تجویز آنتی بیوتیک در ایران 10 درصد بالاتر از استاندارد جهانی / آنتی بیوتیک ها رو به اتمام است

عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک سفتریاکسون که منجر به مرگ

انتخابتو از سازمان غذا و دارو، آزیتا نبی زاده با اشاره به مصرف آنتی بیوتیک در ایران گفت: 40 درصد نسخه های تجویز شده در کشور حاوی آنتی بیوتیک است. در حین سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که بیش از 30 درصد نسخه ها حاوی آنتی بیوتیک نباشند.

میزان تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها که در سال‌های گذشته حدود 50 درصد بود، با اقدامات سازمان غذا و دارو و معاونت‌های سازمان غذا و دارو در سراسر کشور به 40 درصد کاهش یافت.

مدیر گروه ارزیابی و مدیریت و مطالعات اقتصادی فناوری سلامت سازمان غذا و دارو بر نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص عوارض مصرف خودسرانه یا نادرست آنتی بیوتیک ها تاکید کرد و گفت: امیدواریم اقدامات انجام شده به گونه ای باشد. دنبال کرد. در صورت مصرف، در سال های آینده شاهد استفاده منطقی از آنتی بیوتیک ها خواهیم بود.

نبی زاده وی ادامه داد: آنتی بیوتیک های موثر رو به اتمام است و اگر عاقلانه از این داروهای حیاتی استفاده نکنیم، شاهد اثرات مقاومت آنتی بیوتیکی خواهیم بود و به زودی به زمانی برمی گردیم که آسیب های جزئی می تواند جان انسان ها را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: میزان نسخه های حاوی آنتی بیوتیک در کشور ما 10 درصد بیشتر از میزان استاندارد اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت است.