توزیع 20000 پزشک در مناطق فقیرنشین در 2 سال گذشته / افزایش 5 برابری حق اقامت پزشکان

توزیع 20000 پزشک در مناطق فقیرنشین در 2 سال گذشته

انتخابتو و به نقل از و به نظر می رسیدسعید کریمی با بیان اینکه در حوزه دسترسی و توسعه خدمات درمانی در دوره کوتاه دولت شهید رئیسی 17 هزار تخت بیمارستانی در کشور افتتاح شد که این تعداد تخت معادل 10 درصد کل تخت های قبل و بعد است، گفت: . انقلاب و 15 درصد بخش دولتی است که در هیچ دوره ای از گذشته مشابهی ندارد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در این مدت با قدرت مردم 3000 تخت بیمارستانی خصوصی به ظرفیت کشور اضافه شد، تخت های مراقبت ویژه کودکان از 500 به بیش از 1050 افزایش یافت و بیش از 2000 کودک کاشت حلزون شنوایی دریافت کردند. به صورت رایگان انجام شد و صف انتظار کاشت حلزون به صفر رسید.

قائم مقام وزیر بهداشت با تشریح توزیع سالانه 10 هزار پزشک در مناطق فقیرنشین در دو سال گذشته، گفت: از این تعداد 3 هزار پزشک متخصص هستند، بنابراین مردم می توانند به خدمات تخصصی و فوق تخصصی پزشکی دسترسی پیدا کنند. به مراکز دولتی و پزشکان فوق ظرفیت پرداختی صورت نگرفت. در این دولت سقف برداشته شد و راه پله ها نیز تعویض شد و حق سکونت و دائمی پزشکان در مناطق محروم تا پنج برابر افزایش یافت.

کریمی تصریح کرد: یکسان سازی تعرفه های بخش خصوصی و دولتی یکی از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و در دولت مردمی اجرا شد و واحد جراحی «ک» 101 هزار تومان است. 101 هزار تومان در بخش دولتی برای پزشکان تمام وقت و 101 هزار تومان در بخش خصوصی برای بیماران. بخش دولتی نباید به بخش خصوصی منتقل شود، پزشکان کمتر تمایلی به ترک بخش دولتی و کار در بخش خصوصی خواهند داشت.

2500 پزشک در این مدت با اشاره به اضافه شدن 1700 پزشک تمام وقت به ظرفیت کشور در دولت مردمی ناقص در حوزه حمایت مالی از بیماران به ویژه دهک پایین، 50 درصد بیماران از مراکز دولتی و دانشگاهی خدمات رایگان دریافت می کنند که شامل شهرنشینان زیر 20 هزار نفر، عشایر و روستاییان بالای 20 هزار نفر می شود. در مسیر ارجاع 30 میلیون نفر از متقاضیان تحت پوشش کمک های اجتماعی و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که سه درصد اول درآمد و هشت میلیون کودک تحت پوشش هستند.

قائم مقام وزارت بهداشت از تامین اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی برای راه اندازی صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج در سال 1401 خبر داد و گفت: تامین مالی این صندوق در سال گذشته 7 هزار میلیارد تومان و 12 هزار تومان بوده است. میلیارد تومان در سال گذشته. در حالی که امسال 16 بیماری تا قبل از دولت مردمی تحت پوشش بود، با راه اندازی این صندوق تعداد بیماری های تحت پوشش به 107 مورد رسید.

کریمی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت، توسعه تجهیزات پزشکی سنگین و نیازمند سرمایه در کشور است، گفت: بخشی از این تجهیزات در زمان شیوع کرونا فرسوده شده بود و این تجهیزات باید نوسازی می شد. تاکنون 380 دستگاه سنگین، سرمایه ای و پیشرفته در بیمارستان های دولتی عرضه و توزیع شده است که قیمت این دستگاه ها گاه از مرز یک میلیون دلار نیز گذشته است.

مردم به ویژه در مناطق فقیرنشین نباید از این خدمات محروم شوند، این دستگاه ها در سراسر کشور توزیع شد و 44 دانشگاه و دانشکده پزشکی با رعایت عدالت و خدمات برابر ارائه شد. این وام یک قرارداد بین المللی است و نیاز به تایید شورای اسلامی و تایید دولت دارد و مربوط به مبارزه با کرونا است.

معاون وزیر بهداشت گفت: مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه امسال در دیدار با کارگران گفتند که ما در حوزه پزشکی و بهداشت پیشرو هستیم و در منطقه برابری نداریم. در جهان نیز بخشی از آن ما کشورهای برجسته ای هستیم، بنابراین نباید نقاط قوت سلامت کشور را تحقیر کنیم.

کریمی با تاکید بر اهمیت جوان و تخصص در دولت چهاردهم، سخنان خود را اینگونه ادامه داد: من در اینترنت دیدم که رئیس جمهور دوره بعدی می گوید می خواهم وزرای خود را از بین جوانان انتخاب کنم و این رویکرد بسیار خوبی است. البته توصیه می شود حرفه ای ها و پیشکسوتان نیز باید بهره مند شوند. جوانان متخصص و مصمم در کشور کم نیستند و با شناختی که از او داریم می دانیم که به جوانان و متخصصان اعتماد دارد.

وی تاکید کرد: در دولت مردمی طرح حذف هپاتیت C را در کشور راه اندازی کرده ایم، این بیماری هم اکنون درمان دارد و قابل رفع است. حدود 30 هزار نفر در دولت مردمی تحت درمان رایگان قرار گرفتند و 80 هزار بیمار هپاتیت C کشف شده در کشور داریم که این طرح ادامه دارد.

معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه تعداد تخت های توانبخشی در دولت سیزدهم 3 برابر شد، گفت: در حال حاضر 300 تخت توانبخشی در کشور داریم که می توان این تعداد را به 800 تخت افزایش داد و در کنار آن اقدامات مهم و ارزشمندی انجام می شود. اقدامات صورت گرفته در زمینه معیشت کارکنان نظام پرستاری و نظام سلامت در دو سال گذشته در مدت 10 ماه انجام شده و در دو سه سال اخیر افزایش معقولی در تعرفه های پزشکی داشته و گذشته به تعویق افتاده است. وسعت

کریمی تحولات اخیر در حوزه پیوند اعضا، تعرفه های پزشکی، توسعه خدمات و زیرساخت ها از جمله اورژانس بیمارستانی، حمایت مالی از بیماران، توسعه بخش های درمانی، اشتغال 25 هزار نیروی انسانی را مهم ارزیابی کرد و افزود: هیچ مجموعه ای نمی تواند ادعا کند. برای رهایی از مشکلات ممکن است نقاط ضعفی وجود داشته باشد که با تبادل نظر، پنهان نکردن دیدگاه منتقدان و گوش دادن به تعصبات شخصی می توان آنها را به حداقل رساند. همچنین آماده کمک به دولت آینده هستیم و تجربیات خود را در اختیار حاکمان قرار می دهیم.