جواد مزدآبادی: تعامل مراکز سناریو و دانشگاهیان اصلی ترین راه برون رفت از شرایط کنونی است

جواد مزدآبادی تعامل مراکز سناریو و دانشگاهیان اصلی ترین راه

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، جواد مزدآبادی با انتقاد از اینکه در زمینه پرورش استعدادهای جوان فیلمنامه نویسی در حوزه هنری درست عمل نکردیم، افزود: به دلیل عدم کشف و شکوفایی استعدادهای جوان در ادارات در حوزه های مختلف دچار کسری هستیم. برای مثال، در ژانر کمدی، تعداد محدودی از افراد با مهارت های قلم وجود دارند. در ژانرهای دیگر بهتر نیست.”

این کارگردان با بیان اینکه بحث فیلمنامه در کشور ما همیشه مغفول مانده است، گفت: از نظر فیلمنامه نویسی در شرایطی هستیم که اکثر متون نمایشی بین ده ها نویسنده رفت و آمد دارند و مدام در حال نوشتن آثار مختلف هستند و هیچ. فرد جدیدی وارد این عرصه می شود.»

وی به عنوان راه حلی برای این مشکل ارائه آموزش سناریو در سطح آکادمیک را پیشنهاد کرد و گفت: اساس این حرفه باید در مدارس ایجاد شود، می توان فیلمنامه نویسی را در برنامه درسی مدارس گنجاند تا کودکان خلاق و دارای قوه تخیل را جذب کنند. امکان یافتن و جذب استعدادها از این طریق در دانشگاه وجود دارد اصولاً مراکز تولید فیلم «تعامل مراکز دانشگاهی با مراکز دانشگاهی یکی از بزرگ‌ترین راه‌حل‌ها است، زیرا ما با استعداد کمبود نداریم، اما مشکل داریم. این است که آنها نمی توانند به عرصه حرفه ای راه پیدا کنند، اگر تهیه کنندگان سینما و تلویزیون بتوانند از این استعدادها استفاده کنند، شکاف فیلمنامه نویسان جوان و جدید پر می شود.

کارگردان سریال «چهارچخ» در اظهارات خود درباره دستمزد فیلمنامه نویسان خاطرنشان کرد: حدود یک سال است که این روند رو به بهبود بوده و افزایش تعداد قراردادها بهتر شده است. از این رو اگرچه هنوز تعداد فیلمنامه نویسان در ذهن برخی از تهیه کنندگان کم است، اما می بینیم که تابوی پرداخت دستمزد کم به فیلمنامه نویسان شکسته شده است».

این کارگردان که بیش از 100 فیلم مستند را در کارنامه خود دارد، درباره نقش رویدادهای استارت آپی در کشف و شکوفایی استعدادها گفت: هر مرکزی که در راستای شکوفایی استعدادهای نویسندگی فعالیت کند ستودنی است. اما نباید فراموش کرد که علاوه بر آموزش، راهکارهایی برای رساندن این مهارت ها به عرصه حرفه ای نیز باید در نظر گرفته شود. مزدآبادی افزود: مراکز می‌توانند با برگزاری سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و استارت‌آپ‌ها قویاً از کار خود دفاع کنند و در نهایت برخی از نخبگان را کشف و با کار حرفه‌ای آشنا کنند.

۲۴۵۲۴۵

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین