جزئیات شیوع سرخک + علائم و راهکارهای توصیه شده برای جلوگیری از عفونت

جزئیات شیوع سرخک علائم و راهکارهای توصیه شده برای

به گزارش خبرگزاري ايمنا، با توجه به فرا رسيدن ايام زيارتي اربعين، رعايت تمهيدات بهداشتي براي حفظ سلامت زائران از اهميت ويژه اي برخوردار است و امسال نيز مسئولان مربوطه هشدارهاي لازم را صادر كرده اند. توصیه هایی به زائران در مورد همه گیری سرخک در عراق

سرخک یک بیماری عفونی تنفسی است و موثرترین راه برای مبارزه با آن واکسیناسیون به موقع است. بر اساس بیانیه وزارت بهداشت، امسال به دلیل پوشش ناکافی واکسیناسیون برای کودکان، مواردی از اپیدمی سرخک در عراق مشاهده شد.

ویروس سرخک معمولاً به کودکان منتقل می شود، اما بزرگسالان نیز در صورت عدم سابقه ابتلا به این بیماری یا واکسینه شدن در معرض خطر هستند، بنابراین از والدین انتظار می رود قبل از رفتن به پیاده روی اربعین به واحد بهداشت مقیم خود مراجعه کنند. کودکان زیر 15 سال به طور کامل واکسینه می شوند.

علاوه بر این، بر اساس اظهارات رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، سرخک تنها به عراق محدود نمی‌شود، سرخک در عراق نیز به دلیل اپیدمی سرخک که در پاکستان و افغانستان اپیدمی شد، در عراق نیز مشاهده شد. سال با افزایش موارد در افغانستان و پاکستان در استان سیستان و بلوچستان با این بیماری مواجه شدیم و با اقداماتی که در این استان انجام دادیم توانستیم بیماری سرخک را نیز کنترل کنیم.

با توجه به پرونده سرخک در عراق، وزارت بهداشت به دانشکده‌های پزشکی استان‌های غربی این کشور اعلام کرد که در صورت وجود نقص در پرونده واکسیناسیون کودک، باید نسبت به این موضوع احتیاط شود. هدف از واکسیناسیون کودکان این است که افراد کمتر در معرض ابتلا به سرخک قرار بگیرند و از شیوع گسترده این بیماری در کشور جلوگیری شود.

در آستانه اربعین حسینی به تمامی افراد زیر 15 سال که قصد سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین را دارند توصیه می شود سوابق واکسیناسیون خود را بررسی کنند تا حداقل دو پرونده واکسیناسیون سرخک داشته باشند، البته سوابق ایمن سازی توصیه می شود. و هیچ تعهدی وجود ندارد.

در صورتی که شهروندان ایرانی نتوانند سابقه واکسیناسیون خود را بررسی کنند، می توانند به مراکز درمانی مراجعه کرده و از وضعیت واکسن سرخک مطلع شده و در صورت لزوم واکسن را دریافت کنند.

البته واکسیناسیون سرخک محدود به دوره اربعین نیست و اگر افراد زیر 15 سال واکسن سرخک را انجام نداده باشند، می توانند هر زمان که بخواهند به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و واکسن سرخک را دریافت کنند.

همچنین لازم به ذکر است که وزارت بهداشت با اطلاعیه ای اعلام کرد با توجه به اپیدمی سرخک در افغانستان و پاکستان با افزایش موارد این بیماری در استان سیستان و بلوچستان و در عین حال مواجه هستیم. زمان، ما قادر به مبارزه با این بیماری هستیم. برای کنترل بیماری سرخک در این استان با رعایت نکات احتیاطی.

وزارت بهداشت با توجه به این وضعیت سرخک در عراق به دانشگاه های علوم پزشکی استان های غربی این کشور اطلاع داده است که در صورت نقص در پرونده واکسیناسیون کودک باید اقدام کنند و همچنین به تمامی افراد زیر 15 سال اطلاع داده است. به کسانی که قصد سفر به عراق و شرکت در مراسم را دارند توصیه می شود سوابق واکسیناسیون خود را بررسی کنند تا مطمئن شوند حداقل دو پرونده واکسیناسیون سرخک دارند.

علائم سرخک

علائم سرخک حدود 10 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود و علائم و نشانه های سرخک عبارتند از:

  • بعد
  • سرفه خشک
  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • چشم ملتهب (ملتحمه چشم)
  • لکه های کوچک سفید با مرکز سفید مایل به آبی در زمینه قرمز که در داخل دهان و روی پوشش داخلی گونه ایجاد می شوند، لکه نامیده می شوند. مجتمع آنها هم می گویند
  • کمی حباب ها پوست با لک های بزرگ و سر راست آنها اغلب روی هم تشکیل می شوند

علل سرخک

سرخک یک بیماری بسیار مسری است که توسط ویروسی ایجاد می شود که در بینی و گلوی یک کودک یا بزرگسال آلوده تکثیر می شود. سپس، هنگامی که فرد مبتلا به سرخک سرفه، عطسه یا صحبت می کند، قطرات آلوده در هوا منتشر می شود و افراد دیگر می توانند آلوده شوند. آنها را بگیر تا نفس بکشند.

قطرات آلوده همچنین ممکن است روی سطحی فرود بیایند، جایی که ممکن است برای چندین ساعت فعال و عفونی باقی بمانند. شما می توانید با قرار دادن انگشتان خود در دهان یا بینی خود یا با مالیدن چشمان خود پس از تماس با سطح آلوده به ویروس مبتلا شوید.

تقریباً 90 درصد از افراد مستعدی که با یک فرد آلوده در تماس هستند، مبتلا می شوند.

عوامل خطر

عوامل خطر برای سرخک عبارتند از:

واکسینه نشدن: اگر واکسن نزنید، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.

سفرهای بین بین المللی: اگر به کشورهای در حال توسعه سفر کنید که سرخک در آنها شایع تر است، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است.

کمبود ویتامین A: اگر ویتامین A کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشید، به احتمال زیاد علائم و عوارض جدی تری خواهید داشت.