تا اینجا خیلی نزدیک ایران را به درستی چهارراه فرهنگ

مکان های باستانی و بناهای قدیمی مانند مساجد، مدارس و کاخ ها حکایت از تنوع تاریخی این جغرافیای کهن دارد. این بناها و بناها تا امروز تکیه گاه ما بوده اند و بقایای نیاکان ما مسیر ما را در طول تاریخ روشن کرده است.

ایران را به درستی محل تلاقی فرهنگ ها و تمدن ها می نامند و ما با بسیاری از کشورهای همسایه و حتی غیر همسایه میراث مشترکی داریم، بنابراین می توان ردپای فرهنگ ایرانی را در کشورهای بسیار دور یافت.
اگرچه ایران بارها مورد هجوم مهاجمان خونخوار قرار گرفته و آثار حماسه ایرانی هنوز در خرابه های تاریخی باقی مانده نمایان است، اما ملت بزرگ ایران با صلابت و لطف و تجربه خود همواره فرهنگ های جدید را با پختگی و هوشمندی پذیرفته است. او طرحی برای غنی‌سازی فرهنگ‌های تازه شکل‌گرفته ایجاد کرد و اغلب مهاجمان را به اندازه اثربخشی این حملات تحت تأثیر قرار می‌داد.

ایرانیان یکی از ملل نادر در جهان هستند. یکی از عوامل مهم در پایداری ایران، میراث فرهنگی ماست. میراث فرهنگی میراث گرانبهایی است که از گذشته به ما رسیده است. مهم ترین وظیفه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپردن این میراث کهن است.

مراقبت از این میراث، حفاظت از آن، زنده نگه داشتن و ترویج آن از مهمترین وظایف این وزارتخانه است که از بدو تأسیس تاکنون به آن اهمیت چندانی داده نشده است. باید بپذیریم که متولیان خوبی نیستیم. این یک میراث ارزشمند در سراسر جهان بود، هر چه بیشتر بود، بهتر با آن برخورد می شد. گاهی اوقات استان یا حتی شهر ما ساختمان ها و مکان های میراثی بیشتری نسبت به برخی کشورها دارد.

هزینه کشف، حفاظت، حفظ و ترویج این میراث ارزشمند، نوعی سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی برای حال و آینده این ملت بزرگ است. باستان شناسان، مرمتگران، پژوهشگران و متولیان میراث فرهنگی ملموس و ناملموس فقط کارمندان یک دستگاه اجرایی نیستند. آنها با واسطه گری بین گذشته و حتی آینده این سرزمین ها ما را با ریشه های فرهنگی خود آشنا می کنند. پاسدار فرهنگ کهن پارسی اعم از ایران باستان و ایران اسلامی هستند. آنها حافظ آبرو و اعتبار ما در دنیا هستند.

محوطه‌ها و موزه‌های باستانی، اماکن میراثی و بناهای با ارزش فرهنگی عمیق و نیز تأکید بر میراث ناملموس، موتور توسعه کشور هستند. اگر ما به عنوان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخواهیم اصلاح را از یک نقطه شروع کنیم، آن نقطه میراث فرهنگی است. اگر به سهم خود در زمینه میراث به درستی عمل کنیم، بیشتر مشکلات گردشگری و صنایع دستی حل می شود و وجهه ایران در جهان نیز بهتر می شود. ما در سرتاسر جهان به خاطر شکوه گذشته و انعطاف پذیری و ثبات امروزمان شناخته شده ایم. نقش ایرانیان در جهان باستان و جهان اسلام بسیار غنی و ارزشمند است.
در حالی که کشورهای مختلف دنیا با صرف هزینه های گزاف و تاریخ نگاری سعی دارند نام خود را به گوش دیگران برسانند، ما ایران را داریم، ملتی بزرگ با تاریخ و تمدن کهن چه در گذشته های دور و چه در دوران اسلامی. مردم تاریخ نوشتند، فرهنگ پرورش دادند و آثاری که از خود به جای گذاشتند آنقدر ارزشمند است که هیچ کس نمی تواند نقش آنها را انکار کند.

به همین دلیل فکر می‌کنم باید به میراث فرهنگی و مرمت آن اهمیت داده شود، اما باید توضیح داد که اصلاح وضعیت میراث فرهنگی تنها به مشارکت باستان‌شناسان، مرمتگران، پژوهشگران، کارشناسان میراث فرهنگی و نگهبانان نیاز ندارد. دارایی های مشهود و کار و همکاری با نهادها و دستگاه های اجرایی مختلف مانند میراث ناملموس، دانشگاه ها، آموزش و پرورش و حتی فناوری های پیشرفته. امیدوارم دست به دست هم دهیم تا تصویری جدید از ایران باستان بسازیم!

منتشر شده در روزنامه شرق

23332333

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین