به گزارش انتخابتو، خانه سینما به عنوان نماینده صنعت سینما در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مطالبات، خواسته ها و نکاتی را که نامزدهای ریاست جمهوری باید در راستای ارتقای فعالیت های سینمایی و اهمیت شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار دهند، مطرح کرد. . مسعود مزیکیان در دوران نامزدی ریاست جمهوری خود در سخنانی درباره حقوق مالی و معنوی هنرمندان کُرد به تمامی این سوالات پاسخ داد.
*فعالیت در تولید و عرضه فعالیت های هنری به ویژه صنعت سینما را حق یا امتیاز می دانید؟ بنابراین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ساختار حقوقی اداری و عملکرد دستگاه اجرایی فعلی کدام گزینه (حق یا امتیاز) را انتخاب کرد؟ پس برنامه شما برای تغییر ساختار و رویه های فعلی این دستگاه چیست؟
پاسخ مسعود بیزیمکیان رئیس جمهور منتخب :
قانون اساسی ما حق انتخاب شغل را به رسمیت می شناسد و این به عنوان یک امتیاز یا مزیت تلقی نمی شود. وظیفه دولت در این زمینه ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه های خصوصی برای ایجاد اشتغال است. در دو بخش سعی خواهیم کرد ساختارهای قانونی لازم را ایجاد کنیم که از حق انتخاب شغل حمایت کند و شرایط مناسبی را برای ورود سرمایه های بخش خصوصی سالم و مولد به عرصه فرهنگ ایجاد کند. با توجه به دانش و درک من، این “حق” متاسفانه هنوز هم امتیازی است که در برخی از رویه ها و مقررات موجود توسط دولت اعطا می شود. برخی مقررات این حق را محدود می کند. آنها باید جنبه امتیازی مقررات محدودکننده را بررسی کنند، در صورت وجود این مشکلات، در صورت وجود در آیین نامه، اصلاح می شود.
* توصیه مشخص شما برای رفع ناراحتی نهادها و افراد در اجرای برنامه های توسعه ای خود در حوزه هنری به ویژه در صنعت سینما چیست؟ وضعیت کنترل شدید کنونی مانع از انعکاس مشکلات، تحولات و واقعیت های جامعه در سینما می شود، کدام سازوکار را برای تضمین تحول و اصلاح عقلانی (انتقال به اصناف) انتخاب می کنید؟
هیچ طرحی بدون یک سیستم منسجم، روشمند و مؤثر بین دولت و تئاتر راه به جایی نمی برد. گفت و گو روشی است که می تواند دریچه های فرصت را برای پیشرفت صنعت سینمای ایران باز کند. دولت ضامن جلوگیری از دخالت نهادهای غیرمسئول و غیرقانونی است. اجرای برنامههای توسعهای، جدای از تقویت نظامهای صنفی و حرکت به سمت شکلگیری بازارهای مبتنی بر قوانین با استانداردهای جهانی، بدون بازگرداندن دولت به نقش اصلیاش با بازگردانی خرد متعارف به جای مقررات سختگیرانه محقق نمیشود. دولت اصلی در حوزه مدیریت سینمای کشور در تسهیل، راهبرد خواهد بود. گسترش تمدن و فرهنگ ایران در گذشته امکان پذیر نبود، اما می توان با کمک هنرمندان و اهالی فرهنگ دریچه های عصر جدید را گشود. به نظر می رسد با گذشت بیش از چهل و شش سال از انقلاب شکوهمند، همه ما باید از عصر تظاهرات به عصر تظاهرات می رفتیم. وضعیت حسابرسی در هر زمینه ای ماجرای سختی است که نتیجه ای جز از دست دادن سرمایه مادی و معنوی ندارد و البته ادعای راه حل کوتاه مدت غیر منطقی است، اما تشخیص قانونی این وظیفه و اختیار، تغییر است. حرفه ها و مکانیسم های کاری و تغییر رفتار و رویکرد دلالان بر این اساس به دولت آینده کمک خواهد کرد، مسیری که از اتحادیه ها شروع می شود و سعی می کند با رعایت حقوق مصرف کننده و طبقه بندی سنی، از پشت سر خود را کنترل کند. البته حفظ مرزهای فرهنگ و هنر وظیفه مشترک ماست. این استراتژی مستلزم اتحادیه های کارگری قوی و ساختار جامعه هنرمندان پویا و انعطاف پذیر است که بتواند در برابر اقدامات غیرقانونی سازه های غیرقانونی مقاومت کند.
* برنامه مشخص شما برای رونق اقتصاد هنر به ویژه صنعت سینما چیست؟ پس برای اطلاع از سهم تولیدات سینمای ایران در بازار ایران و جهان چه برنامه ای را دنبال می کنید؟
این ادعا که نظام سیاسی کشور با اشتغال مداوم به تولید، شکل طبیعی این صنعت را تغییر خواهد داد، صحت ندارد. ضمن اینکه وظیفه دولت است که زمینه این رونق را فراهم کرده و امکانات را فراهم کند، ایجاد رونق نیز وظیفه فعالان و تجار است. حمایت از نشر و ترویج محصولات فرهنگی و هنری از دیگر وظایف دولت است.
این حق سینمای ایران است که جشنواره ای در سطح جهانی برای ایجاد فضای ارتباطی و نمایش آثار برگزار کند و در این راه باید از تجربیات موفق گذشته بهره برد.
*بیمه بیکاری هنرمندان که یکی از اساسی ترین حقوق شهروندی و در قانون برنامه چهارم است که تاکنون مورد بی توجهی و تعلیق قرار گرفته است را چه زمانی اجرا می کنید؟
بیمه بیکاری یک قانون مصوب است. این یکی از اقدامات ضروری و مهمی است که نیازمند کار فشرده، کارشناسی و دقیق با مشورت و همکاری مستمر خانه سینما و کارشناسان و مدیران آن است.
*آیا طرح تاسیس و مدیریت سازمان صنفی سینما (موجود در سایت خانه سینما) که این خانه در زمستان 1387 تهیه و به مراجع مربوطه ارائه کرده را مطالعه کرده اید؟ چگونه میخواهید این تقاضای مترقی را اجرا کنید؟
تا اینجا خیر، طرح را برای اجرا بررسی خواهیم کرد. اما با توجه به تحولات این 15 سوال در صنعت سینما و ورود فناوری های جدید به این بخش و تحول بنیادین فعالیت در این صنعت، این طرح نیاز به بازنگری و به روز رسانی خانه سینما دارد. یکی از اولویت های جدی دولت آینده، به روز رسانی طرح در راستای شرایط اقتصاد خلاق و هوشمند امروز با تشکیل کمیته مشترکی متشکل از بخش خصوصی، صنفی و مدیریت دولتی است.
* فرد یا افرادی که دوست دارید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی و ارشاد اسلامی خدمت کنید کیست؟
من هنوز لیست افراد خاصی را دریافت نکرده ام، اما معیارها و ویژگی های وزیر اصلح را که باید مورد قبول فعالان حوزه هنری و فرهنگی باشد، می نویسم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت من فردی از فعالان. در این زمینه
او برگزیده شده است تا از منظری به روز به فضای فرهنگی و سازوکارهای آن نگاه کند و بازنگری در حکمرانی فرهنگی کانون توجه او و سایر همکارانم در دولت خواهد بود.
در چارچوب قانون، نوسازی و توسعه تجهیزات مراکز فرهنگی و هنری به ویژه در شهرها را در اولویت قرار داده است. وزیر فرهنگ در دولت من موضوع فرهنگی را به تبلیغات یا آمارهای غیرواقعی تقلیل نمی دهد، بلکه دیپلماسی فرهنگی را فعال می کند و به فعالان بخش خصوصی و سازمان ها فضای بیشتری برای تولید و ارائه محتوا می دهد.
ایجاد حکومت وحدت ملی
رئیس جمهور محترم دکتر با توجه به اظهار نظر صمیمانه و صریح مسعود مزیکیان، می توان انتظار داشت که علاوه بر پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موارد زیر مورد توجه وزیر قرار گیرد. نمایندگان محترم مجلس، برای تشکیل حکومت وحدت ملی در صورت تصویب و اعتماد مجلس، این موارد هر چه سریعتر در دستور کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.
– حذف بازرسی اولیه ای که سال هاست بر سینماگران اعمال می شود و برنامه ریزی منطقی برای بازرسی نهایی لازمه اعتقاد آقای رئیس جمهور و انتظار سینماگران برای تحقق این وعده است.
– بازنگری در نظارت غیر مدنی فعلی (پیش بازرسی) و برنامه ریزی برای ایجاد سازوکار عمرانی بازرسی پسابرجامی از اقدامات ضروری و ضروری در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
– سازوکار جلوگیری از دخالت و اخلال سایر نهادها از جمله تعهدات رئیس جمهور منتخب است و از این رو مبنای تقویت نظام های صنفی هنری با پیش بینی حضور مؤثر نمایندگان آنها در مراجع تصمیم گیری و نهادهای تصمیم گیری است. تا آن را به کار خود مرتبط کنند.
– نقش دولت در عرصه هنر و سینما تنظیم مقررات محدودکننده سازنده نیست، بلکه تسهیل وجود بخش خصوصی است.
– لزوم ایجاد بستر رشد تولید و حمایت از عرضه محصولات سینمایی که می تواند موجب رشد بازار جهانی سینما شود، با تنظیم مقررات تعاونی اصناف و وزارتخانه ذیربط.
– داشتن جشنواره جهانی فیلم تعریف شده
– در تعامل مشترک خانه سینما و دولت، اجرای حق قانونی اهالی سینما برای ارائه بیمه بیکاری از جمله تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد است.
– انتظار مشارکت گسترده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهیه لایحه بیمه حقوقی سینماگران.
– منتظر دعوت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مشارکت در بروزرسانی لایحه قانون نظام صنفی سینما (اجرای نظام صنفی هنری) به منظور اجرای نظام صنفی و کاهش دولت هستیم. . مسئولیت ها
اعلام آمادگی خانه سینما برای شرکت در نقد و بررسی
در نهایت خانه سینمای ایران آمادگی خود را برای مشارکت در بررسی و اصلاح مفاد فرهنگ و هنر بویژه ماده 75 قانون برنامه هفتم توسعه که بدون رعایت ضوابط اساسی حقوق اساسی تهیه و تصویب شده بود، اعلام کرد. . دیدگاه های این تشکل صنفی و چشم انداز سینمای ایران مطرح می شود.
5655
گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین
ارسال پاسخ