تسمه تایم خودرو چیست و چه زمانی آن را تعویض کنیم؟

تسمه تایم خودرو چیست و چه زمانی آن را تعویض

تسمه تایم خودرو چیست و چه زمانی آن را تعویض

تسمه تایم یا زنجیر تایم خودرو که یکی از قطعات اصلی موتور است، کارکردهای زیادی دارد که با زمان استفاده و تعویض آن آشنا خواهیم شد.

به گزارش گجت نیوز، تسمه تایم یا زنجیر تایم خودرو نوعی تسمه تایم است که بخشی از موتور احتراق داخلی خودرو را تشکیل می دهد و می تواند زمان بندی سوپاپ های موتور را کنترل کند.

آشنایی با زنجیر تایم خودرو

زنجیر تایمی که میل لنگ را به میل بادامک متصل می کند می تواند باز و بسته شدن سوپاپ ها را کنترل کند. وظیفه اصلی این زنجیر هماهنگی عملکرد قسمت های بالایی و پایینی موتور خودرو است.

کار دیگر تسمه تایم این است که دقیقاً تعیین کند که سوپاپ‌های خودرو چه زمانی باز می‌شوند تا هوا و گاهی سوخت وارد سیلندرها شود و سپس اطمینان حاصل شود که پیستون‌ها می‌توانند سوخت و هوا را به هم فشرده کنند.

زنجیر تایم خودرو علاوه بر وظایف فوق، زمان باز شدن دریچه های خارجی را برای حذف گازها و سایر محصولات احتراق خودرو کنترل می کند.

این فرآیند به طور مداوم در داخل خودرو انجام می شود تا از آسیب به موتور جلوگیری شود. زنجیر تایم با روغن موتور روغن کاری می شود تا راحت تر حرکت کند. بدون شک تعویض به موقع روغن موتور در عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بسیاری از خودروها زنجیر تایم ندارند و از تسمه تایم استفاده می کنند که به مرور زمان بافت خود را از دست می دهد و نیاز به تعویض دارد.

چگونه بفهمیم که زنجیره زمان شکسته است؟

علائمی مانند صدای تق تق که از موتورخانه می آید از جمله نشانه های خرابی زنجیر تایم است. یکی از دلایل این صدا را می توان خرابی پارچه نایلونی صداگیر به کار رفته در زنجیر دانست.

سایر علائم رایج عبارتند از ناتوانی در استارت خودرو، لرزش در دور آرام و کند موتور، خاموش شدن موتور، کاهش قدرت و شتاب موتور و روشن شدن چراغ چک خودرو.

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق سریعا خودرو خود را نزد مکانیک ببرید تا دچار مشکل جدی و آسیب به موتور خودرو نشوید.

عمر مفید زنجیر تایم خودرو چقدر است؟

عمر مفید یک زنجیر زمان بستگی به این دارد که مالک وسیله نقلیه خاص چگونه زنجیر را حفظ کند. تعویض به موقع و منظم روغن موتور و سرویس خودرو طبق دستورالعمل سازنده منجر به عملکرد بهینه زنجیر می شود.

با نگهداری منظم و رعایت نکات بالا، می توانید از یک زنجیر تایم طولانی مدت با موتور خودرو SOHC یا DOHC بهره مند شوید.

اگر تعمیر و نگهداری دوره ای خودرو خود را فراموش کنید، علاوه بر مشکلات ذکر شده، زنجیر سایش ممکن است باعث اتصال پیستون به سوپاپ و از کار افتادن کامل موتور خودرو شما شود و در این صورت هزینه بالایی برای شما به همراه خواهد داشت.