(تصاویر) فرفیون یا شیرسگ; گیاهی که می تواند کور شود!

تصاویر فرفیون یا شیرسگ گیاهی که می تواند کور شود

در مورد تاسیسات فرفیون چه می دانید؟ فرفیون گیاهی از خانواده فرفیون و دارای شیره شیری بسیار سمی است.

به گزارش عصر ایران، برای درک بهتر سمیت این گیاه ابتدا به بررسی یک مورد سمیت واقعی می پردازیم:

مورد آموزشی: بیمار با چشم های ملتهب و درد شدید به اورژانس مراجعه می کند. پس از بررسی اطلاعات اولیه، تاریخچه باغبانی مورد بررسی قرار می گیرد. او اخیراً در مورد باغبانی صحبت کرد، اما استفاده از هرگونه مواد شیمیایی، اشیاء خارجی یا ضربه را رد کرد. وی شدت درد را با عدد 6 از 9 توضیح داد. فشار داخل چشم طبیعی بود و جسم خارجی مشاهده نشد. برای اجرای پروتکل درمانی، چشم ها شسته و سپس از قطره چشمی کلرامفنیکل که فاقد مواد نگهدارنده و روان کننده بود استفاده شد. پس از چند روز، التهاب فروکش کرد و چشم بهبود یافت.

(تصاویر) فرفیون یا شیرسگ;  گیاهی که می تواند کور شود!

علاوه بر این، جنبه های بالینی و جزئیات موضوع به همراه تیم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب برای تایید یا تکذیب وجود گیاه فرفیون در باغ با بیمار تماس گرفته شد. پس از جستجو در محوطه باغ، Euphorbia lathyrsis شناسایی شد.

(تصاویر) فرفیون یا شیرسگ;  گیاهی که می تواند کور شود!

شایان ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت مجله معتبر نیچر به کلیه اطلاعات مربوط به فرفیون و سمیت چشمی آن دسترسی داشته باشند.

این نوع نیز با آسیب شیمیایی قلیایی و درد شدید همراه است. با توجه به کاربرد گسترده آن به عنوان یک گیاه زینتی و همچنین امکان یافتن آن به عنوان علف هرز در باغات، افزایش آگاهی پرسنل بهداشتی، پرستاران و باغداران در اولویت قرار خواهد گرفت. در واقع، در موارد اضطراری مشابه، همیشه توصیه می شود که در مورد زمینه باغبانی پرس و جو کنید.

Euphorbia سرده ای از گیاهان از خانواده Euphorbiaceae است. حداقل 2100 گونه از این گیاهان شناخته شده است و یکی از متنوع ترین گروه های گل در این سیاره هستند. شایان ذکر است که حداقل بیست و یک گونه در بریتانیا کشف شده است. همه گونه های فرفیون پس از قطع کردن گیاه، شیره لاتکس سفید رنگ تولید می کنند. شیره آزاد شده اغلب سمی است. با این حال، سمیت آن بین گونه ها متفاوت است. خواص سوز آور این شیره از زمان یونان باستان برای درمان زگیل ها مورد استفاده قرار گرفته است. علم جدیدتر نشان داده است که شیره حاوی دیترپنوئید دی استر با فعالیت ضد نئوپلاستیک در جوندگان است.

(تصاویر) فرفیون یا شیرسگ;  گیاهی که می تواند کور شود!

به طور کلی، علائم سمیت چشمی متوسط ​​است و پس از چند روز مراقبت همراه با درمان برطرف می شود. البته سوختگی شدید ملتحمه، افزایش فشار داخل چشم، کراتیت شدید و ادم قرنیه نیز در برخی موارد مشاهده شده است. اینها شامل خطر زخم قرنیه است و موارد زیادی از کوری بعدی گزارش شده است.

اگرچه درمان تا حد زیادی تجربی باقی می ماند، درمان این سناریو به عنوان یک آسیب قلیایی، شستشوی موضعی گسترده با توجه به pH و وجود جسم خارجی در چشم است. سایر اقدامات احتیاطی شامل استفاده از روان کننده ها، قطره های چشمی آنتی بیوتیک و پانسمان های فشاری است. استفاده از استروئیدهای موضعی نیز بحث برانگیز است، اما با توجه به اینکه بیشتر عوارض با عفونت های ثانویه همراه است، بهتر است از مصرف استروئید خودداری کنید.

مراقبت از گیاه فرفیون متفاوت است، اما همه آنها نیاز به هرس دارند. برخی از گونه های همیشه سبز فقط پس از گلدهی نیاز به هرس دارند، در حالی که برخی دیگر ساقه هایی دارند که باید هر دو سال یکبار هرس شوند. به طور کلی در باغبانی و مراقبت از این گیاه باید از تماس چشمی خودداری کرد و استفاده از دستکش و عینک محافظ را نیز نباید فراموش کرد.

(تصاویر) فرفیون یا شیرسگ;  گیاهی که می تواند کور شود!

همچنین هنگام باغبانی باید مراقب کودکان خود باشیم و همه گونه های خطرناک را از مکان هایی که کودکان می توانند آنها را بخورند یا لمس کنند دور نگه داریم. اگرچه مسمومیت ها نادر هستند، اما علائم جدی مانند خواب آلودگی، حالت تهوع و استفراغ یا درد شدید نیاز به مراقبت پزشکی دارد. در صورت بروز علائم مسمومیت، برای تشخیص سریعتر، همراه داشتن نمونه گیاه مشکوک با فرد توصیه می شود.