حفظ هویت مستقل سینمای مستند پس از جشنواره هجده ساله «سینما حقیقت»/از سیر تا پیاز جشنواره

حفظ هویت مستقل سینمای مستند پس از جشنواره هجده ساله

پریسا ساسانیان: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویا در سال ۱۳۶۳ با نام مرکز سینمای تجربی و نیمه حرفه ای و با هدف گسترش آموزش و تولید سینمای مستند و فیلم های نیمه بلند حرفه ای تأسیس شد. وی در سال 1392 مدیریت مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی را بر عهده گرفت و قبل از تأسیس جشنواره «سینما حقیقت»، «سینما ویژن فرانسه»، «ویژن سینمای هلند»، «ویژن سینمای فلسطین» و «ویژن سینمای لبنان» در چهار عنوان دوره تشکیل شدند. فیلم های مختلف از اروپا و خاورمیانه.

نگاه مدیریت فرهنگی به جریان سینمای مستقل

حتی برگزاری هفته های فیلم در سینمای فلسطین و دعوت از کارگردانان مشهور سینمای جهان به منظور ارتقای استعدادهای جوانان ایرانی در عرصه فیلم مستند؛ جشنواره بین‌المللی فیلم استند ایران مقدمه‌ای برای تأسیس «سینما حقیقت» بود.

محمد آفریده دبیر جشنواره سینمای حقیقت که در سه دوره بین سال های 1385 تا 1387 برگزار شد، در گفت و گو با انتخابتو اظهار داشت: تمام تلاش ها برای برپایی جشنواره ای شایسته در عرصه بین المللی انجام شده است و امیدوار است جشنواره سینما حقیقت موفق خواهد بود. خاطره ای ماندگار و مبارک برای آینده سینمای مستند خواهد بود.

با تغییر مدیریت، مسیر «سینما حکیکت» ادامه یافت

یکی از ویژگی های این جشنواره بین المللی توجه به این موضوع بود که این رویداد سینمایی با وجود تغییر مدیریت به قوت خود باقی ماند و در هر دوره فیلم های مختلفی با توجه به سیاست های سینمایی دولت ها به نمایش درآمد. مدیریت این مرکز بر اساس مبانی شفیع آقامحمدیان است که پس از آفریدا اسکان گسترش یافت. وی این جشنواره را به عنوان دبیر به مدت 3 دوره برگزار کرد. آقامحمدیان یکی از کارگردانان با سابقه صدا و سیما بود و بعدها محمدمهدی طباطبایی نژاد و محمد حمیدی مقدم که تجربه مشابهی در تلویزیون داشتند، مدیران بعدی این مرکز شدند.

هجده سال

در همین راستا، محمدمهدی طباطبایی نژاد به عنوان مدیرعامل مرکز با روی کارآمدن دولت یازدهم، مسئولیت ششمین دوره این جشنواره یعنی هفتمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» را تا سال 1393 بر عهده داشت. محمد حمیدی مقدم از دوازدهمین دوره و سیزدهمین دوره تا آخرین دوره، مسئولیت جشنواره هجدهم را بر عهده گرفته و در پایان جشنواره هجدهم، کرسی دبیری را بر عهده خواهد گرفت. رویداد فرهنگ و سینما برای ششمین بار برگزار می شود.

کدام فیلمسازان در جشنواره «سینما حقیقت» خوش درخشیدند؟

هجده سال

یکی از موفقیت‌های سینمای مستند، ظهور مستندسازان مستقل و مستقل در سینمای ایران بود که توانستند با تولید آثار متفاوت در جشنواره‌های بین‌المللی پیام جدیدی بدهند. بدین ترتیب وحید موسائیان با فیلمبرداری مستند «سرزمین های گمشده» دیپلم افتخار بهترین مستند بلند را دریافت کرد. با حمایت از شناخته شدن در این جشنواره، راه موسیان به سینما باز شد و آثاری چون «گلچهره» و «فرزند چهارم» را تولید کرد. کیوان علی محمدی و امید بنکدار نیز برای اولین بار در «سینما حقیقت» با مستند «MDMA» خوش درخشیدند و این دو تهیه کننده در ادامه به ساختن بسیاری از فیلم های مستند، تجربی و داستانی در کنار هم پرداختند.

هجده سال

در میان سینماگران زن، پریوش تداری نیز برای مستند کوتاه «نزدیکتر به نفس» دیپلم افتخار دریافت کرد.

جایزه سینما نرگس آبیار از «سینما حقیقت»

نرگس آبیار نامی است که به سرعت در سینما محبوب می شود. او با ساخت فیلم های بلندی چون «شیار 143»، «نفس»، «شب اتمام ماه» درخشید. اما آنچه مهم است، دیپلم افتخار کارگردانی مستند «آخرالزمان» در سومین جشنواره «سینما حقیقت» است.

با توجه به اینکه عمر جشنواره «سینما حقیقت» به 18 سال رسیده است. غیر از کارگردانانی که از مسیر سینمای مستند به سینمای داستانی رسیدند. فیلمسازانی هم بودند که به عنوان کارگردان و تهیه کننده به سینمای مستند روی آوردند و آردا عطارپور از پیشکسوتان این عرصه است.

سرمایه برای آینده

عطارپور که فیلم‌های دیرینه‌ای چون «خلیج فارس» و «پرنیان» را در کارنامه خود دارد، در بیانیه‌ای به خبرنگار انتخابتو گفت: امسال هجدهمین سال برگزاری این رویداد سینمایی است، اما همچنان این جشنواره یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی در حوزه مستند که فیلمسازان جوان آثار یکدیگر را می بینند و به تبادل نظر می پردازند.» من معتقدم یکی از آنها وجود دارد. در واقع برپایی جشنواره سینما یک سرمایه واقعی برای آینده ایران و فرزندانش است.

هجده سال

وی ادامه داد: عدم برگزاری این جشنواره می تواند آسیب بزرگی به نسل جوان فیلمساز وارد کند. چون سینمای مستند به جایی نیاز دارد که بتواند همزمان نمایش و رقابت داشته باشد و جشنواره سینما حقیقت این فرصت را به کارگردان می دهد.

عطارپور خاطرنشان کرد: وی با وجود دیدگاه‌های سیاسی و سانسور در دولت‌های مختلف در قدرت بود. اما همچنان تماشای مستندهای ایرانی یک اتفاق مهم است. ضمن اینکه در شرایط فعلی امکان برگزاری چنین جشنواره ای وجود ندارد و باید از سرمایه های فرهنگی خود در عرصه های مختلف صیانت کنیم.

۲۴۳۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین