بعدی- بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل مدعی شد که اختیارات مربوط به مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل را از دولت فلسطین سلب کرده است.
به گزارش انتخابتو به نقل از الجزیره، به گفته اسموتریچ، بر اساس این تصمیم، برخی از نیروهایی که قبلا در الخلیل و اماکن مقدس این شهر مستقر بودند، دیگر تحت کنترل این نهاد فلسطینی نخواهند بود.
مسجد ابراهیمی یکی از کانون های تنش بین فلسطینی ها و اسرائیل در سال های اخیر بوده است. طی چند دهه گذشته، اسرائیل با محدود کردن دسترسی به بخشهایی از شهر قدیمی الخلیل و اعمال تدابیر امنیتی گسترده، کنترل خود را بر این مکان مذهبی افزایش داده است.
قدمت این مکان به بیش از دو هزار سال می رسد. دیوارهای سنگی عظیم اطراف مقبره در زمان هرود بزرگ، پادشاه یهودا ساخته شد و بعدها در دوره بیزانس کلیسایی بر روی آن ساخته شد. با فتح فلسطین توسط مسلمانان در قرن هفتم میلادی، این بنا به مسجد تبدیل شد و به تدریج به یکی از مهم ترین مراکز زیارتی جهان اسلام تبدیل شد.
معماري كنوني مسجد ابراهيمي كه طي قرنها در زمان حكومت ايوبيان، مماليك و عثماني توسعه يافته و بخشهايي از تزيينات آن نيز يادآور اين دورهها است. این مسجد علاوه بر ارزش مذهبی، یکی از مهم ترین بناهای تاریخی فلسطین به شمار می رود.
مسجد ابراهیمی پس از اشغال کرانه باختری در سال 1967 به یکی از حساس ترین نقاط درگیری فلسطین و اسرائیل تبدیل شد. اوج این تنش ها در سال 1994 و پس از کشته شدن ده ها فلسطینی نمازگزار در مسجد رخ داد.











ارسال پاسخ