حمایت تغذیه ای از کودکان دارای ناتوانی های رشدی / شفای 70 درصد کودکان با ضعف شدید

حمایت تغذیه ای از کودکان دارای ناتوانی های رشدی

انتخابتو به نقل از وبدا، احمد اسماعیل زاده گفت: در سال 1401 طرح حمایت تغذیه ای از کودکان زیر پنج سال دارای اختلال رشد 60 هزار کودک را تحت پوشش قرار داد و ماهانه 125 هزار تومان از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت کرد. از این بچه ها

وی افزود: نظارت بر رشد کودکان و مراقبت های تغذیه ای از طریق نظام سلامت انجام شد اما از شش ماهه دوم سال 1402 بودجه بسیار جدی با حمایت مالی سازمان برنامه و بودجه کشور به این برنامه اختصاص یافت.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: طرح حمایت از تغذیه و همکاری کودکان زیر پنج سال با هدف ارتقای وضعیت تغذیه کودکان بر اساس تست واسا با همکاری کشور انجام شد. سازمان برنامه و بودجه در وزارت کار و رفاه اجتماعی مهر 1402 راه اندازی شد.

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: در این برنامه ماهانه یک میلیون تومان از طریق کالابرگ برای 5 خانوار اول و 600 هزار تومان برای ماه های ششم و هفتم توزیع می شود و بودجه ماهانه این برنامه 122 میلیارد تومان است.

از مجموع 179 هزار و 519 کودک معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 133 هزار و 690 کودک (74.4 درصد) بر اساس نتایج آزمون جامع مناسب تشخیص داده شده و مشمول برنامه شدند.

مدیر اداره توسعه تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه فعالیت های آموزش تغذیه، مشاوره و نظارت بر کودکان در این برنامه توسط وزارت بهداشت انجام شده است، گفت: به حدود 50 درصد از کودکان خدمات مشاوره تغذیه ارائه شده است. از طریق تغذیه کارشناسان 7066 پیشرفت در نتایج مربوط به اثربخشی برنامه را نشان می‌دهند که 57 درصد از کودکان دارای کمبود وزن شدید، وزن بسیار کم و رشد شدید رشد هستند.

وی با تاکید بر اینکه در این برنامه 18 هزار و 611 مادر دارای فرزند شش تا 12 ماهه و 99 هزار و 992 مادر دارای فرزند 12 تا 59 ماهه توسط کارشناسان بهداشت در زمینه تغذیه کودک آموزش دیدند، گفت: نشان داده است که تأثیر بسیار مثبت، معنادار و معناداری بر بهبود وزن برای سن و قد برای سن.

وی بیان کرد: این برنامه در مجموع موفق شد در 40 درصد موارد سوءتغذیه حاد (هدر رفتن شدید) را بهبود بخشد و در 30 درصد از این موارد نیز شاخص را بهبود بخشید به طوری که این کودکان در رده ضایعات شدید قرار گرفتند. در موقعیت ضعیفی قرار داشتند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: یکی از دلایل اصلی شیوع چاقی دسترسی ناکافی به مواد غذایی است و اجرای این برنامه توانسته است به میزان قابل توجهی از بروز چاقی بکاهد. مشاهده شده است که نیازهای تغذیه ای کودکان بهبود یافته و در این کودکان بهبود یافته است.

اسماعیل زاده افزود: حمایت های تغذیه ای منجر به بهبودی کامل در یک سوم کودکان بسیار کم وزن شد و یک سوم کودکان با کمبود وزن شدید بهبود یافتند و در دسته کم وزن قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه افزایش دسترسی کودکان به اقلام غذایی مورد نیاز کودکان در بهبود بیش از 60 درصد کودکان کم وزن شدید موثر بود، گفت: علاوه بر این افزایش دسترسی به مواد غذایی باعث بهبودی 42 درصد از کودکان شد. در پایان برنامه، کودکانی که وزنشان کم است، نمودار وزنی در محدوده طبیعی سن خود دارند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حمایت های تغذیه ای منجر به بهبودی 57 درصد از موارد کوتاهی قد شدید (26 درصد بهبودی کامل و 31 درصد روند به سمت بهبودی و تقریباً 57 درصد بیماران شد. به بهبودی دست یافت. موارد کوتاه قد (بازیابی کامل 32.5 درصد و افزایش روند به 24.4 درصد).

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: نقش افزایش دسترسی کودکان به مواد غذایی مورد نیاز در حمایت از افزایش قد که به عنوان شاخص توسعه کشورها مورد استفاده قرار می گیرد نیز موید ضرورت اجرای مداخلات تغذیه ای برای کودکان کوتاه قد است.

وی افزود: نتایج ارزیابی شاخص های آنتروپومتریک (قبل و بعد از مداخله) کودکان تحت طرح حمایت تغذیه حاکی از موفقیت چشمگیر این برنامه در ارتقای شاخص های آنتروپومتریک کودکان است.

مدیر اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: این امر بدیهی است، با توجه به اینکه شاخص های تن سنجی کودکان یکی از مهم ترین شاخص هایی است که وضعیت تغذیه آنها را تعیین می کند و یکی از شاخص ترین شاخص های ملی و بین المللی است. حفظ و گسترش برنامه حمایتی تغذیه کودکان به عنوان یک مداخله حمایتی موثر می تواند نقش بسیار موثری در بهبود شاخص های آنتروپومتریک و وضعیت تغذیه ایفا کند.